Mänskliga ben i trossbotten?

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""Grishnac""]Jag kan skicka bilden till en kompis som är osteolog på fornsalen på Gotland och se vad han säger.[/quote]


Ja, gör det.

En annan tanke är att det hängt skinkor eller dylikt på vinden som glömts bort. Skadedjur har sedan tagit hand om snöret och köttet och kvar blir benet.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Visst är det spännande. Jag tror att vi har svårt att föreställa oss idag hur vidskepliga och "villfarna" man var på 1800-talet - och även in på 1900-talet. Har själv sett hur man filat spån ur kyrkklocka där jag har mina småländska rötter. Tydligen en gammal tradition för att bota sjukdomar men jag såg också filspår jag som var ganska färska ( det här var på 1980-talet).

Det troliga är förstås djurben men skullle det vara mänskliga rester är det nog inte så konstigt om nu "Primagumman" hade intressen åt det hållet. Att få tag i ben var säkert inte så svårt.

Men intressant inlägg och bra bilder. Jag följer tråden
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Mänskliga ben i trossbotten?

Inlägg av Grishnac »

Det finns en jättebra bok av Ebbe Schön som heter "Folktro från förr", ISBN 9172034203, som kanske finns hos något välsorterat antikvariat - mitt exemplar står tryggt i bokhyllan. ;)
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""Grishnac""]Det finns en jättebra bok av Ebbe Schön som heter "Folktro från förr", ISBN 9172034203, som kanske finns hos något välsorterat antikvariat - mitt exemplar står tryggt i bokhyllan. ;) [/quote]


Får hålla ögnen öppna om boken dyker upp.

Angående benen fick jag idag besked från Östergötlands museum vars osteolog som har tittat på bilderna. Han säger att det är ett ben från en ko/nöt. Så det var falskalam vad gäller människoben.

Men för att spinna vidare. I intervjusamlingen jag visat en del av i tråden finns en annan historia att följa upp någon gång. En gammal mjölnare berättade för prästen om en händelse som utspelades i början av 1900-talet. Några barn som plockade blåbär hittade benbitar och ett människokranium vid ett grävlinggryt som påminde om en grotta. Benen lär enligt mjölnaren ha legat som på en bädd inne i grottformationen. När markägaren fick veta detta grävdes grottan igen så inte statungarna skulle bli rädda när de plockade bär.

Där kunde historien ha varit slut, men några år senare, in på 1940-talet, intervjuade prästen en annan person, som mindes händelserna i början på 1900-talet mycket tydligare. I princip bekräftades mjölnarens version. Därefter kontaktade prästen fil. kand. Bengt Schönbeck som tillsammans med prästen och sagespersonen letade upp platsen och faktist fann skelettet.

Prästens lokalhistoriska arbete ligger till viss del grund för en sockenbok som utkom 1971. Men däri har uppenbarligen berättelsen ändrats och istället nämns bara "en grotta under X- gårds ägor", utan vare sig platshänvisning eller vidare upplysningar, men faktiskt en otydlig bild.

Så idag finns några frågor. Finns Schönbeck kvar i livet och skrev han någon rapport? Han var i allafall inte knuten till länsmuseet. Kan det möjligen vara samma Schönbeck som grävt mycket på Gotland?

Markägaren känner inte till något om grottan, men möjligen skulle det kanske kunna gå att finna den med hjälp av fotot.

Schönbeck menar allafall, enligt prästen, att kroppen måste ha placerats i grottan på en bädd av mossa odyl, för 100-150 år sedan, m a o under 1800-talets första halva.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Låter som något du bör följa upp. Återfann man graven på 40 talet bör det finnas folk i livet som om kan berätta mer.

Lite ot kan jag berätta att jag just läser att man hittat skelettdelar vid Svedmyra t- banestation. Linjen byggdes på 50 talet och man nu håller på att renovera den i grunden(hela linjen är avstängd). Kanske någon som gjort sig av med bevis för 60 år sedan? Annars hamnar man inte i en perrong...
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""Elagabalus""]Låter som något du bör följa upp. Återfann man graven på 40 talet bör det finnas folk i livet som om kan berätta mer.

Lite ot kan jag berätta att jag just läser att man hittat skelettdelar vid Svedmyra t- banestation. Linjen byggdes på 50 talet och man nu håller på att renovera den i grunden(hela linjen är avstängd). Kanske någon som gjort sig av med bevis för 60 år sedan? Annars hamnar man inte i en perrong...[/quote]

Nä, det låter ju märkligt med Svedmyra. Egentligen är väl hela den här tråden ot om vi nu ska diskutera UE. Men jag är inte mycket för att klassa mina mitt intresse.

Jag är uppvuxen i trakten och har intervjuat en hel del folk de sista 10 åren, men ingen har nämnt grottan/graven. Medan jag ändå har det i åtanke bifogar prästens anteckningar då han tillsammans med mjölnaren besökte platsen 1942. Det var ett tag sen jag läste den, men det borde inte vara omöjligt att lokalisera grottan, även om det är stora skogsarealer med kuperad terräng.
intervju 1942.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Man behöver inte sätta etikett på sitt intresse. Historie och fotointresset går, för mig i alla fall, hand i hand i hand med glädjen att hitta övergivna miljöer.

Kanske någon lokaltidning skrev om det? Borde varit en " het" nyhet på 40-talet
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""Elagabalus""]Man behöver inte sätta etikett på sitt intresse. Historie och fotointresset går, för mig i alla fall, hand i hand i hand med glädjen att hitta övergivna miljöer.

Kanske någon lokaltidning skrev om det? Borde varit en " het" nyhet på 40-talet[/quote]

Nej, det måste ha tystats ned prästen även om det säkert var allmänt känt hos en del. Det var annars rektorn som var lokal skribent i dagstidningen. Också han var en ivrig lokalhistoriker och bör ha känt till prästens iakttagelser, men någon artikel har jag aldrig sett i de pressklippsamlingar jag gått igenom.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""albin""]Nej, det måste ha tystats ned prästen även om det säkert var allmänt känt hos en del. Det var annars rektorn som var lokal skribent i dagstidningen. Också han var en ivrig lokalhistoriker och bör ha känt till prästens iakttagelser, men någon artikel har jag aldrig sett i de pressklippsamlingar jag gått igenom.[/quote]

OK. Passar på att uppdatera infon om Svedmyra även det är OT. Låter inte som en olycka precis

"Benen hittades begravda inuti perrongen. Delar av höftben, käke och lårben. Samt också delar av vad man tror är en hund".

Låter som inledningen på en tummad Maria Langdeckare man läser på sommaren i brist på annat.....
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Mänskliga ben i trossbotten?

Inlägg av Grishnac »

Lustigt, "min" osteolog säger troligtvis får om benet, men helt säkert kan han inte säga utan att se undersidan av det som skall ha en skålformad hålighet om det är får.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Skriv svar