Plundrad kyrkogård

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Plundrad kyrkogård

Inlägg av Elagabalus »

En sån här miljö är väl både det bästa och det sämsta man kan se som ruinturist. Det bästa då gravarna är som små förfallna hus med inskriptioner som kan skänka en stunds förnöjelse. Det sämsta då detta gravar som plundrats och idag verkar fungera som uteliggarnattkvarter. Känns inte riktigt bra att se detta.

Detta är en kyrkogård som en gång måste ha varit väldigt välskött. Säkert en tre fyra fotbollsplaner. Troligen större. Runt hela har det gått stålkätting. Nu borta bara fästena kvar och stolpar. I utkanterna finns förfallna hus som använts av personal och service. Mitt i ligger en förfallen och, förefaller det, stängd kyrka. Man anar gångar. 95% av gravara torde vara borta. De som fått överleva är främst dessa mindre"hus" men det finns även enstaka stående stenar kvar

Sorry ligger utanför Sverige. Glömde lägga under rätt rubrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Soldat
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 11:41

Inlägg av Soldat »

Det där var riktig vacker miljö, synd att det är plundrat och så pass förstört.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Ja riktigt fin miljö.

Lite lustigt men se bilden på den avbrutna pelaren. Gjord att se som som en"ruin" från början. Nu efter 70 år helt perfekt i all misär

Notera "trädet" med murgröna. Inget äkta utan hör till graven som dekoration

Sen är min favorit graven som har tydliga Jugenddrag = Läckert!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

Imponerande! ser inte ut som en kyrkogård för vanligt folk, utan mer adel eller liknande?

kör du utrikes för DHL förresten?
såg en dhl-bil i bakgrunden, man kan hitta många intressanta platser om man jobbar som chaufför!
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Säkert ett bra sätt att hitta platser som chaufför - men nej. Jag är en vanlig ruinturist på semester

Många rikemansgravar men jag tror att de flesta bara haft en vanlig sten som antingen är vält eller borttagen. Men troligtvis har det funnits ganska många fler gravar med små "hus". Troligen har stadens tyska befolkning haft sina gravar här eftersom alla texter jag såg var på tyska

Tillägg. Hittade lite mer info på wiki
Hundreds of headstones and graves were removed or destroyed by the Soviet authorities during the second occupation of the Baltic states.

In 1957 the cemetery was closed completely for any further burials and began to fall in disrepair.

In 1967 or 1969 the city council decided to bulldoze large sections of the cemetery in order to transform it into a public memorial Park.

The Russian Orthodox section of the cemetery, later named Pokrov Cemetery, is the only area which was not added to the territory of the Memorial Park and therefore was the only part to remain well preserved.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 2 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Hasse
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 17 feb 2009, 08:07

Inlägg av Hasse »

Tack för mycket vackra bilder!

Gamla kyrkogårdar kan vara otroligt vackra i alla sin sorglighet.
Skriv svar