Tematråd: Före / Efter
Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde
2009
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Någon tågentusiast som kan säga om den här reklamen från 1961 överensstämmer med det välkända pendeltåget i smålandsskogen? Visserligen är det sistnämnda inte tvåfärgat utvändigt, men annars ser det ganska likt ut tycker en tekniskt obevandrad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
- LowAndSlow
- Inlägg: 1331
- Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02
2007 och 2009
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
http://www.lagochlangsam.se/
Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
- Ärlige Harry
- Inlägg: 410
- Blev medlem: mån 15 sep 2008, 20:12
[quote=""riddar m""]Någon tågentusiast som kan säga om den här reklamen från 1961 överensstämmer med det välkända pendeltåget i smålandsskogen? Visserligen är det sistnämnda inte tvåfärgat utvändigt, men annars ser det ganska likt ut tycker en tekniskt obevandrad.
[attachment=]2362[/attachment]
[attachment=]2363[/attachment][/quote]
Nja, tåget i annonsen ser ut att vara normalspår, medan Roslagsbanan är smalspårig. Jag tror dessutom att Roslagstågen är äldre, tillverkade på 40- eller 50-talet.
[attachment=]2362[/attachment]
[attachment=]2363[/attachment][/quote]
Nja, tåget i annonsen ser ut att vara normalspår, medan Roslagsbanan är smalspårig. Jag tror dessutom att Roslagstågen är äldre, tillverkade på 40- eller 50-talet.
Vagnarna i skogen har diskuterats tidigare så jag citerar mig själv:
http://www.sparvagssallskapet.se/vag...typ.php?id=438
Det är alltså frågan om manövervagnar, personvagnar med förarhytt i ena ändan. Dessa saknar egen drivning och är avsedda att kopplas i ena änden av ett tåg med en motorvagn i den andra. Alternativt en manövervagn i vardera ända och en motorvagn i mitten.
Dessa vagnar är tydligen från början vanliga personvagnar levererade 1954-1961 som byggdes om och förseddes med förarhytt 1984-86.
Vagntypen i annonsen hette X6 och rullade (har jag för mig) företrädesvis i Göteborgstrakten.
http://www.sparvagssallskapet.se/vag...typ.php?id=438
Det är alltså frågan om manövervagnar, personvagnar med förarhytt i ena ändan. Dessa saknar egen drivning och är avsedda att kopplas i ena änden av ett tåg med en motorvagn i den andra. Alternativt en manövervagn i vardera ända och en motorvagn i mitten.
Dessa vagnar är tydligen från början vanliga personvagnar levererade 1954-1961 som byggdes om och förseddes med förarhytt 1984-86.
Vagntypen i annonsen hette X6 och rullade (har jag för mig) företrädesvis i Göteborgstrakten.
- bunkrologen
- Inlägg: 1858
- Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30
Sanatoriet i Sundsvall.....eller vad som är kvar av det.
Före:
Efter:
Inte så mycket finns kvar, i den byggnaden som ännu står kvar så är det skola men jag misstänker att den gamla kulverten som syns en aning ännu är kvar, men det går inte att komma in i den tyvärr.
Före:
Efter:
Inte så mycket finns kvar, i den byggnaden som ännu står kvar så är det skola men jag misstänker att den gamla kulverten som syns en aning ännu är kvar, men det går inte att komma in i den tyvärr.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.