Gamla färjstället i Obbola

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Gamla färjstället i Obbola

Inlägg av Straycat »

Tog en natt-tripp och sedan ett dagbesök till en övergiven hamn här i Umeå-området, närmare bestämt Obbolas gamla färjställe.

Obbola är en ö utanför Umeå (Sveriges 42:a största, om jag inte minns fel) , och om ni någon gång åker färja från Umeå till Vasa i Finland så passerar ni denna ö eftersom E12:an numera går över Österfjärden till Holmsund, där finlandsfärjan utgår från.

(Kan även göra ett litet förtydligande - ön heter Obbola, men det är också namnet på öns största by, så man säger därför att något ligger *i* Obbola, inte "på.")

I dag är ön mest känd för SCA:s pappersmassafabrik, men har också cirka 2400 fasta invånare.

För cirka 20 år sedan var Obbola dock isolerat från fastlandet, och det enda sättet att ta sig till och från ön var med färja via Holmsund. I och med byggadet av Obbolabron blev dock färjelinjen överflödig, och den sista turen gick härifrån 1989.

Jag gjorde en liten nattutflykt med mig själv, kameran och min Toyota, och försökte ta lite bilder i dimman, men det var så mörkt att det var svårt att få några bra bilder alls, så jag återvände nästa dag i stället, som var nästan lika ruggig och dimmig men dock något ljusare.

Detta är ett litet axplock av vad jag hittade...
Bild

Bild

Bild
...och resten av bilderna hittar ni här: http://www.pixbox.se/alb_show_id1043878_page0.html.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Så den har stått oanvänd i 20 år... härligt med gamla färjeställen.
På flera platser i landet har färjetrafiken försvunnit till följd av ett brobygge.
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""Saddam""]Så den har stått oanvänd i 20 år... härligt med gamla färjeställen.
På flera platser i landet har färjetrafiken försvunnit till följd av ett brobygge.[/quote]

Ja, just i Obbola verkar allt ha lämnats helt orört dessutom. Det finns faktiskt en hel del industri- och skeppslämningar i Obbola-/Holmsundsområdet. Dock har vi (vilket bilderna skvallrar om) haft ganska rejält med snö häruppe i år, det lär dröja innan allt är borta. Men när den försvinner ska jag ut och leta...

Många av de övergivna platserna jag nämnt förut på forumet har också legat i Umeås utkanter (samt Skellefteå), men tyvärr är de flesta större byggnaderna rivna nu.

Jag har funderat lite över vad den andra färjan kan ha använts till (den till höger om bilfärjsplattformen) och tror att den hade att göra med pappersbruket. Eftersom sågverket ligger på andra sidan fjärden och råvarorna till pappersmassan tas därifrån vore det ju logiskt att SCA hade en egen båt till sina transporter, bilfärjan kan ju knappast ha gått dygnet runt.

Skulle även gissa att just dessa råvarutransporter var det tyngsta skälet till att bron byggdes, i takt med att fabrikens produktion ökades. Men jag har å andra sidan inte bott här i umetrakten så länge, och är ingen industrihistoriker... :p
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Mysigt ställe du hittat där Straycat. Det är något visst med ett gammalt färjeläger.
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""baaz""]Mysigt ställe du hittat där Straycat. Det är något visst med ett gammalt färjeläger.[/quote]

Ja, det är ett väldigt trevligt ställe att gå runt på faktiskt, speciellt när det är dimma!

Har ett mycket roligt minne i övrigt därifrån när min 30-årsfest helt otippat råkade flytta dit förra året. Jag hade iscensatt en skattjakt som gick förbi både övergivna och aktiva byggnader i området, och meningen var att "skatten" låg gömd vid färjplattformen. Men gemen hade lossnat och lapparna, som skatten bestod av, hade ramlat ned.

Detta ledde förstås till att ingen hittade skatten och alla fastnade där, så när jag kom dit för att reda ut allt klättrade 30 pers runt på denna vanligtvis väldigt ödsliga plats, och diverse bilar stod där med musiken dunkades i högtalarna. En mycket udda syn, nog den mest livade dagen där under de senaste 20 åren... ;)

Hursomhelst - hittade två bilder från den gamla goda tiden, såhär såg tydligen färjorna ut när det begav sig:
bilfarjan_obbola.jpg
Bilfärjan (plattformen till vänster)
obbolafarjan.jpg
Den större färjan, som jag misstänker fraktade lastbilar med råvaror till fabriken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Men de färjorna gick inte på vajer/kedja eller? Har du koll där?

Underbart med gamla bilder förresten.
Användarvisningsbild
Ulse74
Inlägg: 315
Blev medlem: tor 09 okt 2008, 06:21
Kontakt:

Inlägg av Ulse74 »

Finns det inga rester kvar i Limhamn efter färjelinjen Limhamn-Dragör?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

I Göteborg finns Färjenäs som numera inte används längre, men tills för några år sedan gick bl.a färjorna med livsmedel och andra förnödenheter till södra skärgården därifrån. Dessutom fanns resterna av ett gammalt färjeläge länst ut på udden mellan Sannegårdshamnen och Eriksberg kvar när jag tittade där senast för ett par år sedan. Om jag funderar lite till så kommer jag kanske på något mer läge i Gbg.

Tyvärr har jag inga bilder på något av dem, kollat in dem noga har jag ju gjort, men då på den tiden hade jag ingen tanke på att ta koer på dem... :mad:
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""baaz""]Men de färjorna gick inte på vajer/kedja eller? Har du koll där?

Underbart med gamla bilder förresten.[/quote]

Bilfärjan verkar ha gått på vajer med tanke på hur rampen ser ut, men den andra färjan tror jag inte gjorde det, hamnen och den rampen är inte utformade som de brukar vara vid en vajerfärja.

Jag ska försöka kolla upp om det även finns "rester" kvar av färjramperna på holmsundssidan, dock misstänker jag att det området nu är inhägnat och hör till någon industrifastighet. Återkommer om den saken. :)

Och visst är det härligt när man hittar gamla bilder! Tydligen verkar det ha varit så att Obbolas första bro, Bergöbron, från andra sidan av ön, byggdes redan på 1920-talet, vilket var mer än jag visste, ön har alltså varit delvis förbunden med fastlandet sedan dess.
Skriv svar