Tematråd: Före / Efter

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

Järnvägsstationen i Båstad år 1986 och 2014

Sommaren 1986 passerade jag den vackra järnvägsstationen i Båstad och knäppte några Tri-X-rutor. Under veckan som gick blev det ett återbesök.

Idag ser stationen annorlunda ut. Spåren närmast stationshuset revs år 1996. Bara ett spår finns kvar och stationen är numera klassad som hållplats.

Om ett år väntar nya förändringar i Båstad. Som det ser ut nu kommer den nya sträckan genom Hallandsåstunnlarna att tas i bruk i slutet av år 2015. Den nuvarande sträckan över åsen kommer därefter att rivas rätt så omgående.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Forsis""]Järnvägsstationen i Båstad år 1986 och 2014

Sommaren 1986 passerade jag den vackra järnvägsstationen i Båstad och knäppte några Tri-X-rutor. Under veckan som gick blev det ett återbesök.

Idag ser stationen annorlunda ut. Spåren närmast stationshuset revs år 1996. Bara ett spår finns kvar och stationen är numera klassad som hållplats.

Om ett år väntar nya förändringar i Båstad. Som det ser ut nu kommer den nya sträckan genom Hallandsåstunnlarna att tas i bruk i slutet av år 2015. Den nuvarande sträckan över åsen kommer därefter att rivas rätt så omgående.[/quote]

:)

/B
Liase
Inlägg: 129
Blev medlem: fre 26 jun 2009, 22:23

Inlägg av Liase »

Kanske passar in här ;)

Bild
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

Ställverket i B... år 1994 och 2014

År 1994 fanns fortfarande ett litet antal järnvägsstationer med semaforer kvar i bruk i vårt land. Samtidigt pågick ett omfattande upprustningsarbete av järnvägsnätet, och många äldre signalanläggningar ersattes i rask takt av modernare teknik. Under det året och under de närmast följande ägnade jag därför mycket tid åt att åka runt och fotografera äldre utgående signalteknik.

Högst på prioritetslistan när projektet startade stod station B... Hela anläggningen med semaforer, ställverk och övriga bangårdsobjekt var i fint skick trots att ett utbyte av anläggningen låg nära i tid. Redan då år 1994 var B... en anakronism inom svensk järnväg. Att komma dit var som att resa 40 år tillbaka i tiden.

Ställverket i B... är av typen vevapparat. Vevapparater var mycket vanliga i vårt land in på 1970- och 80-talen. Förreglingen är mekanisk. Växlarna vevades i rätt läge med handkraft, vilket framför allt vintertid kunde vara ett tungt arbete. Än idag finns ett litet antal vevapparater kvar i bruk, men ombyggda med moderna ljussignaler och elmotordrivna växlar.

I maj 1995 ersattes vevapparaten i B... av ett datorställverk. Det gamla ställverket fick efter slopningen stå kvar som ett minne. Än idag står det kvar, och är inte precis någon vacker syn ...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Snickrar lite på ett galleri och under jakt efter lite historik så sprang jag på en bild från "då det begav sig" Galleri kommer med tiden...

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

Frihamnen i Göteborg år 1986 och 2014

Några bilder från Götaälvbron mot Frihamnen i centrala Göteborg, tagna sommaren 1986 respektive den 27 september i år 2014.

Frihamnen i Göteborg användes fram till år 2000 främst som importhamn för bananer. Idag huserar området en gokartbana och andra tillfälliga verksamheter, i väntan på att en helt ny stadsdel inom kort kommer att börja byggas.

Enligt planerna ska den nya stadsdelen på området vara färdigbyggd år 2035. Några motsvarande bilder från samma vinklar som de här visade lär jag dock inte kunna ta då, eftersom Götaälvbron kommer att rivas och ersättas av en ny bro omkring år 2020.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Eftersom det nämns att Götaälvbron kommer att rivas och ersättas, så kompletterar jag föregående fina bilder med en bild av Frihamnen i Göteborg, tagen medan den gamla Hisingsbron fortfarande fanns kvar. Den nuvarande Götaälvbron syns inte, men ligger precis i nederkanten av bilden.

