M/S seaside

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jpkrax""]Skulle va nåt det va. ;)
Men har inte du som alla andra sommarställe på ön?
Tingstäde typ.. ;)

Hittade på info om fraktskutan utanför Klintehamn (som vanligt blandade jag ihop årtal och namn).
Även på den tiden var myndigheterna nitiska...[/quote]

Säg nu som det är, du och Bert vill ha Seaside i någon pool på Skara Sommarland? :p

/B
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""benkar""]Säg nu som det är, du och Bert vill ha Seaside i någon pool på Skara Sommarland? :p

/B[/quote]

Nä, vi har redan Ayla i den "pöölen".... :D

/edit Bärgningen av Seaside kommer att gå på ca 5,8 mille enligt kontraktet som presenterats på [url=http://www.skogøysvenner.no/category/forsiden/2.html]Skogöy vänners hemsida[/url].
Senast redigerad av 1 jpkrax, redigerad totalt 0 gånger.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Det har tydligen blivit politik av det hela, regeringen har fått en förfrågan från Nordiska Rådet :confused: :eek: .
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""jpkrax""]Det har tydligen blivit politik av det hela, regeringen har fått en förfrågan från Nordiska Rådet :confused: :eek: .[/quote]
Jag har inga hängt med i svängarna, men vill de få båten bärjad till Norge på Sverige's bekostnad? Om båten är av nationel Norsk betydelse, borde inte Norge betala kalaset? Det finns väll inget som hindrar att båten bärgas tillbaka till Norge utom pengar?
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Akrylamid""]Jag har inga hängt med i svängarna, men vill de få båten bärjad till Norge på Sverige's bekostnad? Om båten är av nationel Norsk betydelse, borde inte Norge betala kalaset? Det finns väll inget som hindrar att båten bärgas tillbaka till Norge utom pengar?[/quote]

Så kan man nog tolka det:

-"Mitt spørsmål til den svenske regjering er: Vil Sveriges regjering være behjelpelig med å sikre en skånsom heving av M/S Skogøy samt etterfølgende
overflytting av fartøyet fra Sverige til Norge?"

Dilemmat är väl att det inte är Sveriges regering/Svenska staten som äger Seaside, vad kronofogden håller med är en "avhysning" (??) och finns en riktig ägare (?)

Skulle ju se snyggt ut om Svenska Regeringen skulle skeppa över Seaside till Norge och lämna över henne till Foreningen M/S Skogøys Venner, stöld/häleri? :D

/B
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""benkar""]Så kan man nog tolka det:

-"Mitt spørsmål til den svenske regjering er: Vil Sveriges regjering være behjelpelig med å sikre en skånsom heving av M/S Skogøy samt etterfølgende
overflytting av fartøyet fra Sverige til Norge?"

Dilemmat är väl att det inte är Sveriges regering/Svenska staten som äger Seaside, vad kronofogden håller med är en "avhysning" (??) och finns en riktig ägare (?)

Skulle ju se snyggt ut om Svenska Regeringen skulle skeppa över Seaside till Norge och lämna över henne till Foreningen M/S Skogøys Venner, stöld/häleri? :D

/B[/quote]

Om jag förstått det hela rätt, har förre ägaren vid vite blivit uppmanad att ta hand om henne. Då det inte skett inom förestavad tid har ärendet överlämnats till Kfgd för exekution.

Om vi drar parallellen med Ayla/Skutan, så agerade myndigheterna alldeles för sent, vilket ledde till en "misslyckad" bogsering.
Hon drogs ut ur Lidköping utan godkännande för transport, men ingen reagerade. Och nu skriker alla högt i mun på varandra.

För att återgå till Seaside synes det mig att myndigheterna agerat skyndsamt och riktigt. Seaside var inte sanerad, med den risk för utsläpp det innebär.
Förhoppningsvis får väl di norske chans att lösa ut henne. Men dom har haft sina chanser, för hon låg ute på Blocket ett bra tag..
Kfgd var väl inte helt omedgörlig, däremot måste säcken knytas ihop med alla tillstånd från sjöfartsverk och miljömyndighet i respektive länder. Priset lär bli upp mot 6 mille men det finns tydligen finansiärer.
Senast redigerad av 1 jpkrax, redigerad totalt 0 gånger.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Enligt Mälaröarnas nyheter skall hon nu gås igenom i torrdocka, för att se om hon går att rädda.
Om så är fallet bogseras hon till Norge för restaurering.
Trevligt......för norrmännen. :(
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Förresten, så här såg hon ut under sin storhetstid.
[img]http://www.skogøysvenner.no/cache/com_zoo/images/skogoy9_ef3752f5d4e03dad472f78bc9180d8ee.jpg[/img]
Hon gick som turbåt på Vesterålsruten, Narvik – Lödingen – Svolvaer.
Hon ansågs vara synnerligen sjötålig.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""jpkrax""]Förresten, så här såg hon ut under sin storhetstid.
[img]http://www.skogøysvenner.no/cache/com_zoo/images/skogoy9_ef3752f5d4e03dad472f78bc9180d8ee.jpg[/img]
Hon gick som turbåt på Vesterålsruten, Narvik – Lödingen – Svolvaer.
Hon ansågs vara synnerligen sjötålig.[/quote]

Hon har även varit restaurangbåt i Sverige, här är några gamla bilder till:
http://www.lofotposten.no/lokale_nyhete ... 629953.ece
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Skogoy.jpg
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7139193
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Skogöys venner har fått ihop pengar för transporten hem till Norge, och har skrivit avtal med ägaren. Nu väntar de på godkännande från Kfgd.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Skriv svar