Dala Djupgas

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
moraldk
Inlägg: 402
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 17:31

Dala Djupgas

Inlägg av moraldk »

Under 1980-talet påbörjade Dala Djupgas AB ett projekt som syftade till att utvinna gas och olja i Siljansringen som bildades för cirka 360 miljoner år sedan.
Efter två hål (Gravberg och Stenberg) i Orsa gav Dala-Djupgas upp, 1993.
Här är resterna av det som blev kvar på den ena av borrplatserna..

Nån som har en aning om hur det kan ser ut under järnplåtarna? Stegen på bilden såg ut att försvinna en bra bit ner..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Det är lättare att be om ursäkt än att be om tillåtelse!"
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""moraldk""]Under 1980-talet påbörjade Dala Djupgas AB ett projekt som syftade till att utvinna gas och olja i Siljansringen som bildades för cirka 360 miljoner år sedan.
Efter två hål (Gravberg och Stenberg) i Orsa gav Dala-Djupgas upp, 1993.
Här är resterna av det som blev kvar på den ena av borrplatserna..

Nån som har en aning om hur det kan ser ut under järnplåtarna? Stegen på bilden såg ut att försvinna en bra bit ner..[/quote]

Ett fall för Baggbogänget.. ;)

Ja det där kommer man ihåg...
Ofantliga fyndigheter låg bara och väntade.... :D

Nästan som bergoljeutvinningen i Billingen när förra seklet var ungt,
oljan skulle räcka till Sveriges behov "för evärldelig tid" som det stod i något lexikon.... :rolleyes:
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
lortopalt
Inlägg: 271
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 09:01

Inlägg av lortopalt »

De är nog fan på gång igen. Nu runt i pereferin av det gamla fältet. Ni hörde väl om fyndigheten under Sjön i Ludvika? Det kanske blir räddningen för Sveriges ekonomi........
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""lortopalt""]De är nog fan på gång igen. Nu runt i pereferin av det gamla fältet. Ni hörde väl om fyndigheten under Sjön i Ludvika? Det kanske blir räddningen för Sveriges ekonomi........[/quote]

Ett nytt Grängesberg? ;)
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

[quote=""jpkrax""]Ett nytt Grängesberg? ;) [/quote]

Mitt emellan f.d. tyskgruvan Håksberg och Blötberget. Blötberget heter just Blötberget för inte. Å så kanske Grängesberg på det om inte euron hinner krascha innan dess. Det ska bli intressant men jag tror dock inte folk vill bosätta sig i sönderslagna och sunkiga 60-talshyreslimpor på Öraberget. Riv och bygg nytt fast det är inte alltid en ekvation som går ihop.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Penfold""].....Riv och bygg nytt fast det är inte alltid en ekvation som går ihop.[/quote]

Nej, den ekvationen visade miljonprogrammet lösningen på... :rolleyes:
Men hade inte Gränges lite Klondykestämpel då det begav sig?
Det var väl motorn i ekonomin, sen rasade allt ihop...bokstavligt. ;)
Förhoppningarna var stora på gasprojektet, så även Gotlandsoljan,
för att sedan mynna ut i ett norrbottniskt "jahara".
Miljoner kastade i sjön, och tungsinnet som åter sänker sig över en, som en blöt hästfilt..... :D
Eller som dom säger i norrlands simskolor:- Vi flyt int'..
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""Penfold""]Mitt emellan f.d. tyskgruvan Håksberg och Blötberget. Blötberget heter just Blötberget för inte. Å så kanske Grängesberg på det om inte euron hinner krascha innan dess. Det ska bli intressant men jag tror dock inte folk vill bosätta sig i sönderslagna och sunkiga 60-talshyreslimpor på Öraberget. Riv och bygg nytt fast det är inte alltid en ekvation som går ihop.[/quote]

Det verkar som den bebodda delen av Öraberget lever i välstånd pga många Norrmän bl.a. Pratade med en farbror som flyttat dit pga att han hade släkt i Sverige och levde gott på hög norsk pension och billigt läge i Sverige. Han sparade så mycket pengar på att bo där så han hade råd att bo i Spanien i månader dessutom. Läget var perfekt för honom. sorry för OT ;)
Skriv svar