MS Hamen

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Skriv svar
Användarvisningsbild
jaswane
Inlägg: 177
Blev medlem: tis 02 jun 2009, 15:48

MS Hamen

Inlägg av jaswane »

Sjekk ut bildene på bloggen min fra mitt besøk til den Norske båten MS Hamen som ligger i Sverige. Fantastisk tur med to flinke klatrere.

http://uexplorer.wordpress.com/2012/08/11/ghost-ship-hamen-se/

Smakebiter:
Bild
Bild
Bild
Bild
Fikman
Inlägg: 52
Blev medlem: mån 15 mar 2010, 18:55

Inlägg av Fikman »

Verkligen fint blogg inlägg med fina kort

Håller med ser förvånadsvärt fin ut när man ser kort från båten, men ack så många 1000 man timmar för att få henne åter i sin fornstora glansdagars skick.
Användarvisningsbild
Kusligt
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 16 jun 2012, 08:40

Sv: MS Hamen

Inlägg av Kusligt »

Mycket fina bilder och roligt att se att någon tagit sig in. Hade redan det på min lista över platser att besöka men nu när man ser att det är helt i det skicket det ska (inte vandaliserat etc) så blev man mer sugen.

Vad använde ni för typ av klätterutrustning? Selar med någon krok som man kastar upp på något vis? Är inte så duktig på sådant.

Många andra intressanta platser i din blogg. Bokmärkte den :)
http://kusligt.org - Platser gud glömt
Senast uppdaterad 10/6 2015 och förmodligen efter det också, inte alltid signaturen är uppdaterad dock :) .
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Specter""]Vad använde ni för typ av klätterutrustning? Selar med någon krok som man kastar upp på något vis? Är inte så duktig på sådant.[/quote]
Studera bild #1 lite bättre. Det finns andra sätt att ta sig ombord... ;)

Dock behövs någon slags flytetyg -om du nu inte vill simma förstås.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Kusligt
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 16 jun 2012, 08:40

Sv: MS Hamen

Inlägg av Kusligt »

Vafan det finns ju en stege :D .

Tack för infon, hade bergis tagit med mig värsta utrustningen annars. Man får köpa en sån där billig gummibåt som går sönder direkt och kostar 300 spänn. Eller så simmar man bara =). Ser det som ett alternativ om man är där vid rätt tid på året.
http://kusligt.org - Platser gud glömt
Senast uppdaterad 10/6 2015 och förmodligen efter det också, inte alltid signaturen är uppdaterad dock :) .
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Specter""]Eller så simmar man bara =). Ser det som ett alternativ om man är där vid rätt tid på året.[/quote]
Bara att packa ner kameran ordentligt och knyta fast hela paketet på huvudet. He he...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Vi får se hur länge hon ligger kvar. Tiden för överklagan har gått ut och ingen överklagan har kommit in. Så nu han Kronofogden ta hand om och skrota fartyget på ägarens bekostnad. Eftersom hon läcker olja och är en tickande miljöbomb så kan det gå fort.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
dev/null
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 20:29

Sv: MS Hamen

Inlägg av dev/null »

Jag var där igår och kikade, men var inte klätterutrustad. Noterade att någon hängt en sektion av en byggnadsställning på SB-sidan, misstänkt likt en provisorisk lejdare. Hittade dock ingen uppenbar väg ner dit som inte innebar risk för liv & lem.

Av vad jag kunnat läsa mig till i lokala media så är nu enda hindret för skrotning, att företrädarna för ägarstiftelsen nu envist håller sig undan delgivningen av beslutet.
______________
devnull.pixbox.se
Användarvisningsbild
insern
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 09:29

Inlägg av insern »

Som Penfold skrev, så kan det gå fort; och nu har äntligen (?) M/S Hamen bogserats bort från Idefjorden. Första anhalten på den sista resan blir Halden - därefter skall fartyget vidare till sin sista hamn i Hirtshals.
Nihil sub sole novum est
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""insern""]Som Penfold skrev, så kan det gå fort; och nu har äntligen (?) M/S Hamen bogserats bort från Idefjorden. Första anhalten på den sista resan blir Halden - därefter skall fartyget vidare till sin sista hamn i Hirtshals.[/quote]

Det hängde tydligen på ett hår, Transportstyrelsen hade lite åsikter på pumpkapaciteten och skrovets hållfasthet, men enligt deras hemsida meddelades tillstånd i går. LÄNK
Hmm, man måste alltså börjat bogsera innan tillståndet utfärdats..
Sen är frågan om de verkligen är på väg till Hirtshals, enl Transportstyrelsen är det ägarna som utför jobbet...
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Skriv svar