Bilder på Hökerums slott sökes [revs 1985]

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Pro_Monkey
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 29 sep 2011, 09:20

Inlägg av Pro_Monkey »

Enda orsaken till att han fick riva originalbyggnaden var kravet att det var tvungen att återuppbyggas på plats, källarvalven och "basen" på huset är tydligen intakt. förfallet av originalhuset var omfattande, elen som var inkopplad var så undermålig så att huset hade kunnat fatta eld vilken dag som helst enligt personer med koll på fastigheten.

Denna bonde har en väldigt udda syn på detta med ekonomi, han har även en väldigt stor byggnad som har agerat maskinhall strax intill, även denna låter han förfalla.

Bredvid slottet ser man även resterna av en grusväg som hade en bro som kopplade ihop vägen från sågverket till hans egen närliggande väg, även denna lämnades utan underhåll tills den var i så dåligt skick att den var tvungen att rivas.

Bonden & frugan var så snåla så i byns affär köpte de bröd med kort eller utgånget datum , åt upp halva för att sedan komma tillbaka för att klaga över att samma limpa hade möglat. Jag jobbade i butiken på den tiden.
Bättre att hålla käft och vara misstänkt idiot, än att öppna munnen och undanröja all tvivel...
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Hemska tanke men detta kanske är framtiden för svenskt ruinintresse. Att man plockar upp sedan länge försvunna byggnader och diskuterar. Det är ingen ironi och jag tycker själv det är spännande. Det här "slottet" hade jag förmodligen aldrig besökt så för mig kvittar det om det står kvar eller är rivet. Njuter av bilderna. Gott så
Användarvisningsbild
insern
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 09:29

Inlägg av insern »

[quote=""Elagabalus""]Hemska tanke men detta kanske är framtiden för svenskt ruinintresse. Att man plockar upp sedan länge försvunna byggnader och diskuterar. Det är ingen ironi och jag tycker själv det är spännande. Det här "slottet" hade jag förmodligen aldrig besökt så för mig kvittar det om det står kvar eller är rivet. Njuter av bilderna. Gott så[/quote]

Visst är det så att många av "guldkornen" försvinner, men så länge det finns människor, så lär vi ha ruinintresset tryggat; för mycket av det som är nytt och "modernt" och med "bästa läget" idag, kommer att uppfattas som föråldrat någon gång i framtiden - föråldrat och hopplöst ute.

För min egen del började ruinintresset just med Hökerums "slott", Fåglaviks glasbruk, bryggeriet i Alingsås, m.fl. - uppvuxen som man är i dessa trakter, så denna tråd har blivit lite av en nostalgisk tillbakablick...
Nihil sub sole novum est
Skriv svar