Övergivna transformatortorn
Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde
- Ragnar Svedje
Övergivna transformatortorn
Det är dags för ytterliggare en samlingstråd tycker jag.
Transformatortorn går ju att finna både här och där men de flesta jag har sett genom åren har varit i rätt dåligt skick.
Ett undantag där förfallet inte gått så långt hittade jag i vintras i Dalarna.
Fyll på med fler transformatortorn!
Transformatortorn går ju att finna både här och där men de flesta jag har sett genom åren har varit i rätt dåligt skick.
Ett undantag där förfallet inte gått så långt hittade jag i vintras i Dalarna.
Fyll på med fler transformatortorn!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Lite bakgrund skriven av byggnadsantikvarie Marie Hagsten i boken Att hålla hus i Östergötland (2008) :
Transformatorstationer används vid distributionen av el från kraftstation ut till förbrukningsplatsen och konsumenten. Eftersom det ofta var långa avstånd fungerade transformatorerna som spänningsutjämnare. Elledningarna var fästa vid isolatorer högt uppe i byggnaden.
I Östergötland drogs den första landsortslinjen för eldistribution 1911 och elnätet byggdes ut stort på 1920-talet. Redan på 1930-talet började man gå över till ställverk som kunde stå ute i det fria, då sparades stora byggnadskostnader.
Störra gårdar byggde egna transformatorstationer, ofta i traditionell stil med faluröd träpanel på en regelkonstruktion och ibland med vita knutbrädor och detaljer. Elbolagens transformatorstationer var oftast uppförda i tegel, en del var också putsade i ljusa färger. Taken kläddes med tegel eller skivfalsad plåt. Invändigt kunde det bli väldigt varmt, varför många transformatorstationer har öppningsbara ventilationsluckor.
Idag står enstaka transformatorstationer utan ledningar kvar i landskapet, som minnesmärken över landsbygdens elektrifiering.
Ett trafo-torn från 1920 vid stor Östgötsk gård som besöktes härom dagen

Transformatorstationer används vid distributionen av el från kraftstation ut till förbrukningsplatsen och konsumenten. Eftersom det ofta var långa avstånd fungerade transformatorerna som spänningsutjämnare. Elledningarna var fästa vid isolatorer högt uppe i byggnaden.
I Östergötland drogs den första landsortslinjen för eldistribution 1911 och elnätet byggdes ut stort på 1920-talet. Redan på 1930-talet började man gå över till ställverk som kunde stå ute i det fria, då sparades stora byggnadskostnader.
Störra gårdar byggde egna transformatorstationer, ofta i traditionell stil med faluröd träpanel på en regelkonstruktion och ibland med vita knutbrädor och detaljer. Elbolagens transformatorstationer var oftast uppförda i tegel, en del var också putsade i ljusa färger. Taken kläddes med tegel eller skivfalsad plåt. Invändigt kunde det bli väldigt varmt, varför många transformatorstationer har öppningsbara ventilationsluckor.
Idag står enstaka transformatorstationer utan ledningar kvar i landskapet, som minnesmärken över landsbygdens elektrifiering.
Ett trafo-torn från 1920 vid stor Östgötsk gård som besöktes härom dagen

Inte något torn men väl ett par vackra gamla trafokiosker. Båda är uppförda på 1920-talet. Den sista 1921 och är fortfarande är i drift. Marmortavlan i den första monterades ned och skulle användas vid en utställning 2002. Men tyvärr stals den istället.
- bunkrologen
Bifogar bilder på två transformatortorn. Tegeltornet står i trakten av Hultsjö i Småland. Trätornet står strax utanför Norrköping.
Spana gärna in följande länk också:
http://www.pbase.com/forsis/trafohus_1
Fler torn ska in i galleriet framöver. Inför år 2011 har jag planerat en spaningsresa i bland annat Östergötland, Roslagen och Dalarna. Där ska finnas ett flertal torn kvar.
Spana gärna in följande länk också:
http://www.pbase.com/forsis/trafohus_1
Fler torn ska in i galleriet framöver. Inför år 2011 har jag planerat en spaningsresa i bland annat Östergötland, Roslagen och Dalarna. Där ska finnas ett flertal torn kvar.