Vattentorn?

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Eriol
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 13 jan 2012, 20:43

Vattentorn?

Inlägg av Eriol »

När jag var ute i skogen och vandrade för några veckor sedan fick jag syn på en lite mystiskt formad höjd. Nyfiken som man är ville jag naturligtvis kolla in det jag först trodde var en jordkällare av något slag. När jag tittade in genom den öppna dörren var det dock inte alls någon kallmurad jordkällare utan ett kvadratiskt betongrum på ungefär 3 x 3 meter. Större delen av rummet var fyllt med rund, delvis sönderrostad, plåtbehållare med en diameter på cirka 2 meter och 1,5 meter höga kanter. Ett rör, som jag gissar är någon slags överfyllnadsskydd, stack upp i mitten av behållaren, men annars syntes ingen annan utrustning till. Lock på behållaren saknas också.

Källaren ligger i en skogsbacke ovanför en bondgård och avståndet till närmaste byggnad är ungefär 50 meter i längsled och 10 meter i höjdled. Nu är frågan vad det här är egentligen? Någon slags vattenreservoar gissar jag, men vad används den till? Och hur funkar den på vintern? Det är visserligen tjocka och övertäckta betongväggar, men det finns bara en enkel trädörr. Kan det spela in att konstruktionen finns på en ö med bro till, men där det mest troligt saknas kommunalt vatten?

Har tyvärr inga bilder på grund av strul med kameran, men jag kan ge koordinater till den som är intresserad av ett besök. Platsen finns i Borlängetrakten.