Nästan en ruin

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Nästan en ruin

Inlägg av Penfold »

Ett besök i helgen i Hörby och Sölvesborg resulterade i dessa foton. Bägge stationerna lades ned 30:e oktober förra året och nu har demonteringen påbörjats på allvar. I Hörby har demonteringsarbetena kommit längre än i Sölvesborg. Bl.a. har frekvensstyrningsutrustning, antennväljare dvs. ja hela kontrollbordet plockats bort. Dock kan man med några timmars jobb få igång Hörby igen men då på en fast frekvens inställd på en sändare. En-två gardinantenner går fortfarande att använda. Resten saknar matarledningar. De ligger nedrivna på backen. Om ett år ska man ha tömt lokalerna och flyttat bort till den närliggande FM/TV-stationen. I första hand söker man nya hyresgäster som vill köpa programtimmar. I andra hand sälja utrustningen och i tredje hand blir det skrot.

Vi blev insläppta som en av få grupper genom åren. Området är SO utan fotoförbud. Lokalerna är larmade och låsta.

Sölvesborg mellanvåg är i stort sett helt intakt. Ett rör är urlyft ur sin sockel och sändaren tömd på kylvatten för att ingenting ska frysa sönder.

Stationen står på arrenderad mark och kanske blir den i arrendatorns ägo i slutändan. Vad som ska hända med anläggningen är oviss. Det lutar åt att den kan bli skrot.

Den är byggd så sent som 1985 och är i mycket gott skick. Men den står där tyst och stilla. På vägen ned mot havet ligger två skyttevärn från krigsåren, ett plomberat och ett öppet. Jag personligen tycker att man borde agera kraftfullt redan nu för att få Sölvesborg räddad till eftervärlden.

Teracoms inställning verkar vara skrot. Värden, som har jobbat med detta i över 30 års tid, var nog lite bitter över att hans "lindebarn" bara så abrupt stängts av pga ett beslut taget av en ensam chef på SR som bara såg vad det kostade, inte vad det tillförde för nytta. Till försvar för beslutet kom man med rena lögner. Det visar vilken dålig koll man egentligen har haft. Att klaga på SR är som att tala med en betongvägg. Varje chef måste sätta sin prägel på verksamheten. Jag anar att det andas inbördes beundran lång väg.

Matarkablarna till antennerna är tryckluftsisolerade och för att hålla trycket uppe, går en kompressor igång då och då. Under visningen gick den i gång och överröstade mycket det som sades. Då ryckte man ut nätsladden utan att stoppa tillbaka den. Sakta men säkert sjunker trycket och kablarna förstörs.

Avfotograferat fotografi från invigningen 1937. Notera flaggan till höger.
Man har haft under många år samarbete med Telefunken.

Bild
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
trafikpolisen
Inlägg: 128
Blev medlem: fre 19 jun 2009, 16:49

Inlägg av trafikpolisen »

Trevliga bilder, speciellt om man är tekniskt intresserad. Tråkig historia dock..
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Tackar för bilderna, synd att man inte fick hänga med. Förstår att ni redan var tillräckligt många när jag visade intresse.

[quote=""Penfold""]Värden, som har jobbat med detta i över 30 års tid, var nog lite bitter över att hans "lindebarn" bara så abrupt stängts av pga ett beslut taget av en ensam chef på SR som bara såg vad det kostade, inte vad det tillförde för nytta.[/quote]
Vad har det inte kostat att bygga, underhålla och utveckla anläggningarna?

Kapitalförstöring!

För att inte tänka på rivningskostnaden...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

[quote=""Saddam""]Tackar för bilderna, synd att man inte fick hänga med. Förstår att ni redan var tillräckligt många när jag visade intresse.


Vad har det inte kostat att bygga, underhålla och utveckla anläggningarna?

Kapitalförstöring!

För att inte tänka på rivningskostnaden...[/quote]

Instämmer! Jag vet inte hur men en räddningaktion är på sin plats. Åtminstone för Sölvesborg. Ca. 50 miljoner för Svg i anläggningskostnad i dagens penningvärde. Energiåtgång ca. 900kW. Rörbyte slutrör 250000kr-500000kr ungefär vartannat eller var tredje år beroende på nyttjandegrad. Varmt kylvattnet har markägaren tagit hand om istället för att kylas bort. Sen är det löpande underhåll på själva sändaren. Grus fyller man på runt mastbaserna med jämna mellanrum eftersom havet drar med sig en del.

Masterna har inte krävt något underhåll alls på 25 år och de kan säkert stå i 25 år till. De är byggda av delar från kraftledningsstolpar. Det är bara överdelen som är special. Så stationen är avskriven för långt om länge sen.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Penfold""]Nu är Hörby en notis i radiohistorien.... Det gör ont i hjärtat på mig. Nästan så man vill gråta :(
[/quote]

Oj vad tråkigt, de bildade ett fint landmärke där mitt ute bland åkrar och fält.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar