Döden i Bohuslän

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Döden i Bohuslän

Inlägg av Penfold »

Visst låter det som något av Camilla Läckberg? Men det är det inte....

Jag är osäker på vilket oljebolag som hade verksamhet där sist. Antingen Shell eller Q8. Detta är en spökmack i södra Bohuslän... utefter gamla E6 där det knappt går någon trafik längre. Denna sträckningen övergavs 1991. Men när sträckningen drogs genom samhället kanske någon annan kan svara på.

Jag såg en övergiven Uno-X mack inte lång ifrån men det var för sent för att stanna. Den får bli en annan gång.

Inte ens gatuköket bar sig vid denna mack.

Bild
Bild
Bild
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Läckert fynd!
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""Penfold""]Visst låter det som något av Camilla Läckberg? Men det är det inte....

Jag är osäker på vilket oljebolag som hade verksamhet där sist. Antingen Shell eller Q8. Detta är en spökmack i södra Bohuslän... utefter gamla E6 där det knappt går någon trafik längre. Denna sträckningen övergavs 1991. Men när sträckningen drogs genom samhället kanske någon annan kan svara på.

Jag såg en övergiven Uno-X mack inte lång ifrån men det var för sent för att stanna. Den får bli en annan gång.

Inte ens gatuköket bar sig vid denna mack.

[/quote]

Så här blir det vart än man drar om vägarna. Hummelstabaren mellan Västerås och Enköping, öppnat 1959 efter Gamla riksvägen, senare E18, har nu slagit igen portarna sedan man drog nya motorvägen. Det gick en månad bara. Från ett givet fikamål till övergivet på nolltid. Även den kända godisbutiken slog igen, men de gjorde dette redan innan trafiken lades om.
Användarvisningsbild
62explore
Inlägg: 393
Blev medlem: tis 16 jun 2009, 09:03

Inlägg av 62explore »

[quote=""Topcom""]Så här blir det vart än man drar om vägarna. Hummelstabaren mellan Västerås och Enköping, öppnat 1959 efter Gamla riksvägen, senare E18, har nu slagit igen portarna sedan man drog nya motorvägen. Det gick en månad bara. Från ett givet fikamål till övergivet på nolltid. Även den kända godisbutiken slog igen, men de gjorde dette redan innan trafiken lades om.[/quote]

Rena spökstaden numera... Nån som vet om H-baren ska rivas, eller om lokalerna ska användas till annat?
http://www.62explore.pixbox.se
http://www.flickr.com/photos/62explore/

-Sigmund Freud had an irrational fear of the number 62
erro
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 16:00

Sv: Döden i Bohuslän

Inlägg av erro »

Inga rivningsplaner än vad jag vet. Lokalen hyrs ut ibland för fester. OK/Q8 var väldigt snabba med att ta bort pumpar, gräva upp tankar och sanera. Tydligen ska hela planen asfalteras inom kort. För en framtida försäljning kanske....?
http://erro.se

Spår av människor - Traces of mankind
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Till salu

Byggår 1958... Ser ut att ha varit Mobile innan den blev Hydro.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
dev/null
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 20:29

Inlägg av dev/null »

[quote=""Penfold""]
Jag såg en övergiven Uno-X mack inte lång ifrån men det var för sent för att stanna. Den får bli en annan gång.[/quote]

Jag var på hemväg efter en spaningstur och lyckades tvärnita.
Det fick bli mobilkamera från andra sidan vägen, då huset bredvid verkade bebott. (Gissningsvis den gamla mackföreståndarbostaden)

Det var väl de gamla K-spanarna som gav tipset att ge sig ut på bilresa efter bilkartor från 60-talet om man vill göra de riktigt bra fynden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
______________
devnull.pixbox.se
Användarvisningsbild
Sincro
Inlägg: 589
Blev medlem: lör 08 aug 2009, 00:41

Inlägg av Sincro »

[quote=""dev/null""]Jag var på hemväg efter en spaningstur och lyckades tvärnita.
Det fick bli mobilkamera från andra sidan vägen, då huset bredvid verkade bebott. (Gissningsvis den gamla mackföreståndarbostaden)

Det var väl de gamla K-spanarna som gav tipset att ge sig ut på bilresa efter bilkartor från 60-talet om man vill göra de riktigt bra fynden.[/quote]

Ser att du har hittat Dungens MC:s gamla klubblokal :D

"Efter regnet kommer solsken, det tycker jag är så jättebra!"
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

[quote=""dev/null""]Jag var på hemväg efter en spaningstur och lyckades tvärnita.
Det fick bli mobilkamera från andra sidan vägen, då huset bredvid verkade bebott. (Gissningsvis den gamla mackföreståndarbostaden)

Det var väl de gamla K-spanarna som gav tipset att ge sig ut på bilresa efter bilkartor från 60-talet om man vill göra de riktigt bra fynden.[/quote]

Denna Uno-X mack fick jag reda på att den lades ned redan under mitten på 1980-talet. Lördagen den 7 sept. 1991 firade man stort i Ucklum med långbord och ärtsoppa på vägen att E6 försvann genom samhället. :)

Jag ska faktiskt ta gamla E6 genom Lindome, Kungsbacka, Åsa, Varberg, Falkenberg till Halmstad och ha Mack-spaning :) Jag vet att det låg en BP-mack på en höjd på vänster sida i södergående riktning ungefär vid Morups Tånge. Dock är jag osäker på om den hann skylta om till Statoil innan motorvägen drogs om. 1991 eller 1992 åkte jag nog den vägen senast och 1993 drogs vägen om.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""Penfold""]Jag ska faktiskt ta gamla E6 genom Lindome, Kungsbacka, Åsa, Varberg, Falkenberg till Halmstad och ha Mack-spaning :) Jag vet att det låg en BP-mack på en höjd på vänster sida i södergående riktning ungefär vid Morups Tånge. Dock är jag osäker på om den hann skylta om till Statoil innan motorvägen drogs om. 1991 eller 1992 åkte jag nog den vägen senast och 1993 drogs vägen om.[/quote]

Vid Morup (Morups Tånge är nere vid fyren), finns en gammal mack, men jag har för mig att den numera är ombyggd till bostad eller något sådant. Kan dock vara värt ett försök för helt säker är jag inte.

Annars så finns ju också resterna av Automobilen alldeles där i närheten...

Men gamla E6:an mellan Gbg och Halmstad, inklusive Gamla Riksvägen i Lindome och gamla 158:an i norr, är fortfarande ganska livligt trafikerad. Här nere i Halland där jag bor just nu, så kallas en stor del av den för "Kustvägen" och är mycket populär hos bland annat turister...

[Edit] Nere vid Morups Tånge (nere vid fyren alltså) lär det dessutom finnas, eller ha varit ett gammat LS-fäste (se annat forum) och jag funderar själv på att se om det finns något kvar... i övrigt har jag hittat fler LS-fästen i skogarna som jag givetvis inte dokumenterat eftersom jag blev av med min telefon kring nyår och inte hade foton av bättre skapnad än så...
Senast redigerad av 1 Osprey, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar