Vadan detta tro?

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
AccL
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 22 okt 2008, 10:53

Vadan detta tro?

Inlägg av AccL »

Jobbade under förra året i en för mig mycket ensam by/ort och fick mig således att börja gå ut att gå för att fördriva fritiden.

Hittade självklart flera intressanta ställen att titta på men det som fångade min nyfikenhet och kittlade mest på fantasitarmen var detta, jag vet inte vad det är men skulle hemskt gärna vilja höra er spåna och fundera lite över vad det kan vara, bara för att fantisera lite. ;)

Kan lägga upp mer info och bilder om/på stället om ni verkar intresserade, är i farten för tillfället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""AccL""]jag vet inte vad det är men skulle hemskt gärna vilja höra er spåna och fundera lite över vad det kan vara, bara för att fantisera lite. ;)
[/quote]

Vattentub som (förr i tiden/tidigare) leder vatten till en industri?

/B
c_balder82
Inlägg: 191
Blev medlem: tor 01 jan 2009, 15:36
Kontakt:

Inlägg av c_balder82 »

Någon som har sett filmen Jeepers Creepers? Det är nog ett sånt rör ;)

Skämt åsido, jag fastnade också för vad det kan vara för något rör, vattentub låter dock som ett bra förslag. Intressant vinkel på det.
c_balder82
Inlägg: 191
Blev medlem: tor 01 jan 2009, 15:36
Kontakt:

Inlägg av c_balder82 »

Är det en industri som skymtar i bakgrunden på andra kortet? Går röret dit montro?
Användarvisningsbild
AccL
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 22 okt 2008, 10:53

Inlägg av AccL »

Visst är det en gammal industri ni skymtar, vad som gått igenom industrin i sina verksamma dagar har jag inte en aning om, men, idag inhyser en del av lokalerna nordens, enligt en kille jag träffade på plats, största innomhus-klättervägg.

Om detta skulle varit en vattentub, hur skulle den fungerat? går vattnet direkt i tuben eller innehåller tuben rör/slangar?

EDIT-
c_balder82 - Haha, jag tittade på trailern till filmen du nämnde nu, skulle jag sett filmen innan jag såg röret hade jag nog blivit ännu mera rädd första gången jag tittade i röret. jag körde in huvudet för att se hur långt in röret gick och då ögonen sakta började vänja sig vid mörkret och så framträder svagt en siluett av en person i röret. När jag kört ut huvudet och raskt börjat gå därifrån kopplade även hjärnan att det var en ensam ungdomssjäl som hittat dit i brist på annat.
Senast redigerad av 2 AccL, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
AccL
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 22 okt 2008, 10:53

Inlägg av AccL »

Bifogar här 2st bilder till som jag inte har en blekaste om det är relevant till "tuben", den röda ringen visar vart tuben finns i förhållande till detta, den andra bilden är enbart en inzoomning på första bilden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""AccL""]

Om detta skulle varit en vattentub, hur skulle den fungerat? går vattnet direkt i tuben eller innehåller tuben rör/slangar?

[/quote]

Vattnet går direkt i tuben (om detta nu är en vattentub, tror f..n jag sett just den där någon gång, har ett mycket vagtt minne av det) Vattnet kan sedan användas för att driva en el-generator eller tex en såg/kvarn mer direkt.

Det inkommande vattnet kan även användas i någon prcocess, beroende på industri. Tex pappersbruk behöver stora mängder vatten, som antingen pumpades upp från en sjö, eller kunde komma via en vattentub.

/B
c_balder82
Inlägg: 191
Blev medlem: tor 01 jan 2009, 15:36
Kontakt:

Inlägg av c_balder82 »

[quote=""AccL""]

EDIT-
c_balder82 - Haha, jag tittade på trailern till filmen du nämnde nu, skulle jag sett filmen innan jag såg röret hade jag nog blivit ännu mera rädd första gången jag tittade i röret. jag körde in huvudet för att se hur långt in röret gick och då ögonen sakta började vänja sig vid mörkret och så framträder svagt en siluett av en person i röret. När jag kört ut huvudet och raskt börjat gå därifrån kopplade även hjärnan att det var en ensam ungdomssjäl som hittat dit i brist på annat.[/quote]

Ja, jag som har sett filmen både en och två gånger är väldigt glad att det inte var jag som var tvungen att titta ner i röret ;)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Jag tycker att rörets tunnväggighet samt skarvning med små tunna flänsar ser lite väl klent ut för vatten, antagligen hade det inte hållit för det.

Skulle kunna gissa på att det har något med kylning eller ventilation att göra och att röret isåfall har ledit någon form av gas, som t.ex luft eller någon sorts avgas. Placeringen ser dock inte fullständigt logisk ut utifrån de här bilderna...

Fast egentligen är det bara en gissning, det var bara en känsla jag fick...
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Osprey""]Jag tycker att rörets tunnväggighet samt skarvning med små tunna flänsar ser lite väl klent ut för vatten, antagligen hade det inte hållit för det.

Skulle kunna gissa på att det har något med kylning eller ventilation att göra och att röret isåfall har ledit någon form av gas, som t.ex luft eller någon sorts avgas. Placeringen ser dock inte fullständigt logisk ut utifrån de här bilderna...

Fast egentligen är det bara en gissning, det var bara en känsla jag fick...

[/quote]

Vet inte riktigt hur högt tryck det blir. Bifogar en bild på en vattentub i trä med stålringar/band runt, som ledde vatten till ett pappersbruk.

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar