Flygplanstråd

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

1. Någon som har koll på vad dessa Saab-kärror gör på Örebro flygplats? Skroten nästa?
BildBild
Bilderna hitta jag här [ länk ] fotograf: Andreas Eriksson

2. Hittar inte flygplanen på satellitbilder, dom kanske har anlänt rätt så nyligen? Dock syns det ett plan i norra änden utav flygplatsen vid vad som ser ut som en brandövningsplats, vad är det för kärra?

3. Vad hände med Caravellen på Malmslätt, jag har för mig att den räddades... rätta mig om jag har fel!
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Saddam""]1. Någon som har koll på vad dessa Saab-kärror gör på Örebro flygplats? Skroten nästa?
BildBild
Bilderna hitta jag här [ länk ] fotograf: Andreas Eriksson

2. Hittar inte flygplanen på satellitbilder, dom kanske har anlänt rätt så nyligen? Dock syns det ett plan i norra änden utav flygplatsen vid vad som ser ut som en brandövningsplats, vad är det för kärra?

3. Vad hände med Caravellen på Malmslätt, jag har för mig att den räddades... rätta mig om jag har fel![/quote]

Knappast det troligaste svaret men var på Saabs årstämma i Globen och pratade med de som utvecklar radar. Tydligen bygger man om gamla Saabkärror och sätter in ny utrustning och säljer sedan som ett slags awacs-plan
Användarvisningsbild
hjakse
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 21:16
Kontakt:

Inlägg av hjakse »

[quote=""Saddam""]
3. Vad hände med Caravellen på Malmslätt, jag har för mig att den räddades... rätta mig om jag har fel![/quote]

Den står sedan en tid utanför nya Flygvapenmuseum, polerad och fin och tillgänglig för närmare studier :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kalla krigets historia http://www.hjak.se
Användarvisningsbild
dev/null
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 20:29

Inlägg av dev/null »

[quote=""hjakse""]Den står sedan en tid utanför nya Flygvapenmuseum, polerad och fin och tillgänglig för närmare studier :) [/quote]

...och den andra finns på Arlanda, hos Club Caravelle:
http://www.lecaravelleclub.com
______________
devnull.pixbox.se
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Elagabalus""]Knappast det troligaste svaret men var på Saabs årstämma i Globen och pratade med de som utvecklar radar. Tydligen bygger man om gamla Saabkärror och sätter in ny utrustning och säljer sedan som ett slags awacs-plan[/quote]
Ja nu när du säger det så. Läste någonstans att man ville sälja AWACS-plan baserade på Saab 2000 till nått land långt bort(Pakistan?) och blev lite fundersam då Saab inte byggt några passagerarplan på många år...
[quote=""hjakse""]Den står sedan en tid utanför nya Flygvapenmuseum, polerad och fin och tillgänglig för närmare studier :) [/quote]
[quote=""dev/null""]...och den andra finns på Arlanda, hos Club Caravelle:
http://www.lecaravelleclub.com[/quote]
Tackar för svaren, visste inte att det fanns två st. utav dem.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Som jag fattade det hade Saab stora planer och hoppades sälja en hel del plan. Avancerat och hyfsat pris men som sagt så bygger man inte civila plan längre. Måste innebära att man totalrenoverar äldre plan
Användarvisningsbild
hjakse
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 21:16
Kontakt:

Inlägg av hjakse »

[quote=""Saddam""]
Tackar för svaren, visste inte att det fanns två st. utav dem.[/quote]

Skandinavien är mycket Caravelle-tätt eftersom SAS förutom att sälja två flygplan till Krigsmakten 1971 donerade flera av sina Caravelle när man tog typen ur trafik 1974. Därför kan vi sedan dess betrakta Caravelle på nära håll på Norsk Teknisk Museum i Oslo (där SAS första Caravelle från 1959 står) och på Danmarks Tekniske museum i Helsingør (där man kan gå ombord i en).

