Gamla färjstället i Obbola

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""CB Milton""]Färjenäs finns kvar men hur tillgången till området är vågar jag vara osagt. Det finns fortfarande hus kvar och delar av området är privat. Fast vem skulle vilja bo där i den stinkande hålan? Bräcke är också ett sådant ställe. Det räcker med man åker över Älvsborgsbron så känner man att det luktar apa från raffen och Rya :mad: [/quote]

Förutom husen i Färjenäs, så ligger ju Citygolfen där nu också och de gånger jag har varit nere i Färjenäs (och fiskat) så tycker jag inte att det luktar så farligt, antagligen tar vindarna andra vägar även om Rya ligger på precis andra sidan brorampen...
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Nu hittade jag lite mer info om färjorna och brobygget:

Sedan Obbola 1940 bildat municip kom den första kommunala färjan. Det var motorbåten "Eos" som 1942 började gå regelbundet mellan Djupvik på fastlandet och en brygga norr om Obbola industriområde. Kapaciteten var inte alltför imponerande men det var i alla fall den första ordnade, allmänna förbindelsen över sundet.

Under åren 1959-61 byggdes massafabriken i Obbola ut till en årsproduktion på 110.000 ton. I samma veva beslutade SCA att flytta massaexporten från industrikajen i Obbola över sundet till uthamnen. Den överflyttningen betydde att företaget behövde betydligt bättre transportmöjligheter över till fastlandet.

Under förberedelserna för utbyggnaden hade SCA också transportfrågan uppe. Ett försök med en linbana hade inte svarat mot förväntningarna och företaget lät därefter, 1957, bekosta fyra alternativ-förslag till broförbindelse. Alla fyra ansågs emellertid för dyra i de förhandlingar som hölls. Ett femte förslag, en tunnel under älven, stupade på att grundförhållandena ansågs för dåliga.

Men 1960 kunde man enas om en ny bilfärja som också kunde klara massatruckarna. Den startade hösten 1961 sedan färjelägen byggts i uthamnen och norr om Långhalsberget på Obbolasidan. Färjan drevs av Vägverket.

När bilfärjan hunnit fylla tio år har brofrågan kommit på tapeten igen. I slutet av 1971 tillkännagav SCA att det fanns "långt gångna planer" på ett pappersbruk i Obbola i stället för massafabriken. När det projektet blir verklighet efter 1975 kommer transportbehovet att öka igen - både för råtimret och det färdiga papperet (craftliner) .

Med länsstyrelsen i ledningen bildades ganska snart en arbetsgrupp med uppgift att se över broprojektet. Med var vägförvaltningen, Holmsunds och Umeå kommuner, SCA och andra berörda. Undersökningen utmynnade i två förslag: Antingen skulle bron gå över Storsandskär i älven ungefär mitt emellan Umeå och Holmsund eller över Holmen mellan Holmsund och Obbola.

Länsstyrelsen tog ställning för det förra läget medan Holmsunds kommun arbetat hårt för det senare, som är dyrare. Detta uppvägs emellertid, har Holmsunds politiker hävdat, av den förbättrade kommunikationen Holmsund-Obbola och genom möjligheten att koppla samman bron med den tänkta vägbanken över Österfjärden mellan Djupvik och Villanäs.


(Saxat från http://hem.passagen.se/kustbjarnen/ , en grymt bra sajt ur informationssynpunkt även om designen kunde vara bättre...)
Lenah61
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 18 jan 2009, 21:29

Sv: Gamla färjstället i Obbola

Inlägg av Lenah61 »

[quote=""Straycat""]Bilfärjan verkar ha gått på vajer med tanke på hur rampen ser ut, men den andra färjan tror jag inte gjorde det, hamnen och den rampen är inte utformade som de brukar vara vid en vajerfärja.