Götälvbron invigdes 1939, men gamla Hisingsbron fanns kvar och revs inte förrän 1968. När bilden är tagen vet jag inte exakt, men med tanke på fartygens utseende och den ganska rikliga förekomsten av bilar, så är det gissningsvis 40-talet. Om man tittar noga så kan man än idag se rester av den gamla bron vid Frihamnen. På fastlandssidan utgick bron mellan Lilla Bommens hamn och Operan och där syns inte mycket spår av det, men på andra sidan älven vid Frihamnen så har det gamla brofästet fått bli fäste för en skylt med Göteborgs Hamns stora G. Vidare så finns de inre bitarna av "broleden" kvar på Hisingen och man kan t.o.m färdas över en liten bit kvarvarande bro där, även om den är instängd av grindar.

Vad som inte syns på bilden är att precis till vänster, mitt i älven fanns det ett badhus med bland annat simskola. Detta kan dock knappast ha varit öppet så stor del av 1900-talet eftersom bland annat varven på Hisingssidan gjorde att vattnet i älven var en soppa som ingen frivilligt ville hoppa ned i. Numera är dock vattnet väldigt rent och fint igen och det är inte helt ovanligt att man ser folk bada vid t.ex Lindholmen och Eriksberg.

[Edit] Notera också att Frihamnen bara hade två pirar när denna bild togs, jämfört med de tre som finns nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Osprey, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Hade nyligen möjlighet att göra ett kort återbesök i en HC för Civilförsvaret, en anläggning som jag fick möjlighet besöka redan i december 2005 (Den första "bunkern" jag någonsin satte ner foten i, det gav mersmak, tack till kamrat Erik som fixade det via bunker.nu som på den tiden var det ledande forumet kring fortifikation)

Vid besöket 2005 så var anläggningen i perfekt kondition, en äldre eldsjäl höll järnkoll på anläggningen, och visade gärna upp den för allt från dagis och förskolor som fick ha fritt hopp och lek, till bunkernördar...

Efter det så har det gått utför. Vid minst ett tillfälle så har avfuktningsanläggningen slutat fungera, vilket gett fuktskador, man har även drabbats av inbrott och skadegörelse, och även fortgående problem med avfuktning, finns grava mögelskador främst på övre våningsplanet.

2005 var planen att fortsätta underhålla anläggningen, hålla den i gott skick, "utifall behov av en skyddad ledningsplats återkommer" (Hmmm, har det väl gjort nu...) 2014 så är allt hopp ute, man hoppas på att kunna sälja berget till någon som kan riva/sanera och göra datahall eller liknande av det hela...

Kan inte fatta varför folk bryter sig in, kan ännu mindre fatta att man måste slå sönder saker och riva runt när man brutit sig in...

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""benkar""]Kan inte fatta varför folk bryter sig in, kan ännu mindre fatta att man måste slå sönder saker och riva runt när man brutit sig in...[/quote]Är den verkligen sönderslagen? På bilderna ser det mer ut som om den är kvalificerat fuktskadad, eventuellt i kombination av kyla.

Inte för att skicket på den blir bättre eller så, men det skulle bli lättare att begripa vad som har hänt då iaf.
mobe
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 20:08
Kontakt:

Inlägg av mobe »

[quote=""benkar""]Hade nyligen möjlighet att göra ett kort återbesök i en HC för Civilförsvaret, en anläggning som jag fick möjlighet besöka redan i december 2005 (Den första "bunkern" jag någonsin satte ner foten i, det gav mersmak, tack till kamrat Erik som fixade det via bunker.nu som på den tiden var det ledande forumet kring fortifikation)

Vid besöket 2005 så var anläggningen i perfekt kondition, en äldre eldsjäl höll järnkoll på anläggningen, och visade gärna upp den för allt från dagis och förskolor som fick ha fritt hopp och lek, till bunkernördar...

Efter det så har det gått utför. Vid minst ett tillfälle så har avfuktningsanläggningen slutat fungera, vilket gett fuktskador, man har även drabbats av inbrott och skadegörelse, och även fortgående problem med avfuktning, finns grava mögelskador främst på övre våningsplanet.

2005 var planen att fortsätta underhålla anläggningen, hålla den i gott skick, "utifall behov av en skyddad ledningsplats återkommer" (Hmmm, har det väl gjort nu...) 2014 så är allt hopp ute, man hoppas på att kunna sälja berget till någon som kan riva/sanera och göra datahall eller liknande av det hela...

Kan inte fatta varför folk bryter sig in, kan ännu mindre fatta att man måste slå sönder saker och riva runt när man brutit sig in...

/B[/quote]

Mycket sorgligt att se
Skriv svar