Avbefolkad landsbygd

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

keerik
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:41
Kontakt:

Sv: Avbefolkad landsbygd

Inlägg av keerik »

Halloj!!
Härlig by detta!
Har tillbringat måånga sommrar där när jag var yngre!
Denna by är morsans födelseby! Och min morbror bor för övrigt där nu!
Var och hälsade på min morbror senast 19/9 för att hämta Älgkött ;-)
Senast redigerad av 1 keerik, redigerad totalt 0 gånger.
Nelhans
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 16:47

Inlägg av Nelhans »

Haha, det där huset med plåtladan i Lillterrsjö är min farsas. Vi var där bara ett litet tag innan dig tror jag. Roligt att hitta bilder på åbäket. :)
Hagfors
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 15:36
Kontakt:

Inlägg av Hagfors »

[quote=""Nelhans""]Haha, det där huset med plåtladan i Lillterrsjö är min farsas. Vi var där bara ett litet tag innan dig tror jag. Roligt att hitta bilder på åbäket. :) [/quote]

Aah, Nice!
Ja då vet jag att den är i ägo av någon nu då. :)
Har han köpt stället nyligt va?
Nikon D200
Nikkor 18-70mm, 50mm
Sigma 10-20mm, 70-200mm 2.8
Nelhans
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 16:47

Inlägg av Nelhans »

[quote=""Hagfors""]Aah, Nice!
Ja då vet jag att den är i ägo av någon nu då. :)
Har han köpt stället nyligt va?[/quote]
Våren 2006 tror jag :)
Hagfors
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 15:36
Kontakt:

Inlägg av Hagfors »

[quote=""Nelhans""]Våren 2006 tror jag :) [/quote]

Okej, ja trodde det var mkt nyligare. Men hoppas han inte blir sur för att man snokat runt i lagårn då ;)

Planer på att flytta dit eller? Synd att huset ska stå tomt tycker jag.
Nikon D200
Nikkor 18-70mm, 50mm
Sigma 10-20mm, 70-200mm 2.8
Nelhans
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 16:47

Inlägg av Nelhans »

[quote=""Hagfors""]Okej, ja trodde det var mkt nyligare. Men hoppas han inte blir sur för att man snokat runt i lagårn då ;)

Planer på att flytta dit eller? Synd att huset ska stå tomt tycker jag.[/quote]

Jorå, verkar som att han tänker flytta in i huset inom ett par år, han har tröttnat på Stockholm ;)
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

[quote=""David M""]På sikt (och nu snackar jag inom det närmaste årtiondet) tror jag att det som återstår av dessa bruksorter med stora anläggningar kvar (Laxå, Lesjöfors) kommer få det otroligt svårt och troligtvis försvinna. Helt enkelt för att de som jobbar på bruken nu i 9/10 fall är samma personer som anställdes under rekordåren till mitten av 1970-talet. Det vill säga det är många födda 1945-1955, ofta inflyttade från landsbygden runtomkring när det gick som bäst och dessa går i pension snart. Ungdomarna flyttar därifrån sedan årtionden och dessutom blir de de första som får kicken när företagen skär ned p.g.a. lagstiftningen. Man kommer alltså inte att hitta tillräckligt många nya att ersätta di gamle med när dessa går i pension och då blir man tvungen att lägga ned p.g.a. arbetskraftsbrist eller flytta till annan, mycket större ort. Många av dessa företagen går ruggigt bra idag, dock är det högkonjuktur och man gör väldigt lite nyinvesteringar i förhållande till vinsterna vilket bådar illa den dagen lågkonjukturen slår till. Många fabriker i Sverige idag går på gamla maskiner, även inom storföretagen, vilket bådar illa för framtiden.[/quote]
Det är ett fullt tänkbart resonemang som helhet men jag tror att du underskattar arbetskraftens rörlighet, och då särskilt framöver. Även om svenska ungdomar flyttar från småorterna finns det gott om människor ute i Europa, till exempel holländare, som flyttar från trångboddheten i sina hemländer.
Hagfors
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 15:36
Kontakt:

Inlägg av Hagfors »

[quote=""Nelhans""]Jorå, verkar som att han tänker flytta in i huset inom ett par år, han har tröttnat på Stockholm ;) [/quote]

Mycket bra, det låter riktigt härlligt.

Hälsa han att det är ett bra beslut=)
Nikon D200
Nikkor 18-70mm, 50mm
Sigma 10-20mm, 70-200mm 2.8
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[QUOTE=Mats;217]Har läst någonstanns att Björnhammar i Närke ska vara väldigt öde, mycket 70-tals hus och någon affär som står öde.
Någon som varit där ?

Japp, där har jag faktiskt varit, efter att ha sett en kortfilm om det automatiserade spikbruket, som visst är i gång, men endast med två anställda, om jag är rätt informerad. Rader av tomma 60-70talshus (på en gata döpt"lyckliga gatan"), tom konsumbutik, tomma äldre hus. Kul är att 60-70talshusen aldrig hann renoveras och tapetseras om. Dessvärre har jag inte haft kamera med mej nån av gångerna. Men det är lätt att hitta och värt ett besök. Dock ser dom fortfarande bofasta en med en gång. Ingen säger nåt men alla tittar surt.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""David M""]På sikt (och nu snackar jag inom det närmaste årtiondet) tror jag att det som återstår av dessa bruksorter med stora anläggningar kvar (Laxå, Lesjöfors) kommer få det otroligt svårt och troligtvis försvinna. Helt enkelt för att de som jobbar på bruken nu i 9/10 fall är samma personer som anställdes under rekordåren till mitten av 1970-talet. Det vill säga det är många födda 1945-1955, ofta inflyttade från landsbygden runtomkring när det gick som bäst och dessa går i pension snart. Ungdomarna flyttar därifrån sedan årtionden och dessutom blir de de första som får kicken när företagen skär ned p.g.a. lagstiftningen. Man kommer alltså inte att hitta tillräckligt många nya att ersätta di gamle med när dessa går i pension och då blir man tvungen att lägga ned p.g.a. arbetskraftsbrist eller flytta till annan, mycket större ort. Många av dessa företagen går ruggigt bra idag, dock är det högkonjuktur och man gör väldigt lite nyinvesteringar i förhållande till vinsterna vilket bådar illa den dagen lågkonjukturen slår till. Många fabriker i Sverige idag går på gamla maskiner, även inom storföretagen, vilket bådar illa för framtiden.[/quote]

Intressant att läsa detta inlägg som är postat strax innan lågkonjunkturen slog till. Fara värt att det är en helt riktig bedömning. Fast någonstans hoppas man ju att det finns möjligheter att styra om produktion. Stora enheter lär väl aldrig komma tillbka men fler mindre kanske?
Skriv svar