Tematråd: Före / Efter
Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde
[quote=""Mirage""]Måste ge dig lite credd för dina före- och efterbilder, benkar.
Alltid kul att se.
En favorit på forumet helt enkelt![/quote]
Tack
Det är alltid kul hitta/leta fram gamla bilder på nätet från ställen man besök eller passerat, och även hitta egna gamla bilder att jämföra med nya bilder man tagit.
/B
Alltid kul att se.
En favorit på forumet helt enkelt![/quote]
Tack

/B
- mikael82karlsson
- Inlägg: 208
- Blev medlem: ons 03 apr 2013, 15:15
- Kontakt:
Tillberga järnvägsstation år 1990 och 2013
Tillberga var en gång i tiden en viktig järnvägsknut mellan linjerna Sala--Västerås och Stockholm--Ludvika. Under några år omkring 1990 bodde jag i Västerås och passerade ofta Tillberga med kameran i packningen på mina cykelburna motionsrundor.
Förfallet hade börjat redan då. Väntsalen och biljettförsäljningen stängde omkring år 1988. Kiosken hade stängt flera år tidigare. I november år 1991 slopades sträckan Tillberga--Ramnäs. Stationshuset, järnvägsrestaurangen och kioskbyggnaden revs troligen i juni 1992. Sträckan Tillberga--Tortuna ersattes i juni 1996 av en ny dragning av Mälarbanan.
Inga persontåg stannar längre i Tillberga. Vagnverkstaden har varit nedläggningshotad i omgångar genom åren, men finns kvar och framtiden tycks nu vara någorlunda säkrad.
Sommaren 2013 återvände jag till Tillberga för att ta bilder från samma platser som 23 år tidigare. I några fall var det svårt att lokalisera de dåvarande fotoplatserna.
Resultatet blev ett galleri: Tillberga station 1990 och 2013
De flesta av de tidiga bilderna är tagna år 1990, förutom några år 1989 respektive tidigt 1991. Om någon undrar vilka bilder som är gamla respektive nya så är mitt tips att jämföra hur växligheten har tilltagit.
Det brandgula motorvagnståget på bild 060... är SJ:s provtåg X15. Tåget var ett ombyggt X5-motorvagnståg som från sent 1970-tal och framåt användes av SJ:s maskintekniska laboratorium för bland annat test av drivsystem och korglutning inför kommande snabbtåg. Sommaren 1990 hade tåget gjort sitt och stod i Tillberga i väntan på skrotning.
Att göra återbesök på platser som man tidigare har besökt kan klart rekommenderas. De flesta intressen går ju i vågor, och för min del har jag under det gångna året inte känt så stor inspiration att resa långt eller hitta nya spaningsmål. Då har istället då-och-nu-spaningar tjänat som en givande variation av ruinspanandet.
Tillberga var en gång i tiden en viktig järnvägsknut mellan linjerna Sala--Västerås och Stockholm--Ludvika. Under några år omkring 1990 bodde jag i Västerås och passerade ofta Tillberga med kameran i packningen på mina cykelburna motionsrundor.
Förfallet hade börjat redan då. Väntsalen och biljettförsäljningen stängde omkring år 1988. Kiosken hade stängt flera år tidigare. I november år 1991 slopades sträckan Tillberga--Ramnäs. Stationshuset, järnvägsrestaurangen och kioskbyggnaden revs troligen i juni 1992. Sträckan Tillberga--Tortuna ersattes i juni 1996 av en ny dragning av Mälarbanan.
Inga persontåg stannar längre i Tillberga. Vagnverkstaden har varit nedläggningshotad i omgångar genom åren, men finns kvar och framtiden tycks nu vara någorlunda säkrad.
Sommaren 2013 återvände jag till Tillberga för att ta bilder från samma platser som 23 år tidigare. I några fall var det svårt att lokalisera de dåvarande fotoplatserna.
Resultatet blev ett galleri: Tillberga station 1990 och 2013
De flesta av de tidiga bilderna är tagna år 1990, förutom några år 1989 respektive tidigt 1991. Om någon undrar vilka bilder som är gamla respektive nya så är mitt tips att jämföra hur växligheten har tilltagit.
Det brandgula motorvagnståget på bild 060... är SJ:s provtåg X15. Tåget var ett ombyggt X5-motorvagnståg som från sent 1970-tal och framåt användes av SJ:s maskintekniska laboratorium för bland annat test av drivsystem och korglutning inför kommande snabbtåg. Sommaren 1990 hade tåget gjort sitt och stod i Tillberga i väntan på skrotning.
Att göra återbesök på platser som man tidigare har besökt kan klart rekommenderas. De flesta intressen går ju i vågor, och för min del har jag under det gångna året inte känt så stor inspiration att resa långt eller hitta nya spaningsmål. Då har istället då-och-nu-spaningar tjänat som en givande variation av ruinspanandet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tack för det! Rivningen av stationshuset kommer jag ihåg. Rivningen ska finnas på film.
Roligt att du fotograferade det lilla lokstallet innan det också revs. Jag saknar tyvärr egna bilder trots att jag var in vid ett tillfälle.
Vid Ansta ett par km bort finns en pumpstation från 1921 som försåg järnvägsverkstäderna med vatten. Den placerades just där efter att man anlitat en man som lär ha hittat platsen med slagruta!
Rekommenderar Lars-Eric Johanssons "Tillberga Järnvägsverkstäder 1919-2004 - glimtar ur en industriepok" (116 s)
En film är under produktion om Trafikverkets skövlingståg i kulturlandskap: Fyra drömmar och tusen rivningar
http://www.indiegogo.com/projects/four- ... emolitions
Roligt att du fotograferade det lilla lokstallet innan det också revs. Jag saknar tyvärr egna bilder trots att jag var in vid ett tillfälle.
Vid Ansta ett par km bort finns en pumpstation från 1921 som försåg järnvägsverkstäderna med vatten. Den placerades just där efter att man anlitat en man som lär ha hittat platsen med slagruta!
Rekommenderar Lars-Eric Johanssons "Tillberga Järnvägsverkstäder 1919-2004 - glimtar ur en industriepok" (116 s)
En film är under produktion om Trafikverkets skövlingståg i kulturlandskap: Fyra drömmar och tusen rivningar
http://www.indiegogo.com/projects/four- ... emolitions
Industristofil och fabriksromantiker
- mikael82karlsson
- Inlägg: 208
- Blev medlem: ons 03 apr 2013, 15:15
- Kontakt:
- mikael82karlsson
- Inlägg: 208
- Blev medlem: ons 03 apr 2013, 15:15
- Kontakt:
Ps: dålig bild av mig, hade 70-300mm på å fri hand + att det var -14c

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 mikael82karlsson, redigerad totalt 0 gånger.
You don't take a photograph, you make it
- mikael82karlsson
- Inlägg: 208
- Blev medlem: ons 03 apr 2013, 15:15
- Kontakt:
Mullers maskinhus, Grängesberg:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 mikael82karlsson, redigerad totalt 0 gånger.
You don't take a photograph, you make it