Radiohandlaren

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Radiohandlaren

Inlägg av Penfold »

Den överlevde inte kampen mot de stora drakarna.

Bild

http://s805.beta.photobucket.com/user/i ... ohandlaren
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Fina bilder och ett mycket tänkvärt öde...

Det existerar nog i stort sett inga fristående radiohandlare nu längre. När jag var liten var de allra flesta radiohandlare små fristående butiker, men idag är det nog omöjligt att driva en radioaffär utan att vara med i en stor kedja. Och för den delen så finns det ju inte heller några renodlade radiohandlare (radio/TV/musik), nu längre...

De butiker som finns nu har ju alla former av radio, TV, musik, telefoni, hushållsel, datorer etc... samtidigt som man kan gå in i en livsmedelsaffär och köpa en radio... så snart kan man väl gå in på Elgiganten eller Mediamarkt och köpa hamburgare och konserver...

Ibland undrar jag om den här utvecklingen egentligen är bra för någon...
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Den gamla radio och tv handeln är nog borta för evigt. Svårt att tänka sig hur high tech detta måste varit för ortens befolkning då det begav sig.

Utan en kedja i ryggen och en fungerande serviceorganisation är det kört. Förr var det säkert mer standardkomponenter man hade hemma dessutom. .
Angående godis mm. Det var nog när On Off även började sälja godis och läsk jag fattade hur illa ställt det var.
Sen vet jag flera ställen där skyltarna hänger kvar på gamla affärer och den pensionerade handlaren åtar sig vissa reparationer på tjock tv tex
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

En sak som också är tänkvärd i sammanhanget är att förr så var den som drev en radiohandel ofta ingenjör inom el/tele/radio och kunde hela radions konstruktion och kunde ge bra svar på frågor och även utföra reparationer eller tala om vad det kunde vara som var fel i en apparat...

Numera är det bara kassabiträden som i bästa fall kan stava till radio och tala om var man kan hitta bruksanvisningen (som inte innehåller något om tekniken alls)...
obafgkm
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 14:48

Inlägg av obafgkm »

Det verkar ju vara någon som gillar vita Volvo 245......
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

High-end prylar verkar funka att kränga under egen flagg. Finns en handlare i Ludvika som säljer dyrare hemmabioprylar samt golfklubbor. Aldrig varit in i butiken men den har funnits rätt många år nu.
Skriv svar