Vad kommer du att besöka nästa år?

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Vad kommer du att besöka nästa år?

Inlägg av htiawe »

2013 löper som bekant mot sitt slut och under året har ett antal intressanta trådar dykt upp med foton från de mest otroliga ställen. Allt från bunkrar och militära installationer till övergivna herrgårdar och kursgårdar.

Har ni börjat planera för nästa år och kommer ni att inrikta er på något särskilt?

Själv hade jag tänkt försöka samla så många inlandsrelaterade objekt som möjligt och ta det under sommarmånaderna. Dock är jag inte så mycket för privata bostäder men det borde ju finnas en och annan industri som står och suktar efter fotoblixten.

Sen vore det såklart kul att åka ut i Europa under semestern för att se en del objekt som många av er redan sett men som för mig är nya. :)
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

För min del står, som alltid, Maginotlinjen och Normandie på önskelistan.

Jaja jag vet, jag är fd MAP och därmed "damaged by work".
MAP?...Militärt Anställd Personal så klart... ;)

Sen är allt järnvägsrelaterat alltid "på tapeten", som vi säger här hemmavid..
Yeaah, I'm a nut. I know....... :D :cool:

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
mobe
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 20:08
Kontakt:

Sv: Vad kommer du att besöka nästa år?

Inlägg av mobe »

Kan bara hålla med det har visast bilder från många coola ställen. Men de som fascinerat mig mest är nog de från underjorden.

Har ett ständigt planerade på ställen som man vill till. Trodde jag skulle betat av mer det gångna året. Men det jag skulle vilja inrikta mig på är som sagt underjorden, men det är nog bara inse att man får fortsätta se det på bild.

Sen som du skriver i sista meningen finns mycket att se ute i Europa både gammalt och nytt. Men eftersom en annan inte heller har sett så mycket så vill man självklart se det som många redan har sett. Jag ska försöka passa på nu när jag ska tillbringa det kommande halvåret en bit söderut i Europa.

Finns tankar på att införskaffa en bättre kamera nu när man börjar bli lite mer inbiten :)
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Vad kommer du att besöka nästa år?

Inlägg av htiawe »

jpkrax: Jag är lite sugen på att se ångloket med den ryska stjärnan på, som sägs finnas i Ungern. Något för dig kanske? :)

http://farm8.staticflickr.com/7340/9158435194_bf38b91a98_z.jpg

mobe: I vilken del av Europa kommer du att befinna dig?
mobe
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 20:08
Kontakt:

Inlägg av mobe »

[quote=""htiawe""]jpkrax: Jag är lite sugen på att se ångloket med den ryska stjärnan på, som sägs finnas i Ungern. Något för dig kanske? :)

http://farm8.staticflickr.com/7340/9158435194_bf38b91a98_z.jpg

mobe: I vilken del av Europa kommer du att befinna dig?[/quote]

Norra Österrike
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""htiawe""]jpkrax: Jag är lite sugen på att se ångloket med den ryska stjärnan på, som sägs finnas i Ungern. Något för dig kanske? :)

http://farm8.staticflickr.com/7340/9158435194_bf38b91a98_z.jpg

mobe: I vilken del av Europa kommer du att befinna dig?[/quote]

Haha... :D
Farsan tog några bilder på just det loket 1990 när han och morsan var
nere i Ungern och hälsade på bekanta... :p
Sen var jag nere -95 och gjorde det samma..... :cool:
Jo det finns mycket "sparat" bakom fd järnridån.... ;) :D

JP
Senast redigerad av 1 jpkrax, redigerad totalt 0 gånger.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Lite dåligt om nya uppslag/ideér som är rimliga (finns ju alltid en massa drömobjekt/drömresor) Men hoppas komma iväg till Östtyskland + Polen till våren :)

Hoppas även på att det under 2014 ska dyka upp något nytt, ej ännu besökt, "underjordiskt" här i Sverige.

/B
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Jag glömde ju det viktigaste objektet....
Överraska Benkar hemma i bunkern med en hoprullad pamflett från MSB
snortande en lina fint..... ;) :D :D :D

Har ju nåra linor m goldrubys som jag kan ta med...

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

Under 2014 tänker jag prioritera nedlagda järnvägar i vårt land.

Högst på listan står en tripp till den nedlagda delen av Haparandabanan Morjärv -- Karungi -- Haparanda, som slopades när den nybyggda sydligare sträckan togs i bruk. Gamla sträckan ligger ännu kvar, men kan komma att rivas i en nära framtid.

Därefter kommer Dala-Hälsinglands Järnväg och sträckan Voxna -- Bollnäs. Som jag förstått har viss vegetationsröjning i förebyggande syfte gjorts där under året som gått, vilket underlättar spanandet. Delsträckan Orsa -- Voxna spanade jag in sommaren 2012.

Även DVVJ mellan Mellerud och Bengtsfors bör införas på listan över järnvägar värda att besöka. Trafiken ställdes in i december 2013 på grund av dåligt spårläge. Risk finns att detta är första steget mot nedläggning. DVVJ är ju mest känt för akvedukten och broarna i Håverud, men min favoritplats är istället svängbron och den övriga miljön vid Tjugonde slussen mellan Billingsfors och Bengtsfors.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jpkrax""]Jag glömde ju det viktigaste objektet....
Överraska Benkar hemma i bunkern med en hoprullad pamflett från MSB
snortande en lina fint..... ;) :D :D :D

Har ju nåra linor m goldrubys som jag kan ta med...

JP[/quote]

Har som nyårslöfte att skippa/dra ned på mögelsnortandet, är inte bra i det långa loppet, man blir dum i huvudet av för mycket finmögel :o

Men, skippa/dra ned på mögelsnortandet betyder inte att man inte kan besöka mögliga bergrum/bunkrar :D

Jag hoppas verkligen att det under 2014 dyker upp några sköna underjordiska ruiner, gärna mögliga. Mögel är ju om inte annat vackert att se på... :rolleyes:

/B
Skriv svar