naturlig formation?? Valbo/Gävle

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

hilledille
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 14:39

naturlig formation?? Valbo/Gävle

Inlägg av hilledille »

såg detta på google maps (sattelit) kord. 60,614923 17,049018
inga vägar fram, träsk o tät slyskog runt om, nån som vet nåt?
har ej sett något liknande.... :confused:
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

Utdikat träsk/sjö. Inget konstigt.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Ser ut som nåt utdikat, en gammal sjö kanske, anlagd damm som torkat ut.
Fick först inte dina koordinater att funka så jag gjorde om dem ifall nån annan har problem med dem: 60.614923, 17.049018

Om du kollar några hundra meter högre upp längs med den lilla vägen som nästan går fram till det markerade så ser du en liknande anläggning fast med vatten i, ligger neråt till höger om en plats som det står "ALMÄNNINGE" på.

Ett litet tillägg samt lite onödigt vetande: Kanske en damm för skogsbränder, en viss handlare K. Nyberg omkom i närheten under släckningsarbetet av den stora skogsbranden 1914. Elden omringade honom och han, ja, typ dog helt enkelt.
Senast redigerad av 1 DMT, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: La till info
hilledille
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 14:39

Inlägg av hilledille »

"utdikad sjö"? det gör man ju inte i ringform...det gör man med raka smala diken så vattnet rinner bort,jag har mätt på bilden o "kanalens" brädd är mellan 4-6 m...o det går ingen väg fram så hur har man skapat dessa diken? grävt? knappast,mät storleken på ringen...ett otroligt jobb att handgräva den! o varför skulle man lägga ned ett sånt otroligt jobb för att dika ur en tjärn som är ca 800kvm,det går ju ett vanligt rakt dike genom formationen norrsyd riktning o det är ju verkligen som ett hårstrå i jämförelse,jag har en kompis som försökt ta sig dit med 4hjuling men han säger att det är en vägg av sly minst 100m runt den...utdikning tror jag inte på.jag tycker snarare det ser ut som en vallgrav... :eek:
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Har kollat runt och har inte hittat något som tyder på att det är något så gammalt. Kikade även på Eniros flygfoton vilka var tydligare men antagligen äldre, där fanns inte villa/bostadsområdet/samhället norröver med på googlefotot, vilket tyder på att husen är rätt nya.

Jag tänker så här: om man i området ska bygga hus så måste det genomföras undersökningar, geologiska och arkeologiska. Området runt omkring har inventerats eftersom det finns fornminnen registrerade men det är helt tomt på platsen du markerat ut. Jag misstänker att Riksantikvarieämbetet skulle ha så pass koll på om man hittat rösen och minnesmärken i närheten men inte hittat en så pass stor grej som en vallgrav.

Kom ihåg att sly växer upp väldigt snabbt, på 10 år så kommer man knappt fram där det tidigare var öppet så bara för att att det är igenvuxet betyder inte att det varit så länge, snarare tvärt om. Skogsbranden 1914 tyder ju på att man haft aktivt skogsbruk i området och den är anlagda vallgraven/dammen/tjärnen kan vara en rest från denna tiden. Sen 1914 har det kunnat planterats, vuxit upp, fällts och återplanterats skog en eller två ggr om man fäller träd efter ca 40-50 år (skogsbruk är inte min starka sida se det mer som ett exempel).

Det jag menar är att under de här 100 åren så kan du hittat resterna av nåt som anlagts utifrån hur det såg ut på den tiden och vad man hade för verksamhet då.
På bilden från Eniro är den väldigt tydlig och ser märklig ut men jag tror tyvärr ändå inte att det är något så dramatiskt som en vallgrav.
Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Inlägg av Skåningen »

Tittar man på den topografiska kartan så är området markerat som sankmark. Det känns som om det skulle vara en utgrävning för att sänka vattennivån på området. Här hemma har de gjort liknande sänkningar på ett par ställe och de är inte några raka grävningar.
Själva dikningen (om det är en sådan) är inte mer än ca 500m på ditt område och det är inte speciellt mycket i dessa sammanhang. Det området som ligger mig närmast här hemma så dikade de ur ca 700m för att sänka nivån i ett område som nu är sankt, men innan var i stort sett en sjö.
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
hilledille
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 14:39

Inlägg av hilledille »

ok,jag är ju inte så kunnig på området,jag tycker bara att det ser VÄLDIGT märkligt ut...nån som sett nåt liknande i Sverige? men jag litar väl på er kunskap o godtar utdiknings teorin...om det inte är en "grej" som bara hört talas om ,det skall finnas nånting i Valbo som kallas "odens öga", en vikingabosättning eller kultplats eller nåt liknande, bara nåt jag hört talas om men ej hittat nåt om...ni får ju gärna snoka efter det om ni vill.."odens öga" heter det. :confused:
Skriv svar