Upprop! Sölvesborg mellanvågssändare hotas av rivning!

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Upprop! Sölvesborg mellanvågssändare hotas av rivning!

Inlägg av Penfold »

Nu får det vara slut med dumheter hos statliga företag! Ja, jag är radiot som ni säkert vet vid det här laget.

Teracom har inte lyckats sälja mellanvågssändaren i Sölvesborg och vill nu riva masterna, riva ut det finns av värde och sälja det till skrot sen skänka stationshuset till markägaren. Stationen står på arrenderad mark och Teracom tänker fortsätta arrendera marken där masterna står i ytterligare 22 år till för en kostnad om ca. 1000kr/dag. Den notan får vi skattebetalare stå för. Varför detta? Jo, för att göra det så svårt som möjligt för en privat intressent att ta över. Det finns intressenter men Teracom vill inte. Just nu har de en sak i huvudet: DAB+ Resten är antikt, historia, skit, skräp och inget de ska syssla med alls. T.o.m. FM-nätet vill man släcka och ersätta med DAB+.

Sölvesborg är i mycket gott skick. Masterna är byggda av delar från högsspänningsstolpar och är så gott som underhållsfria. Det är bara toppsektionen som är specialgjord. Sändaren går att starta efter lite handpåläggning.

Sölvesborg är den sista och senaste MV-stationen som kom till i den kedja av stationer efter Motala LV 1927. Den byggdes mellan 1982-1985.

Det vore en stor olycka ur teknisk och historiskt om den försvann. Skriv till Länsstyrelsen i Blekinge och säg er mening. Be att få ett temporärt rivningsförbud och att få den byggnadsminnesförklarad eller industriminne.

Det gäller att agera snabbt!
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"