Oljeplattformsparkering i Lahälla

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
geigen
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 07 nov 2009, 19:21

Oljeplattformsparkering i Lahälla

Inlägg av geigen »

Jag fick en bok av mormor härom dagen, närmare bestämt Svenska Turistföreningens bok "Sten" från 1989.
I den står det att läsa att det har varit en oljeplattformsparkering i det lilla samhället Lahälla en bit ifrån Brastad.

Att hoppas på att något finns kvar är nog lite väl optimistiskt, men det kanske finns någon som har en historia om det eller bilder ? Kanske finns någon liten lämning kvar ? Någon som vet något ?

En sån koloss är väl inte bara att parkera ?

Citat ut boken:
"Snart blev det stenhuggarsamhället Lahällas tur. Där blev det oljeplattformsparkering. Skyskrapehöga och kvartersbreda plattformar placerades mitt framför näsan på de strandboende! När de här mastodonterna skall ha översyn blir bullret sådant i samhället, att inga sömntabletter i världen kan ge nattro."

Det låter ju enligt detta citat som att det inte bara var en plattform det handlade om.

Det finns en bild i boken också, men jag orkar inte scanna in den just nu..

Hoppas att någon vet något ! :)
Keep smilin', it makes people wonder what you're up to!
Användarvisningsbild
Sincro
Inlägg: 589
Blev medlem: lör 08 aug 2009, 00:41

Inlägg av Sincro »

Det låter väl inte otroligt, med tanke på att platsen ligger skyddad bakom udden samt precis mittemot Scanraff. :)

"Efter regnet kommer solsken, det tycker jag är så jättebra!"
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Nej, det finns inget kvar av oljeplattformsparkering. Det var delvis plattformsparkering för de plattformar byggda vid Arendalsvarvet i Göteborg.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
geigen
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 07 nov 2009, 19:21

Inlägg av geigen »

Aha, okej. :)
Fast var är närmaste stället de borrar här ? Det är ju ändå en bra bit att frakta de. Var det som en uppställningsplats för uttjänta plattformar eller var det med en serviceparkering ?

Det finns inga bilder ?

Vet du när de plockades bort ? Kan tänka mig att det var rätt mycket liv bland de boende som fick sin utsikt förstörd.
Keep smilin', it makes people wonder what you're up to!
Hasse
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 17 feb 2009, 08:07

Inlägg av Hasse »

Finns däremot massa gamla byggnader kvar från de gamla stenhuggerierna norr om preeemraff.
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Dagens plattformar står ute i Nordsjön mellan Danmark, Norge, England och Skottland. Stavanger på norska Vestlandet är navet för oljehanteringen i Norge.

Under 70-talet låg det drösvis med oljetankers i avvaktan på nya ägare eller vidare öde uppe i Singelfjorden/Idefjorden. Byggnationen av offshoreplattformar vid Arendalsvarvet upphörde för omkring 20 år sen. Idag är dockan fylld med sprängsten. På GVA (Götaverken Arendal) byggde man fartyg inomhus och allt efter fartyget blev klart, pressades det ut bit för bit tills det var dags för kölsträckning. GVA var ett rent nybyggnationsvarv med efter varvskrisen försökte man sig på olika former av specialfartyg. 1989 lades GVA ned.

Man kan säga att upplaget för plattformar i fjorden var som en långtidsparkering.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
geigen
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 07 nov 2009, 19:21

Inlägg av geigen »

Tack för informationen Penfold!

Hasse, vad är detta för byggnader och vart ligger de ? :)
Keep smilin', it makes people wonder what you're up to!
D Brown
Inlägg: 52
Blev medlem: lör 04 apr 2009, 18:47

Inlägg av D Brown »

Kanske hade något med Consafes uppgång och fall att göra?
http://kommandobryggan.se/safe/safe.htm
Skriv svar