Turbo

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

kermac
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 12 okt 2008, 17:21

Turbo

Inlägg av kermac »

Är det nå´n som har koll på Turbo utanför Vikmanshyttan?På min gamla karta ser det ut som om ett stick/industrispår slutar där.Industrin är väl nedlagd,och jag hoppas att det står en uppsjö övergivna järnvägsvagnar där och väntar på mig...
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""kermac""]Är det nå´n som har koll på Turbo utanför Vikmanshyttan?På min gamla karta ser det ut som om ett stick/industrispår slutar där.Industrin är väl nedlagd,och jag hoppas att det står en uppsjö övergivna järnvägsvagnar där och väntar på mig...[/quote]

Tyvärr finns inte mycket kvar i turbo, det var ett vackert bruk men det är historia sedan långt tillbaka. Det som återstår är lite skrot, ett stålskjul och ett gammalt vattenkraftverk som dessvärre ägs av en förargad herre. Så att besöka detta är inte att rekommendera.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
JakobE
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 17:45
Kontakt:

Inlägg av JakobE »

Turbo sulfitfabrik lades ner 1970 och jämnades tämligen omgående med marken. Det är nästan skrämmande hur totalförintat stället är och som Kristofer säger finns inte mycket att se där idag.

Kraftverket lades ner tidigt, runt 1960 och är väldigt förfallet. Jag var där 2005 och då fanns en stor del av den elektriska utrustningen kvar. Nu har koppartjuvar slaktat och förstört allt. En stor transformatror vältes ut med stort spill av PCB-haltig olja - det läckte visst ut en del i ån. Den förgrymmade herren har nog detta i färskt minne.

Järnvägen från Vikmanshyttan användes bara för sulfitfabriken och revs i samband med att fabriken försvann. Banvallen är körbar (om man inte ser vissa skyltar) större delen av sträckan.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""JakobE""]
Nu har koppartjuvar slaktat och förstört allt. En stor transformatror vältes ut med stort spill av PCB-haltig olja - det läckte visst ut en del i ån. [/quote]

Var väl t.o.m skriverier om det i lokalblaskan, "miljökatastrof i Turbo" :(

/B
kermac
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 12 okt 2008, 17:21

Inlägg av kermac »

Tack för svaren!Det verkar vara en obehaglig plats - det blir en utmaning i sig att försöka charma den där förargade mannen :) ...
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

Gjorde en snabb google sökning å hittade denna PDF: http://www.w.lst.se/upload/12261/00_13.pdf

Synd att kraftverket är så vandaliserat :(
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""huricane4""]Gjorde en snabb google sökning å hittade denna PDF: http://www.w.lst.se/upload/12261/00_13.pdf

Synd att kraftverket är så vandaliserat :( [/quote]

Som man kan se i dokumenten hade detta varit en högt prisad ruin om den fått stå kvar.. men då ingen ville ta ansvar var det bäst att riva snabbt. Går inte riktigt att föreställa sig att det på platsen sått ett pappersbruk..
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Sv: Turbo

Inlägg av Norrhyttan »

Om jag var döende i cancer skulle jag också vara förargad. :(
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""JakobE""]Banvallen är körbar (om man inte ser vissa skyltar) större delen av sträckan.[/quote]Om man kan ta sig runt bommen, som ofta är stängd. Motorcykel går förstås bra, men personbil kan vara svårare.
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Skriv svar