Tematråd: Före / Efter

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""flygger""]Omformarstation 2011 och 2013.[/quote]

Du har möjligtvis inte en sifferbeteckning på det UL-et?
PM i så fall.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
flygger
Inlägg: 91
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 18:08
Kontakt:

Inlägg av flygger »

Den är ingen hemlis då den varit uppe tidigare här och den verkar ha varit någon slags permanent omformarstation. Något nummer mer än byggåret 1957 har jag inte.

http://28dagarsenare.se/showthread.php? ... #post77455
Flygger
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""flygger""]Den är ingen hemlis då den varit uppe tidigare här och den verkar ha varit någon slags permanent omformarstation. Något nummer mer än byggåret 1957 har jag inte.

http://28dagarsenare.se/showthread.php? ... #post77455[/quote]

Jaså var det den...
Jag kopplade inte ihop det alls. :o


JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Mickej
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 12 jan 2014, 19:57

Inlägg av Mickej »

[quote=""benkar""]Glömde ange/skriva, även detta från F18/Tullinge, ett bergrum i annat berg än själva berghangaren, ännu inte 100% säker på användningsområde, men troligen/gissningsvis något som hängt ihop med radaranläggning.

/B[/quote]

Jättegammalt inlägg men jag tänkte ändå fråga, är det isåfall från PJ-21 stationen som fanns på F18?
mobe
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 20:08
Kontakt:

Inlägg av mobe »

[quote=""Forsis""]Tillberga järnvägsstation år 1990 och 2013

Tillberga var en gång i tiden en viktig järnvägsknut mellan linjerna Sala--Västerås och Stockholm--Ludvika. Under några år omkring 1990 bodde jag i Västerås och passerade ofta Tillberga med kameran i packningen på mina cykelburna motionsrundor.

Förfallet hade börjat redan då. Väntsalen och biljettförsäljningen stängde omkring år 1988. Kiosken hade stängt flera år tidigare. I november år 1991 slopades sträckan Tillberga--Ramnäs. Stationshuset, järnvägsrestaurangen och kioskbyggnaden revs troligen i juni 1992. Sträckan Tillberga--Tortuna ersattes i juni 1996 av en ny dragning av Mälarbanan.

Inga persontåg stannar längre i Tillberga. Vagnverkstaden har varit nedläggningshotad i omgångar genom åren, men finns kvar och framtiden tycks nu vara någorlunda säkrad.

Sommaren 2013 återvände jag till Tillberga för att ta bilder från samma platser som 23 år tidigare. I några fall var det svårt att lokalisera de dåvarande fotoplatserna.

Resultatet blev ett galleri: Tillberga station 1990 och 2013

De flesta av de tidiga bilderna är tagna år 1990, förutom några år 1989 respektive tidigt 1991. Om någon undrar vilka bilder som är gamla respektive nya så är mitt tips att jämföra hur växligheten har tilltagit.

Det brandgula motorvagnståget på bild 060... är SJ:s provtåg X15. Tåget var ett ombyggt X5-motorvagnståg som från sent 1970-tal och framåt användes av SJ:s maskintekniska laboratorium för bland annat test av drivsystem och korglutning inför kommande snabbtåg. Sommaren 1990 hade tåget gjort sitt och stod i Tillberga i väntan på skrotning.

Att göra återbesök på platser som man tidigare har besökt kan klart rekommenderas. De flesta intressen går ju i vågor, och för min del har jag under det gångna året inte känt så stor inspiration att resa långt eller hitta nya spaningsmål. Då har istället då-och-nu-spaningar tjänat som en givande variation av ruinspanandet.[/quote]

Detta galleri gillade jag skarpt! speciellt eftersom bilderna är tagna på samma ställe och samma vinkel.
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

[quote=""mobe""]Detta galleri gillade jag skarpt! speciellt eftersom bilderna är tagna på samma ställe och samma vinkel.[/quote]

Roligt att galleriet uppskattades!

Jo, min erfarenhet är att även vanliga vardagsbilder (som knappast skulle ge poäng i fototävlingar) ofta brukar bli intressanta när de förekommer i ett sammanhang av då-och-nu.

Om jag får ge ett råd till den ungdomliga generationen så är det att ta rikligt med bilder i hemtrakterna och på andra platser där man ofta vistas, och spara bilderna på ett säkert sätt. Sådana bilder kanske inte känns så spännande just nu, men när man kommer upp i medelåldern brukar det ofta bli intressant att återvända och jämföra samma platser då och nu.

Kan även bjuda på ett exempel på att vissa miljöer förändras mycket lite genom åren. Bifogade bilder visar Norrköpings centralstation sommaren 1979 respektive 2013. Medan andra stationer längs Södra Stambanan har byggts om mer eller mindre radikalt under de senaste 20 åren så är påfallande mycket sig likt i Norrköping. De mest påtagliga förändringarna är de uppfräschade plattformarna och den tilltagande växtligheten. Den plankbelagda gångpassagen över spåren är fortfarande i bruk. Idag finns inte många sådana kvar längs Trafikverkets järnvägsnät.

Det stora kantiga huset i bakgrunden är polishuset. På taket till detta har det kommit upp fler antenner.

Att förändringarna inte har blivit större i Norrköping beror till stor del på att diskussioner har förts under ett antal år om bygge av ett helt nytt resecentrum i nytt läge samt hur den nya snabbtågssträckan Ostlänken ska dras fram. Kanske kommer ombyggnaderna av Norrköpings central igång år 2017.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ingemar Johansson
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 12:25

Inlägg av Ingemar Johansson »

Jättekul att se före och efter bilder Borde finnas en tråd för just den delen.Skulle kunna vara kul att se bilder på dom hus som ni har varit för några år sedan och sen fota igen och i samma vinkeln och se förändringen av tiden.

Ingemar
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

[quote=""Ingemar Johansson""]Jättekul att se före och efter bilder Borde finnas en tråd för just den delen.Skulle kunna vara kul att se bilder på dom hus som ni har varit för några år sedan och sen fota igen och i samma vinkeln och se förändringen av tiden.

Ingemar[/quote]

Jag tror du kan ha missat vad just denna tråd heter ;)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Stationshuset i Hjortkvarn....

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bengiz
Inlägg: 155
Blev medlem: mån 21 jun 2010, 20:44
Kontakt:

Inlägg av Bengiz »

Oj då. Den var ju mindre trevlig. Häftigt ändå att få bild på branden som blev dess undergång. Riktigt fint galleri med för/efter bilder ur samma vinkel. Gillas!
Skriv svar