Herrens hus - betania

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Seeblau
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 16 sep 2011, 20:24

Herrens hus - betania

Inlägg av Seeblau »

Åkte förbi den här kyrkan en kväll somras. Verkar som om det har bedrivits någon mindre loppis i lokalerna en period efter att det vår herre har lämnat huset. Såg inga tecken på direkt vandalism, vilket var väldigt befriande som omväxling, utan de skador som fanns såg ut att härstamma från försök till renovering. Balkong var inget jag ville sätta min fötter på.. Tyvärr har nog fukten trängt alltför långt in för att det ska gå att rädda. Och som så många andra objekt på den här sidan så ligger kyrkan inte direkt centralt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
I morgon kan det vara för sent..
Byskebild
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 21 jan 2009, 19:27

Inlägg av Byskebild »

Vilket fynd!
Grattis!

/K
Seeblau
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 16 sep 2011, 20:24

Inlägg av Seeblau »

Tackar!

Var en ren slump att vi åkte förbi och tyckte att det såg tillräckligt övergivet ut för att vara värt ett stopp. Tycker det är väldigt intressant om man får fram lite information om objekten man besöker, men tyvärr har jag inte hittat så mycket om den här kyrkan förutom att den tillhörde betaniarörelsen, vilket dessutom stod i kvarlämnade psalmböcker. I den här byggden verkar det för övrigt finnas en hel del frikyrkor och vi passerade ytterligare en kyrka som såg väldigt öde ut. Dock var den till motsats från den här kyrkan låst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
I morgon kan det vara för sent..
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Fint fynd. Utan att vara speciellt religiös är det spännande med övergivna kyrkor. En byggnad som betytt mkt för många. Man arbetade ju även halva lördagen för inte så länge sedan. Söndagen var för många vikt för kyrkobesök(ok nu pratar jag om en tid rätt långt borta). Alltid undrat hur det känns när man stänger en kyrka? Vart går gränsen för medlemmsantal. Vet en kyrka i down town Kvänum som för kanske 10 år sedan skulle haft 1 manlig och 5 kvinnliga medlemmar kvar. Är förmodligen nedlagd idag. Alltid undrat vem som låste för sista gången ;-)
Skriv svar