Färghandeln som slog igen för gott

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Färghandeln som slog igen för gott

Inlägg av htiawe »

Jag hade möjligheten att fota en av inlandets många färghandlar som till slut fick slå igen. Glädjande nog hade jag möjlighet att fota både 2010 samt nu i vintras, vilket syns iom utförsäljningen som ägde rum och lämnade lokalerna tomma och ödsliga.

Stort tack till ägaren som gav mig tillträde.

Finns fler bilder och lite backstory här:
http://www.miyato.net/2014/03/sista-gangen-farghandeln-laste-sina-dorrar/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 htiawe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Trevligt ställe, verkar som om h*n sålde lika mkt hårfärg som målarfärg.

edit: läste om historiken du skrev på din sida och minns att jag pratade med min gamle frisör om hur det var förr i stan där jag bor och han berättade att han köpte rakvatten, hårvatten och hårolja hos den lokala färghandlarn. Får passa på att intervjua honom innan han slår igen och ta några kort på hans salong.
Senast redigerad av 1 DMT, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Färghandeln som slog igen för gott

Inlägg av htiawe »

Ja, butiken hade det mesta för att klara av säsongsskiftet. De sålde smink, hårfärg, skinnväskor, vaxduk, tapeter, mattor, klädfärg osv. Efter oktober var det inte så mycket utväxling på färgsortimentet. Tämligen fascinerande med butiker som håller ett sånt komplett sortiment.

Även denna färghandel sålde rakvatten, hårvatten och hårolja så det kanske var något som alla sysslade med. :)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Färghandeln där jag bodde när jag var liten (östra Göteborg) hade ett litet rum som i stort sett var en liten skrubb på kanske 3-4 m². Därinne hade de leksaker, främst bilar av fabrikat Matchbox. Tanken med det var att när pappa var och köpte färg, så kunde han köpa en liten bil till sonen också, för att på så sätt eliminera denne medan han tog itu med att måla... Ingen dum idé faktiskt och det hände att jag fick en bil där även om pappa inte skulle måla (hmmm... jag undrar vad det var han skulle eliminera mig ifrån...) :)
Skriv svar