[quote=""benkar""]Nästan glömt bort det galleriet

Tack för kommentar "läckert galleri"
Minnet är kort, men om jag inte minns fel så är de nedersta bilderna i
det galleriet bilder på de sista resterna av Dana Viking, MD81:a, "Scandinavian Airlines Flight 751", som var med om "Gottröraolyckan", "Gottrörakraschen" även kallat "Miraklet i Gottröra" (?)
/B[/quote]
Jag håller med dig vad gäller frågetecknet.
Haverikommissionen var rätt kritisk till både besättningen, SAS och den pilot
som var passagerare och som fick tillträde till cockpit.
Vad jag har kunnat läsa ut av deras rapport så var det ATR-en som var
den främsta orsaken till "pumpningen".
Speciellt enär Arlanda har "tyst start".
SAS hade inte utbildat sin personal på det systemet, trots att manualen
utförligt beskrev hur man skulle agera i en typsituation som denna.
SAS fick verkligen skit på tummen för detta.
Grundproblemet var is, som sögs in i motorerna och därmed orsakade "pumpning"
Detta förekommer rätt ofta, och proceduren är att minska på thrust.
ATR, (Automatic Thrust Restoration) ville i detta fallet öka på igen,
och därmed åter i pumpningsfas...
I det fall det förekommer, så minskas "thrust" (gaspådrag) på den motor som mankerar,
samtidigt som man ökar på den fungerande motorn.
Utan ATR hade man utan större problem kunnat köra ett varv runt banan
och landat med en lång utrullning.
Pumpning?
Jo...Trycket i förbränningskamrarna blir så högt att gaserna inte hinner ut genom utblåset,
utan går framåt genom kompressorstegen.
Ungefär som när en bilmotor skjuter genom förgasaren.
Med dragkraftsbortfall som följd.
Bara för att inte B ska radera mitt inlägg och banna mig för tid och evighet,
så slänger jag med en bild....
JP
Sapere aude.
Perge scelus mihi diem perficias.