Ödekyrkan revisited

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Ödekyrkan revisited

Inlägg av Elagabalus »

Tar mig friheten att lägga upp en helt ny tråd. Skrev lite för något år sedan men då jag inte kom ut till platsen och tråden sedan spårade ur och mest kom att handla om korssymboler så känns det rätt. Speciellt när jag nu fick access till kyrkan.

Bakgrund: kyrkan/kapellet och gravkoret anlades av makarna till ett närbeläget slott. I hemlighet konverterade hon till katolicismen och när maken fick reda på det ville han inte begravas tillsammans med sin fru utan han ligger i sockenkyrkan. Hon kom att överleva honom och det är bara hon som ligger begravd här. Hennes önskan var att det skulle hållas en årlig själamässa över henne. Jesuiterna försöker hålla på detta och håller en årlig requimmässa på henns dödsdag (som infaller på hösten). Måste vara ganska dystert här ute då. Miljön är inte direkt munter ens när solen lyser.Men en spännande miljö är det

PÅMINNER IGEN: alla bilder på bloggen går att klicka upp till full storlek. Gör stor skillnad. Tycker åtminstone jag

http://hansmobilablogg.blogspot.com/201 ... chive.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 2 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
dhx
Inlägg: 170
Blev medlem: lör 07 aug 2010, 09:39

Inlägg av dhx »

Vilken liten pärla! Fina bilder.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Ja det var kul att äntligen komma ut. Hoppas att husen kommer att tas om hand. Kvinnan testamenterade trots allt ganska betydande värden till katolska kyrkan. Då kunde de kanske sköta hennes grav? Det finns dock grupper som arbetar för att stället skall renoveras.

Bifogar en en närbild på de lite märkliga modernare "möblerna". Bla en predikstol. Ganska säkert har det varit fönster som spikats igen bakom.

Kyrkoterminologi är inte min starka sida. Ber om ursäkt om ord som "krypta" eller "kor" tex använts felaktigt. "Ödekyrka" är nog också fel begrepp. "Öde begravningsplats" vore nog bättre. Kyrkan/kapellet har aldrig varit publik utan byggts privat för att kunna hålla e n årlig mässa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 2 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Jaeger
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 20:37

Inlägg av Jaeger »

Fina bilder. Tycker dock att det är respektlöst av de som besöker gravkoret med jämna mellanrum att låta det stå öppet.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Jaeger""]Fina bilder. Tycker dock att det är respektlöst av de som besöker gravkoret med jämna mellanrum att låta det stå öppet.[/quote]

Förmodligen bara tillfälligt öppet pga någon ceremoni senare på dagen
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Jaeger
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 20:37

Inlägg av Jaeger »

[quote=""Elagabalus""]Förmodligen bara tillfälligt öppet pga någon ceremoni senare på dagen[/quote]
Ah, ok.

På tal om gravkapell:

http://www.nt.se/24nt/#category=5629214 ... tTime=0m0s
Senast redigerad av 3 Jaeger, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Intressant klipp du länkade till
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

Fel information i fel händer är aldrig bra. Du känner säkert till den 97-sidiga tråden på Flashback. "Hus med 13 kistor..."
https://www.flashback.org/t785784
Ett skräckexempel på vad som kan hända om för mycket information kommer ut.
Fundera en vända till.
---

"Kryptan" ligger väl under kyrkan, dold. Jag skulle kalla utrymmet där statyn står för nisch, men det kanske finns precisare terminologi.
Senast redigerad av 1 Rutger, redigerad totalt 0 gånger.
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Rutger""]Fel information i fel händer är aldrig bra. Du känner säkert till den 97-sidiga tråden på Flashback. "Hus med 13 kistor..."
https://www.flashback.org/t785784
Ett skräckexempel på vad som kan hända om för mycket information kommer ut.
Fundera en vända till. [/quote]

Bra kommentarer. Nu tror jag att det var rent tillfälligt. Kanske var det upplåst för att det var söndag och att man skulle ha någon evenemang på eftermidddagen? Kändes som om normalsituationen är låst och med tjocka ståldörrar är det omöjligt att komma in. Jag tror faktiskt bara jag hade tur. Det syntes helt färska spår ut. Förmodligen någon som låst upp på morgonen. Kanske skulle man ha visning.

Jag upprepar: allt tyder på att det normalt är låst med prima högkvalitativa hänglås.

Edit

Ögnat igenom FB-tråden. Inte riktigt samma sak. Där var det olåst och det låg verkligen avsides. Här är det låst och dessutom ligger det så till att man inte kan närma sig platsen utan att bli observerad. Finns både villor och näringsverksamhet som ligger nära
Senast redigerad av 4 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Elagabalus""]Ja det var kul att äntligen komma ut. Hoppas att husen kommer att tas om hand. Kvinnan testamenterade trots allt ganska betydande värden till katolska kyrkan. Då kunde de kanske sköta hennes grav? Det finns dock grupper som arbetar för att stället skall renoveras.

Bifogar en en närbild på de lite märkliga modernare "möblerna". Bla en predikstol. Ganska säkert har det varit fönster som spikats igen bakom.

Kyrkoterminologi är inte min starka sida. Ber om ursäkt om ord som "krypta" eller "kor" tex använts felaktigt. "Ödekyrka" är nog också fel begrepp. "Öde begravningsplats" vore nog bättre. Kyrkan/kapellet har aldrig varit publik utan byggts privat för att kunna hålla e n årlig mässa.[/quote]



Jag tror inte du är så fel ute alls, jag skulle kanske kalla stället ett kapell med privat krypta om man skall försöka sig på en korrekt terminologi, jag är osäker på om ett kapell också kan innehålla gravar eller om man i så fall kallar graven för en krypta, det är i alla fall namnet på en byggnad avsedd endast som grav, men det finns ord som gravkapell också......det är lite invecklat tycker jag.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Skriv svar