Fd kraftstation + ödehus + ödegård

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Fd kraftstation + ödehus + ödegård

Inlägg av Zeahawk »

Passerade förbi en fd kraftstation i norra Skåne idag under en badtur med dottern och det slog mig att det skulle vara intressant att se hur en fd damm (brast för ca 7 mån sedan om jag minns rätt) ser ut, så det blev en tur inom. Hade inte planerat det så jag hade ingen vettig kamera med mig, och min Walkmantelefon, ja, bilderna blir där efter. Kan ladda upp dem om intresse finns, annars hade jag tänkt mig att ta en tur upp där igen ganska snart med riktig kamera, ordentliga stövlar och ficklampa. Finns ett ödehus i närheten med en del intressanta saker i (t ex låg det i ett av fönsterna en informationsbroschyr från 1967 om hur bytet till högertrafik skulle gå till) samt en ödegård en bit ifrån där jag inte stannade till då det dels var en privat väg som jag "råkat" köra in på, dels för att jag strax innan hade kört om en familj som var ute och gick på det hållet. Är någon intresserad av att hänga på skicka ett PM så bestämmer vi en dag, annars kör jag ut där själv. Ska vi till ödegården är det kanske 2-3km vandring från närmsta tillåtna väg, i övrigt kan man i praktiken köra ända fram till stället. Det var en riktigt häftig upplevelse att knalla runt i den gamla sjöbottnen och se vad som hade dolt sig under vattenytan. Källarvåningen i ödehuset verkar ha översvämmats i samband med att dammen brast då hela källaren var full med lera. Det fanns även ett gammalt garage och ett gammalt stall.
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
obafgkm
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 14:48

Inlägg av obafgkm »

Kan ladda upp dem om intresse finns
Klart att intresse finns! Alltid kul med bilder!
Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Inlägg av Zeahawk »

Fixar det när jag hittat kabeln till mobilen (har tyvärr inte blåtand i datorn). Om inte annat laddar jag upp bilder när jag har varit där ute igen med en ordentlig kamera. =)
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
Skriv svar