Bilder på Hökerums slott sökes [revs 1985]

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Bilder på Hökerums slott sökes [revs 1985]

Inlägg av Saddam »

citat hämtat från myling.se
...Slottet har stått obebott sedan anddra världskriget Den svårt förfallna byggnaden revs år 1985.
1990 uppfördes på samma ställe ett nytt slott i Tegel...
Någon som har bilder på detta slott? Hittar bara ett fåtal via sökmotorerna...

Två bilder tagna av Per Jakobsson 1973:
Bild
Bild
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Vilket ställe det måste varit! En ruinromantikers dröm
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Sv: Bilder på Hökerums slott sökes [revs 1985]

Inlägg av FRH »

Håller med föregående talare! Helt fantastiskt!
Användarvisningsbild
Pro_Monkey
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 29 sep 2011, 09:20

Inlägg av Pro_Monkey »

"Slottet" är uppbyggt igen.

Bonden var så snål så han lät det förfalla pga att det är billigare att bygga nytt än att renovera gammalt.

Om någon är duktig på att riva i arkiv så finns det dessutom bilder när det arrangerades Hitlerjudgend läger där, BT (Borås Tidning) hade ett nyrepotage om det på tidigt 90tal typ 1990 - 1993.
Bättre att hålla käft och vara misstänkt idiot, än att öppna munnen och undanröja all tvivel...
Användarvisningsbild
Pro_Monkey
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 29 sep 2011, 09:20

Inlägg av Pro_Monkey »

Edit:
Det var inte Hitler Judgend rent bokstavligt, då dessa förekom i tyskland.
Istället hette det "Nordisk Ungdom", lägerverksamhet förekom i samband med slottet och dess ägare.
Har själv sett bilder på barn i "svart & brun skjorte" uniformer.

Hittade denna länk med info om vad som förekom på lägret i Hökerum.
Bodde själv i trakten under 9år.

http://wwwc.aftonbladet.se/kvinna/0001/ ... fakta.html
https://www.sac.se/content/download/298 ... l%2001.pdf

Bonden som äger stället har alltid varit väldigt "reserverad", arg och hotfull.
Vi fick inte ens cykla genvägar på hans ägor på fullstora grusvägar utan att han hotade att släppa lös gårdens tjur som skulle jaga oss.

En tur med metalldetektor skulle säkert kunna hitta en hel del trevligheter på tomten.
Senast redigerad av 2 Pro_Monkey, redigerad totalt 0 gång.
Bättre att hålla käft och vara misstänkt idiot, än att öppna munnen och undanröja all tvivel...
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

Fantastiskt ställe!! Ännu en anledning å längta tillbaka till 80-talet ;)
Vad är statusen nu bor det nån där?
Användarvisningsbild
Pro_Monkey
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 29 sep 2011, 09:20

Inlägg av Pro_Monkey »

Bonden flyttade in själv har jag för mig eller om det var hans dotter.
Ni kan säkert kolla google earth, streetview vet jag inte om det är aktuellt på denna lilla "håla".

Sök på Hökerum på google maps, leta upp sjön som ligger strax intill, på ena sidan finns det rester av ett stort sågverk, på motsatt sida av vattnet ligger slottet och ytterligare en byggnad, framför en stor droppformad vändplan.
Bättre att hålla käft och vara misstänkt idiot, än att öppna munnen och undanröja all tvivel...
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Måste vara en rätt "tät" bonde. Nog relativt få privathus som byggts i den storleken i Sverige efter kanske 1920 ( jag tänker på det nya förstås)
Användarvisningsbild
insern
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 09:29

Inlägg av insern »

Jo, det var verkligen ett fantastiskt ställe innan det revs! Det nya slottet som uppfördes på samma plats påminner mycket i stil om det som revs, men saknar givetvis det gamla slottets personlighet. För en personlighet var det verkligen; huset var i huvudsak byggt i trä, som man på framsidan hade maskerat i något tegelliknande material, medan baksidan och den ena flygeln (de delar som man inte såg från vägen) var uppfört helt i trä. Extremt många olika vinklar och prång - och det var egentligen en rätt oformlig skapelse. Jag minns slottet från 70- och 80-talen och det var på den tiden extremt förfallet. Jag tror inte att det fanns någon hel fönsterruta kvar i kåken och taket läckte in som ett såll och svankade betänkligt. Det kan inte ha funnits mycket kvar att renovera på 80-talet, så istället rev man ned det och byggde upp ett modernt "slott" i liknande stil. Bygget var rätt uppmärksammat på sin tid och lokalpressen följde det med intresse. Jag vet att jag har fotograferat det gamla slottet från alla upptänkliga vinklar, men oklart om jag har bilderna kvar (har flyttat ett otal gånger). Det får bli lite semestersyssla under någon regnig dag att försöka leta upp mina gamla bilder...
Nihil sub sole novum est
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""insern""]Text, text, text.......har flyttat ett otal gånger). Det får bli lite semestersyssla under någon regnig dag att försöka leta upp mina gamla bilder...[/quote]

Då hoppas vi på att du får det jätteregnigt...... ;)
Skriv svar