På Sturups flygplats står en ganska sliten SAS-Caravelle på övningsplatsen och på Arlanda finns inte mindre än fyra stycken; dels den andra Flygvapen-maskinen som nu tillhör Le Caravelle Club och är målad i Finnair-färger sedan en filminspelning, dessutom Tekniska Muséets flygplan som tyvärr stått utomhus på Arlanda sedan 1974 och nyligen fått sin blekta SAS-dekor övermålad och står inne på hangarområdet. Förhoppningsvis kommer den snart tillbaka till sin ordinarie plats bredvid Caravelleklubbens flygplan som står inhägnade vid utsiktsplatsen på Arlanda.

Vid brandstationen vid bana 3 brukar en helvit och mycket sliten Caravelle med traktordäck och utan nos stå parkerad. Den används för bogser- och räddningsövningar. Slutligen ligger resterna av en maskin från Transwede i brandgropen i närheten av bankorset; den totalhavererade efter start i mars 1987. Benkar har varit inne i den och har ett läckert galleri med denna och den andra Caravellen, som numera är helvit och ej SAS-målad, på sin webbplats: http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... index.html
Kalla krigets historia http://www.hjak.se
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""hjakse""]Benkar har varit inne i den och har ett läckert galleri med denna och den andra Caravellen, som numera är helvit och ej SAS-målad, på sin webbplats: http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... index.html[/quote]

Nästan glömt bort det galleriet :o Tack för kommentar "läckert galleri" :)

Minnet är kort, men om jag inte minns fel så är de nedersta bilderna i det galleriet bilder på de sista resterna av Dana Viking, MD81:a, "Scandinavian Airlines Flight 751", som var med om "Gottröraolyckan", "Gottrörakraschen" även kallat "Miraklet i Gottröra" (?)

/B
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""benkar""]Nästan glömt bort det galleriet :o Tack för kommentar "läckert galleri" :)

Minnet är kort, men om jag inte minns fel så är de nedersta bilderna i det galleriet bilder på de sista resterna av Dana Viking, MD81:a, "Scandinavian Airlines Flight 751", som var med om "Gottröraolyckan", "Gottrörakraschen" även kallat "Miraklet i Gottröra" (?)

/B[/quote]

Jag håller med dig vad gäller frågetecknet.
Haverikommissionen var rätt kritisk till både besättningen, SAS och den pilot
som var passagerare och som fick tillträde till cockpit.
Vad jag har kunnat läsa ut av deras rapport så var det ATR-en som var
den främsta orsaken till "pumpningen".
Speciellt enär Arlanda har "tyst start".
SAS hade inte utbildat sin personal på det systemet, trots att manualen
utförligt beskrev hur man skulle agera i en typsituation som denna.
SAS fick verkligen skit på tummen för detta.
Grundproblemet var is, som sögs in i motorerna och därmed orsakade "pumpning"

Detta förekommer rätt ofta, och proceduren är att minska på thrust.
ATR, (Automatic Thrust Restoration) ville i detta fallet öka på igen,
och därmed åter i pumpningsfas...

I det fall det förekommer, så minskas "thrust" (gaspådrag) på den motor som mankerar,
samtidigt som man ökar på den fungerande motorn.
Utan ATR hade man utan större problem kunnat köra ett varv runt banan
och landat med en lång utrullning.

Pumpning?
Jo...Trycket i förbränningskamrarna blir så högt att gaserna inte hinner ut genom utblåset,
utan går framåt genom kompressorstegen.
Ungefär som när en bilmotor skjuter genom förgasaren.
Med dragkraftsbortfall som följd.

Bara för att inte B ska radera mitt inlägg och banna mig för tid och evighet,
så slänger jag med en bild.... ;)
Bild

JP
Senast redigerad av 5 jpkrax, redigerad totalt 0 gång.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jpkrax""]Jag håller med dig vad gäller frågetecknet.
Haverikommissionen var rätt kritisk till både besättningen, SAS och den pilot
som var passagerare och som fick tillträde till cockpit.
[/quote]

Har sett "dokumentären" som avhandlar olyckan. Även om någon/några gjorde fel, så är det glädjande att det gick -"så bra som det gjorde" :)

På en tidigare arbetsplats hade jag en kollega som var med om olyckan, hon var klart "nervig", åkte vid något tillfälle hiss med henne, kom ett skrapljud från den gamla hissen, och hon höll på att falla ihop/få nervöst sammanbrott av det ljudet, kopplade ihop det med ljuden från olyckan :(

/B
Skriv svar