Döden i Bohuslän

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Så långt ned som till fyren gick inte E6 vill jag minnas...

Fast det är svårt att begripa att den smala vägen genom Halland och Bohuslän har varit europaväg och burit tung trafik och alla semesterfirare. Trafikintensiteten var lite mindre förr men jag antar att det blev köer sommartid. Jag kommer ju ihåg E6 genom Halland där man åkte som barn men med dagens perspektiv är det ändå svårt att förstå hur usel vägstandarden var. Iofs räcker det med att se på E45 genom Dalsland där det smäller var och varannan dag.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""Penfold""]Så långt ned som till fyren gick inte E6 vill jag minnas...[/quote]

Nope, vad jag kan minnas gick den uppe vid Morup där det även finns en väderkvarn med tillhörande restaurang som jag minns som liten...

Nere vid fyren, eller ungefär nere vid Glommen alltså så finns det en kustväg som om jag inte är alldeles felinformerad åtminstone var en riksväg innan den gamla E6:an kom till genom Morup...

Det är ganska fascinerande att småvägen "gamla E6:an" klassificerades europaväg och det är bara 20-25 år sedan jag körde den nästan dagligen när jag jobbade i Köpenhamn... Då tänkte jag väl inte så mycket på det, men med dagens mått mätt så var den väl ungefär i nivå med R41:an (icke att jämföra med R40)...
Mikron
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 01 feb 2010, 14:03

Inlägg av Mikron »

[quote=""dev/null""]Jag var på hemväg efter en spaningstur och lyckades tvärnita.
Det fick bli mobilkamera från andra sidan vägen, då huset bredvid verkade bebott. (Gissningsvis den gamla mackföreståndarbostaden)

Det var väl de gamla K-spanarna som gav tipset att ge sig ut på bilresa efter bilkartor från 60-talet om man vill göra de riktigt bra fynden.[/quote]

Denna mack fanns allt kvar tills E6 drogs om. Var väl -91 tror jag. Åkte där dagligen då.
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

[quote=""Mikron""]Denna mack fanns allt kvar tills E6 drogs om. Var väl -91 tror jag. Åkte där dagligen då.[/quote]

Den lades ned redan i mitten på 1980-talet.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Mikron
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 01 feb 2010, 14:03

Inlägg av Mikron »

[quote=""Penfold""]Den lades ned redan i mitten på 1980-talet.[/quote]

Då är det inte samma mack vi menar. Macken på bilden ligger alldeles norr om Ucklum. Den fanns kvar tills E6 hade dragits om. Jag började pendla till jobbet den vägen -89 och några år framåt och jag tankade ofta där, köpte t.om. däck där en gång. Det var vägomläggningen som fick ägaren att lägga ner.
Skriv svar