Jag ska försöka kolla upp om det även finns "rester" kvar av färjramperna på holmsundssidan, dock misstänker jag att det området nu är inhägnat och hör till någon industrifastighet. Återkommer om den saken. :)

Och visst är det härligt när man hittar gamla bilder! Tydligen verkar det ha varit så att Obbolas första bro, Bergöbron, från andra sidan av ön, byggdes redan på 1920-talet, vilket var mer än jag visste, ön har alltså varit delvis förbunden med fastlandet sedan dess.[/quote]
Hej, den där färjan har jag åkt med flera gånger. Den var avsedd för vanliga bilar och inte så stor. Den gick inte på vajer. Bron mella Obbola och Holmsund invigdes den 10/10-89. Bergöbron har varit bilväg till Obbola länge. Ett ställe som blivit en modern nästan övergiven plats är färjeterminalen för Vasabåten RG-line. Helt klart överdimensionerad och byggd då massor av folk ständigt åkte på nöjesresor till Vasa då det var tax-free med stora båtar. Stort och ödsligt. Idag åker ingen som inte måste, dyrt och en liten eländig båt som inte är någon nöjestripp utan bara en transportsträcka.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Vart tar alla bilfärjor vägen när färjelinjer läggs ner?
Säljs de vidare? Eller är marknaden för beg. bilfärjor så smal att de skrotas?
[quote=""Ulse74""]Finns det inga rester kvar i Limhamn efter färjelinjen Limhamn-Dragör?[/quote]
Var detta den enda linjen som lades ner i samband med att bron invigdes?
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""rostmannen""]Vet man namnet på båten/båtarna så bör man hitta deras öde här, http://www.faktaomfartyg.se/[/quote]

Tackar, hade glömt denna sida helt!

Efter några minuters letande efter färjan som Straycat visade bild på(i inlägg #5) så hittade jag detta:
http://www.faktaomfartyg.se/eos_III_1961.htm

;)
Användarvisningsbild
Ulse74
Inlägg: 315
Blev medlem: tor 09 okt 2008, 06:21
Kontakt:

Inlägg av Ulse74 »

[quote=""Saddam""]Vart tar alla bilfärjor vägen när färjelinjer läggs ner?
Säljs de vidare? Eller är marknaden för beg. bilfärjor så smal att de skrotas?

Var detta den enda linjen som lades ner i samband med att bron invigdes?[/quote]

Körde förbi det gamla färjeläget i Limhamn igår. Hade inte lust och tid att fotografera med det mesta finns kvar där och förfaller.

http://kartor.eniro.se/query?mop=aq&map ... tq=0&pis=0

Det gick även båtar från centrala Malmö men de var inga bilfärjo
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""Lenah61""]Hej, den där färjan har jag åkt med flera gånger. Den var avsedd för vanliga bilar och inte så stor. Den gick inte på vajer. Bron mella Obbola och Holmsund invigdes den 10/10-89. Bergöbron har varit bilväg till Obbola länge. Ett ställe som blivit en modern nästan övergiven plats är färjeterminalen för Vasabåten RG-line. Helt klart överdimensionerad och byggd då massor av folk ständigt åkte på nöjesresor till Vasa då det var tax-free med stora båtar. Stort och ödsligt. Idag åker ingen som inte måste, dyrt och en liten eländig båt som inte är någon nöjestripp utan bara en transportsträcka.[/quote]

OK! Men det finns ju två färjeramper, fast kan det då vara att den ena "pensionerades" före den andra?

Det är mycket länge sen (1980-talet) som jag besökt färjeterminalen i Holmsund. Har bara varit och kollat på hamnen där under senare år, bland annat de otroligt häftiga vindkraftverken. Vill man ha en upplevelse där så ska man åka dit i riktigt stormigt väder! Jag och UE-kompanjonen fick bokstavligen hålla fast varann för kastvindarna på piren, och som sagt, vindkraftverken är en upplevelse i sig!

Har också hört ryktas om de numera väldigt sunkiga vasabåtarna. Det enda som ska vara bra med dem nuförtiden är pizzan... men med tanke på hur det kan storma där associerar man ju "pizza" till något mindre trevligt... :p

Något som kanske inte sörlänningarna känner till är att en av båtarna som trafikerade Holmsund-Vasa under 80-talet var Sally Viking, som senare köptes upp av Estline och sattes in mellan Stockholm-Tallin under det betydligt mer kända namnet Estonia...

(Undertecknad har faktiskt åkt med Estonia i april 2004, vilket gjorde chocken vid förlisningen ack så mycket svårare... som tur var hade jag ingen jag kände ombord när det hände.)

[quote=""Saddam""]Tackar, hade glömt denna sida helt!

Efter några minuters letande efter färjan som Straycat visade bild på(i inlägg #5) så hittade jag detta:
http://www.faktaomfartyg.se/eos_III_1961.htm

;) [/quote]

Tack, Saddam!!! Hade ingen aning om att denna sida fanns, och att båten fortfarande flyter! Kul att se hur den ser ut! :)
Reverend Raw
Inlägg: 191
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 22:49

Inlägg av Reverend Raw »

[quote=""Straycat""]OK! Men det finns ju två färjeramper, fast kan det då vara att den ena "pensionerades" före den andra?

Det är mycket länge sen (1980-talet) som jag besökt färjeterminalen i Holmsund. Har bara varit och kollat på hamnen där under senare år, bland annat de otroligt häftiga vindkraftverken. Vill man ha en upplevelse där så ska man åka dit i riktigt stormigt väder! Jag och UE-kompanjonen fick bokstavligen hålla fast varann för kastvindarna på piren, och som sagt, vindkraftverken är en upplevelse i sig!

Har också hört ryktas om de numera väldigt sunkiga vasabåtarna. Det enda som ska vara bra med dem nuförtiden är pizzan... men med tanke på hur det kan storma där associerar man ju "pizza" till något mindre trevligt... :p

Något som kanske inte sörlänningarna känner till är att en av båtarna som trafikerade Holmsund-Vasa under 80-talet var Sally Viking, som senare köptes upp av Estline och sattes in mellan Stockholm-Tallin under det betydligt mer kända namnet Estonia...

(Undertecknad har faktiskt åkt med Estonia i april 2004, vilket gjorde chocken vid förlisningen ack så mycket svårare... som tur var hade jag ingen jag kände ombord när det hände.)



Tack, Saddam!!! Hade ingen aning om att denna sida fanns, och att båten fortfarande flyter! Kul att se hur den ser ut! :) [/quote]



Det var väl denna rutt i sig som gjorde att rederiet fick dispens för en massa avsteg från säkerheten då båten byggdes. Jag har hört nånstans om att dessa dispenser inte skulle ha gällt rutten Stockholm -Tallin men ärendet glömdes bort och föll mellan stolarna,
Användarvisningsbild
flygger
Inlägg: 91
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 18:08
Kontakt:

Inlägg av flygger »

[quote=""Straycat""]OK! Men det finns ju två färjeramper, fast kan det då vara att den ena "pensionerades" före den andra?

Det är mycket länge sen (1980-talet) som jag besökt färjeterminalen i Holmsund. Har bara varit och kollat på hamnen där under senare år, bland annat de otroligt häftiga vindkraftverken. Vill man ha en upplevelse där så ska man åka dit i riktigt stormigt väder! Jag och UE-kompanjonen fick bokstavligen hålla fast varann för kastvindarna på piren, och som sagt, vindkraftverken är en upplevelse i sig!

Har också hört ryktas om de numera väldigt sunkiga vasabåtarna. Det enda som ska vara bra med dem nuförtiden är pizzan... men med tanke på hur det kan storma där associerar man ju "pizza" till något mindre trevligt... :p

Något som kanske inte sörlänningarna känner till är att en av båtarna som trafikerade Holmsund-Vasa under 80-talet var Sally Viking, som senare köptes upp av Estline och sattes in mellan Stockholm-Tallin under det betydligt mer kända namnet Estonia...

(Undertecknad har faktiskt åkt med Estonia i april 2004, vilket gjorde chocken vid förlisningen ack så mycket svårare... som tur var hade jag ingen jag kände ombord när det hände.)



Tack, Saddam!!! Hade ingen aning om att denna sida fanns, och att båten fortfarande flyter! Kul att se hur den ser ut! :) [/quote]

Den andra färjerampen är förmodligen till reservfärjan som ofta låg på Holmsundssidan när den inte användes. Mången resa har man gjort för att gå på disco på Obbola Folkets Hus och arga kaptener som fått vända tillbaka efter några meter på sista natturen för att hämta dom sista eftersläntrarna...

Att det serveras pizza på RG-line är ingen slump då ägaren äger Finlands största pizzakedja "Kotipizza"!

Som kuriosa finns det enligt rykten bunkrar och värn på/i berget på Obbolasidan bredvid färjeläget.

\Flygger
olovjohansson
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 08 okt 2009, 19:37

Inlägg av olovjohansson »

felpost, ursäkta
Skriv svar