Atomfyrar i forna Sovjet

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Atomfyrar i forna Sovjet

Inlägg av Penfold »

/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

De är sannerligen glada i kärnkraft där borta i öst. Fast filmen berörde väl ingen atomfyr utan en upparbetningsanläggning. Atomfyrarna är små och kompakta till sina dimensioner och lever ett farligt liv pga uransmugglare.

Här finns en svensk koppling. Kraftverket vid Kyshtym var ursprungligen ett tjusigt ångkraftverk som svenska ASEA hjälpte till att bygga på 1910-20-talet, långt före Kyshtym-olyckan. Har för mig att jag läst om det i någon samtida trycksak. Ibland längtar man tillbaka till den oskuldsfulla för-atomåldern...

EDIT: ...Har jag för mig. Hittar inte igen artikeln så kan inte gå ed på svenskkopplingen.
Senast redigerad av 2 Aseabarn, redigerad totalt 0 gång.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Hittade svenskkopplingen!!!

1910 gav ASEA ut en broschyr om motorer, generatorer och transformatorer på spanska. Där framgår att man år 1900 konstruerade en ny typ av generator för hög kapacitet och hastighet, av "amerikanskt" exteriört utförande. De första maskinerna av typen levererades till stålverket i Kyschtym där de drevs av Deutz-gasmotorer och monterades på linjaler för att underlätta reparationer.

Un nuevo tipo de generador de gran capacidad y velocidad moderada que sigue siendo aplicado, fué establecido en 1900. Entre las muchas formas exteriores adoptadas por los differentes constructores, esta Sociedad optó por la forma americana debido á su gran estabilidad y resistencia mécanica y sus buenas condiciones de ventilación.

Las primeras máquinas de esta clase fueron suministradas á los laminadores de Kyschtym en los montes Urales, e. d. dos de 250 caballos uy dos de 500 caballos, para acoplamiento directo á motores de gas Deutz, girando á 158 revoluciones. Para facilitar reparaciones, estas máquinas fueron construidas con corredizas en las placas de base para que el armazón del estator se pudiera separar axialmente del campo rotatorio; vease la Fig. 37.


Intresseklubben noterar.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
FairDinkum
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 29 jun 2010, 12:53

Inlägg av FairDinkum »

[quote=""Aseabarn""][...] Fast filmen berörde väl ingen atomfyr utan en upparbetningsanläggning.[...][/quote]

Anläggningen heter tydligen "Mayak Production Association" eller något liknande och Mayak (Мая&#1082 ;) betyder visst lighthouse på ryska.

Mayak var en del av Sovjets tidiga kärnvapenprogram och det skulle gå fort så man kom ikapp jänkarna. Tydligen byggde man i snabb takt fem reaktorer för tillverkning av plutonium med öppna kylsystem där kylvattnet gick rätt ut i floden :eek: . En upparbetningsanläggning byggdes också raskt och hela anläggningen hade väl tilltagna gränsvärden för vilka stråldoser arbetsstyrkan tilläts utsättas för. I sanning ett recept för katastrof på alla möjliga sätt och så gick det ju också åt skogen 1957.

Källa Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Mayak
Life is like a sewer - What you get out of it depends on what you put into it
Användarvisningsbild
coolhand
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 06:21

Inlägg av coolhand »

Kom ihåg att jag läst och tittat på bilder från dessa fyrar tidigare.

http://englishrussia.com/2009/01/06/abandoned-russian-polar-nuclear-lighthouses/

/ C
...en plats av vackert förfall...
biclighter
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 08 mar 2010, 02:23

Inlägg av biclighter »

En atomdriven fyr spelar även en biroll i filmen How I Ended This Summer från 2010. Sevärt drama om än stundtals något segt. http://www.imdb.com/title/tt1588875/
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""Penfold""]Film i sex delar.

http://www.youtube.com/watch?v=rm8DcUMu ... plpp_video[/quote]

Speciellt intressant finner jag Karachay sjön som är världens mest förorenade områden, Tjernobyl kommer bara på andra plats. Men det är ju trevligt att de lyckats gjuta igen hela sjön.
Skriv svar