Film: Övergiven skola.

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Fransjäger
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 13:11
Kontakt:

Film: Övergiven skola.

Inlägg av Fransjäger »

Hej!

Jag har gjort en liten film av bilder tagna i en övergiven skola i mellersta Sverige, södra Norrland.
Det är min första film jag gjort, och första gången jag gör ett försök att redigera bilder, och bilderna är tagna med mammas digitalkamera!
Var inte för hårda mot mig nu :)

http://www.youtube.com/watch?v=s4xHPLcZOoQ

Vill gärna ha kritik på det jag gjort, bra som dålig!
Användarvisningsbild
Fransjäger
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 13:11
Kontakt:

Inlägg av Fransjäger »

36 som läst, ingen som svarat?
Är det dött här eller har jag gjort något fel nu? :(
Användarvisningsbild
Melancholia
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 20:16

Inlägg av Melancholia »

Finns det dålig kritik? Hehe.

Kan svara jag då :)
Bilderna i sig är bra. Men, den där effekten du har lagt på i videon gör att det blir väldigt svårt att faktiskt se någonting till och från. Det blir också ganska svårt att koncentrera sig på bilderna när det är små streck som rör sig över bilderna hela tiden. Jag förstår att du vill bilderna ska få det där utseendet av att vara gamla och att det är kul att leka runt med olika effekter på bilder ibland. I slutändan blir det dock oftast för mycket när man gör så. Effekten passade inte riktigt in med bilderna på ett modernt hus.
Visningstiden på bilderna var bra :) Pröva med att sänka volymen cirka 50%!


Lite generella tips för att skapa ett bra bildspel:

- Använd inte musik som är för hög. Musiken ska vara en liten detalj i bakgrunden och bör samspela med bilderna.
- Gör övergången mellan bilderna mjuk. Fade-in tror jag denna effekt heter för det mesta.
- Visa varje bild minst 5 sekunder, helst lite mer men inte för länge heller, då tröttnar tittarna. Tittarna ska inte behöva pausa i videon för att hinna se hela bilden och detaljerna, dom ska inte heller behöva spola framåt i den.
- Fyll ut hela videon med bilderna. Ingen ram som fyller halva bilden.
- Redigera inte bilderna för mycket. En avstickare här och där funkar men folk vill gärna se vad du själv såg när du gick runt där.


Hjälper gärna till mer om du har några fler frågor! Tveka inte!
Senast redigerad av 1 Melancholia, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Stavfel så här på natten.
"Take only pictures, leave only footprints"
Användarvisningsbild
Fransjäger
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 13:11
Kontakt:

Sv: Film: Övergiven skola.

Inlägg av Fransjäger »

Hej, och tack så mycket för ditt svar!

Ja jo, fick också en känsla av att dom var lite "över redigerade", men passade på vissa så ville följa samma tema igenom hela filmen/bildspelet.

Jag försökte länge hitta hur jag skulle få till någon mjuk övergång mellan bilderna, men eftersom jag sitter på en Mac i iMovie och aldrig använt iMovie förut så hittade jag inget sådant. Kanske någon som vet vart jag hittar detta? :)

Som sagt, tack så mycket för alla tips och för att du tar dig tid, det uppskattas! Jag jobbar på en 2.0 nu, återkommer så fort den är klar så får vi hoppas på förbättringar.

EDIT: Du kanske vet något som skulle passa bra, då tänker jag mig effekter, eller redigera bilder på något speciellt sätt?
Då dom är tagna med gammal digitalkamera och jag är varken proffsfotograf eller försökte vara det så ser bilderna ut som dom gör oredigerade!

EDIT2: Kan uppdatera med att vi nu ska bege oss till skolan för att filma! Och imorgon så beger vi oss återigen dit för att ta kort. Vi har lyckats få med oss en fotograf med systemkamera! Sen är det bara lite redigering.

Tack!
Senast redigerad av 2 Fransjäger, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Melancholia
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 20:16

Inlägg av Melancholia »

Hej!
Här är ett exempel från youtube på ett bildspel med UE-tema! Det enda som inte funkar med den här videon är just att bilderna visas alldeles för fort.
http://www.youtube.com/watch?v=hVwTphbUfG4

Jag har inte direkt någon erfarenhet av Mac, men hittade dom här instruktionerna om hur man gör.
http://www.wikihow.com/Add-Fade-in-iMovie

Vad det gäller effekter så kan tipsa om att lägga på lite skärpa på bilderna. Dra upp kontrasten lite också. Eller så kan du så klart också ta bort färgen helt och hållet, svart/vitt alltså. Brukar passa in på UE-bilder ganska bra.

Och oroa dig inte, man behöver inte vara proffs för att ta bra bilder ;)

Pröva att experimentera när du fotograferar, det är en sak som är bra med digitalt, ingen film som tar slut! Nu fotograferar jag inte så ofta på natten med blixt men jag skulle tro att avståndet mellan dig och objektet du vill fotografera bör vara mellan 2-3 meter(Om du använder den inbyggda blixten, dom brukar vara rätt så svaga). Blir det för nära så kommer objektet bli för ljust och detaljer blir förlorade. För långt ifrån och det blir för mörkt.

Och glöm inte bort att ha roligt! :)

Lycka till!
"Take only pictures, leave only footprints"
Användarvisningsbild
Fransjäger
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 13:11
Kontakt:

Sv: Film: Övergiven skola.

Inlägg av Fransjäger »

Tack för tippsen och tiden Melanchoila! :)

Har försökt att följa det du skrev och har läst på lite!
Här kommer en film från gårdagens vistelse! Vill gärna ha kritik på den med! :)
http://www.youtube.com/watch?v=8R_UVlUXnT0

Ikväll så blir det fotografering!

Tack!
FarbrorFabrik
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 02 feb 2012, 15:20

Inlägg av FarbrorFabrik »

[quote=""Melancholia""]Finns det dålig kritik? Hehe.

Kan svara jag då :)
Bilderna i sig är bra. Men, den där effekten du har lagt på i videon gör att det blir väldigt svårt att faktiskt se någonting till och från. Det blir också ganska svårt att koncentrera sig på bilderna när det är små streck som rör sig över bilderna hela tiden. Jag förstår att du vill bilderna ska få det där utseendet av att vara gamla och att det är kul att leka runt med olika effekter på bilder ibland. I slutändan blir det dock oftast för mycket när man gör så. Effekten passade inte riktigt in med bilderna på ett modernt hus.
Visningstiden på bilderna var bra :) Pröva med att sänka volymen cirka 50%!


Lite generella tips för att skapa ett bra bildspel:

- Använd inte musik som är för hög. Musiken ska vara en liten detalj i bakgrunden och bör samspela med bilderna.
- Gör övergången mellan bilderna mjuk. Fade-in tror jag denna effekt heter för det mesta.
- Visa varje bild minst 5 sekunder, helst lite mer men inte för länge heller, då tröttnar tittarna. Tittarna ska inte behöva pausa i videon för att hinna se hela bilden och detaljerna, dom ska inte heller behöva spola framåt i den.
- Fyll ut hela videon med bilderna. Ingen ram som fyller halva bilden.
- Redigera inte bilderna för mycket. En avstickare här och där funkar men folk vill gärna se vad du själv såg när du gick runt där.


Hjälper gärna till mer om du har några fler frågor! Tveka inte![/quote]

Regler är till för att brytas, men framförallt finns inga regler. Det du eftersträvar är en naturalistisk presentation. Och jag kan se fördelar med en sådan. Då ska helst musiken avlägsnas om det ska vara helt rent. Men UE kan vara så mycket. Många drivs av utforskandets mystik, andra är bildintresserade och somliga har konstnärliga ambitioner kopplade till sitt utforskande. Och allt är okej och måste få finnas. Det är tdet fina med nya kulturyttringar - att de inte har en fixerad form och att det är högt i tak. Jag tycker den här filmen var helt okej på alla vis. Det finns mycket (särskilt från östeuropa) som är så överredigerat och belamrat med texter och effekter som vecklar upp bilderna att man blir helt yr. Det är också okej, även om det gör just mig yr. Men synpunkterna du framför är relevanta - om du presenterar dem som dina subjektiva synpunkter that is.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Fransjäger""]Tack för tippsen och tiden Melanchoila! :)

Har försökt att följa det du skrev och har läst på lite!
Här kommer en film från gårdagens vistelse! Vill gärna ha kritik på den med! :)
http://www.youtube.com/watch?v=8R_UVlUXnT0

Ikväll så blir det fotografering!

Tack![/quote]

Försök att ha mindre "sjögång" när du rör dig och spelande med lampor. Det stör för mycket.
Allt blir väldigt plottrigt, om du är med i mitt tänk nu.
Skriv svar