Avbefolkad landsbygd

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Hagfors
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 15:36
Kontakt:

Avbefolkad landsbygd

Inlägg av Hagfors »

Lillterrsjö - En miljö man minns

http://gallery.riskaka.com/album1330
Nikon D200
Nikkor 18-70mm, 50mm
Sigma 10-20mm, 70-200mm 2.8
Nikurasu
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 14:59
Kontakt:

Inlägg av Nikurasu »

Härliga bilder det där, på lördag kommer jag att åka förbi där och en bra bit till i jakt på nya sköna objekt.
Användarvisningsbild
mumari
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 18:17
Kontakt:

Inlägg av mumari »

Vilka härliga foton! Är det en hel liten by som är öde?
Btw såg jag att det fanns en liten gård till salu i Lillterrsjö, för endast 195 000:-
Hagfors
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 15:36
Kontakt:

Inlägg av Hagfors »

Hej igen!

Nä byn är inte helt öde, även om man kan tro de av bilderna.
Det finns 17 personer som är skriva i Lillterrsjö, men av det jag vet så är det ungefär 10 som bor där året om. Medelåldern är dock mycket hög. Kan dock tänka mig att antalet innevånare var mångdubbelt för låt säga 30 år sedan.

Det finns värre exempel på avberfolkade byar såklart, men denna är den som jag först stötte på när jag hjälper den bonde som brukar delar av marken där.
Helt fantastisk by tycker jag personligen, med vackra vyer och...synlig historia.
Nikon D200
Nikkor 18-70mm, 50mm
Sigma 10-20mm, 70-200mm 2.8
Användarvisningsbild
mumari
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 18:17
Kontakt:

Inlägg av mumari »

Jag tror det finns mer "öde" byar uppåt i sverige. Jag var till Lessjöfors för ett par år sedan, dit skulle jag vilja åka igen och undersöka, där stod det gapande tomma hus överallt. Härikring där jag bor vet jag få ställen där många hus är övergivna inne i byarna, Garpenberg är en favorit, men mycket rivs där.
Hagfors
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 15:36
Kontakt:

Inlägg av Hagfors »

[quote=""mumari""]Jag tror det finns mer "öde" byar uppåt i sverige. Jag var till Lessjöfors för ett par år sedan, dit skulle jag vilja åka igen och undersöka, där stod det gapande tomma hus överallt. Härikring där jag bor vet jag få ställen där många hus är övergivna inne i byarna, Garpenberg är en favorit, men mycket rivs där.[/quote]


Kollade upp det samhället nu, och det vore nice att åka dit! :p
Nikon D200
Nikkor 18-70mm, 50mm
Sigma 10-20mm, 70-200mm 2.8
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Avbefolkad landsbygd

Inlägg av Grishnac »

Garpenberg är väl inte så farligt drabbat? Mina föräldrar bor ju i Hedemora så där brukar jag vara och snurra.
Användarvisningsbild
mumari
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 18:17
Kontakt:

Sv: Avbefolkad landsbygd

Inlägg av mumari »

nej, det är nog inte så farligt om man jämför med byarna uppåt, men det finns en hel del tomt där i omgivningarna, fast tillräckligt bebott för att jag skulle kunna tänka mig att bo där :)
Mats
Inlägg: 88
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 17:12
Kontakt:

Inlägg av Mats »

Har läst någonstanns att Björnhammar i Närke ska vara väldigt öde, mycket 70-tals hus och någon affär som står öde.
Någon som varit där ?

Bruzaholm utanför Eksjö i Småland ska vara ett annat.

Apropå Lesjöfors så arbetar jag inom Lesjöfors koncernen. På mitten av 80-talet ska det ha varit runt 2500 invånare tror jag, numera bor det runt 1100 tack vare när Lesjöfors bruk lades ner under 80-talet där många hundra jobbade.
Har varit i Lesjöfors många gånger och ska dit snart igen. Där finns hur mycket öde som helst, både affärer, bostäder och nedlagda industrier för att inte glömma Bruket.
På vår fabrik i Lesjöfors jobbar ca 100 pers idag om det skulle läggas ner så vore det en jättekatastrof. Nu är det dock ingen risk då företaget går kanonbra och man anställer istället folk.

Ett besök på den gamla anrika Stålvallen i Lesjöfors är att rekomendera för den idrottstokige och nostalgiske. Där spelar Lesjöfors Bandy sina matcher. De spelade många säsonger i Allsvenskan, mer info http://sv.wikipedia.org/wiki/Lesj%C3%B6fors_IF

Ska senare i höst/vinter lägga ut bilder på Stålvallen på min hemsida om idrottsplatser (både övergivna och nuvarande).

Hälleforsnäs ligger inte långt ifrån heller och där finns det väl också en hel del öde.

Mvh

Mats
http://www.idrottsplats.se
David M
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Inlägg av David M »

På sikt (och nu snackar jag inom det närmaste årtiondet) tror jag att det som återstår av dessa bruksorter med stora anläggningar kvar (Laxå, Lesjöfors) kommer få det otroligt svårt och troligtvis försvinna. Helt enkelt för att de som jobbar på bruken nu i 9/10 fall är samma personer som anställdes under rekordåren till mitten av 1970-talet. Det vill säga det är många födda 1945-1955, ofta inflyttade från landsbygden runtomkring när det gick som bäst och dessa går i pension snart. Ungdomarna flyttar därifrån sedan årtionden och dessutom blir de de första som får kicken när företagen skär ned p.g.a. lagstiftningen. Man kommer alltså inte att hitta tillräckligt många nya att ersätta di gamle med när dessa går i pension och då blir man tvungen att lägga ned p.g.a. arbetskraftsbrist eller flytta till annan, mycket större ort. Många av dessa företagen går ruggigt bra idag, dock är det högkonjuktur och man gör väldigt lite nyinvesteringar i förhållande till vinsterna vilket bådar illa den dagen lågkonjukturen slår till. Många fabriker i Sverige idag går på gamla maskiner, även inom storföretagen, vilket bådar illa för framtiden.
Skriv svar