Flygplanstråd

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""benkar""]Har sett "dokumentären" som avhandlar olyckan. Även om någon/några gjorde fel, så är det glädjande att det gick -"så bra som det gjorde" :)

På en tidigare arbetsplats hade jag en kollega som var med om olyckan, hon var klart "nervig", åkte vid något tillfälle hiss med henne, kom ett skrapljud från den gamla hissen, och hon höll på att falla ihop/få nervöst sammanbrott av det ljudet, kopplade ihop det med ljuden från olyckan :(

/B[/quote]

Självklart så gjorde piloterna ett bra jobb som fick ner kärran såpass hel.
Men mirakel?
Nope.

Jag har själv varit med om en olycka, så jag förstår din fd arbetskamrat.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Mickej
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 12 jan 2014, 19:57

Inlägg av Mickej »

[quote=""benkar""]Nästan glömt bort det galleriet :o Tack för kommentar "läckert galleri" :)

Minnet är kort, men om jag inte minns fel så är de nedersta bilderna i det galleriet bilder på de sista resterna av Dana Viking, MD81:a, "Scandinavian Airlines Flight 751", som var med om "Gottröraolyckan", "Gottrörakraschen" även kallat "Miraklet i Gottröra" (?)

/B[/quote]

[quote=""jpkrax""]Jag håller med dig vad gäller frågetecknet.
Haverikommissionen var rätt kritisk till både besättningen, SAS och den pilot
som var passagerare och som fick tillträde till cockpit.
Vad jag har kunnat läsa ut av deras rapport så var det ATR-en som var
den främsta orsaken till "pumpningen".
Speciellt enär Arlanda har "tyst start".
SAS hade inte utbildat sin personal på det systemet, trots att manualen
utförligt beskrev hur man skulle agera i en typsituation som denna.
SAS fick verkligen skit på tummen för detta.
Grundproblemet var is, som sögs in i motorerna och därmed orsakade "pumpning"

Detta förekommer rätt ofta, och proceduren är att minska på thrust.
ATR, (Automatic Thrust Restoration) ville i detta fallet öka på igen,
och därmed åter i pumpningsfas...

I det fall det förekommer, så minskas "thrust" (gaspådrag) på den motor som mankerar,
samtidigt som man ökar på den fungerande motorn.
Utan ATR hade man utan större problem kunnat köra ett varv runt banan
och landat med en lång utrullning.

Pumpning?
Jo...Trycket i förbränningskamrarna blir så högt att gaserna inte hinner ut genom utblåset,
utan går framåt genom kompressorstegen.
Ungefär som när en bilmotor skjuter genom förgasaren.
Med dragkraftsbortfall som följd.

Bara för att inte B ska radera mitt inlägg och banna mig för tid och evighet,
så slänger jag med en bild.... ;)
Bild

JP[/quote]

Kan som första post i detta forum bidraga till detta.
Benkar det stämmer att delarna som ligger på krashgatan på dina bilder är ifrån Dana Vikings mittsektion. Används som övningsplats för haveri i terräng, är preparerad med bränslemunstycken för att simulera brand. Har själv övat där flertal tillfällen.

Ang Gottröra så är det delade meningar att Per Holmberg bröt in i flighdeck och väckte Rasmussen ur frysningen.
Motorpumpning är inget vanligt fenomen som sker, motorerna är så pass uppbyggda idag med antisurge valves för att förhindra för högt lokalt tryck över de olika kompressorstegen och så kallas stallar. Dock så kan pumpadet det ske i olika nivåer, den minst allvarliga är ett kompressorsteg som stallar i lågtrycksdelen, detta ger oftast inga större skador på motorn men måste genomgå en inspektion.
Det som skedde till slut på Gottröra var att motorerna "surgeade" vilket innebär att hela luftströmmen i kompressorn bryts ned och tar den "lättaste" vägen ut, dvs där det är som lägst tryck vilket är framåt och detta är det mest allvarligaste scenariot.

Helt rätt som du säger att den enda lösningen att få bort pumpning är att dra av gas och sänka tryckuppbyggnaden i kompressorn, därefter kan man dra på sakta igen för att se om det går att få tillbaka dragkraft eller om pumpningarna startar igen.

Helt klart kan man väl ändå säga att Gottröra var ett sorts mirakel,inte många gånger ett trafikflyg på 60 ton glidflyger för att haverera på en åker utan dödlig utgång. Vems förtjänst det var kan man nog diskutera i evigheter.
Senast redigerad av 2 Mickej, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Komplettering av text
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Re: Flygplanstråd

Inlägg av Saddam »

På Cairo International Airport hittar man en flygplanskyrkogård med 10 passagerarflygplan + minst 2 mindre plan. Såg dem från flygplanet både vid landning och när vi lyfte från Cairo vid en mellanlandning nyligen. Har du bra kunskaper inom arabiska eller är duktig på teckenspråk, engelska och har lite kontanter på sig så kan du säkert ta dig in där utan större problem om du pratar med någon chef på flygplatsen. ;)

Dom står ungefär här:
30°07'26.1" 31°25'16.4"
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar