Nedslagsplats

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Hans Fredriksson
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 15:24

Nedslagsplats

Inlägg av Hans Fredriksson »

J35 Draken som havererade 1972 i Malmbäck.

Bilder från nedslagsplatsen år 2008
Användarvisningsbild
JMSvenungson
Inlägg: 367
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 12:35
Kontakt:

Inlägg av JMSvenungson »

Usch, jag tycker alltid att det är olustigt att läsa om sådana här saker (liksom http://hem.bredband.net/b572399/doden%2 ... ksgrav.htm). Dina kommentarer om att man fortfarande kan känna lukten av bränsle och att pilotens kvarlevor inte bärgats hjälper inte direkt till.
Kort sagt; intressanta kort och bra text till ett udda utflyktsmål. ;)
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

En J20 blev nedskjuten strax utanför Sölvesborg under WW2,
stenen är nog den enda som påminner om händelsen idag...

http://www.sff.n.se/images_minnesten/Mi ... esborg.htm
http://hem.passagen.se/stins/23.htm
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""CB Milton""]Det havererade förmodligen ett tyskt bombplan i Vänern någonstans norr om Halleberg i 2:a världskrigets inledningsskede. LV öppnade eld och flygplanet återsågs aldrig. Det har ryktats om i många år att det skulle ligga ett störtat tyskt bombplan i den tämligen grunda sjön/våtmarken Hullsjön men man har inte hittat något trots avsökning med tekniska instrument av botten. Man kanske har förväxlat dessa två? Man vet ju hur det är med muntliga historier. De har en förmåga att ändras från mun till mun.[/quote]

Intressant, ska forska lite i detta...

Om LV öppnat eld och skjutit ned planet(i en sjö) så lär de inte finnas mycket kvar efter alla dessa år...

Såg en lista för ett tag sedan med olika nedslagsplatser.
T.ex. så hade ett plan störtat på sjön Mien vintertid... resterna på isen sprängdes bort av försvarsmakten...
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Väldigt intressant Hans Fredriksson. Detta var nytt för mig så det var kul att även få bilder till texten.
Användarvisningsbild
ludde08
Inlägg: 137
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 19:28

Inlägg av ludde08 »

Apropå nedslagsplatser!
Vid ett besök till en grotta på Södertörn för ganska många år sedan fann vi en massa plåtskrot utspritt i skogen. Har skrivit på FB om historien, men om det finns intresse så lägger jag gärna upp det igen.
Användarvisningsbild
Gustavsson
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 02 jan 2009, 19:38

Inlägg av Gustavsson »

[quote=""ludde08""]Apropå nedslagsplatser!
Vid ett besök till en grotta på Södertörn för ganska många år sedan fann vi en massa plåtskrot utspritt i skogen. Har skrivit på FB om historien, men om det finns intresse så lägger jag gärna upp det igen.[/quote]
JA TACK! :)
Användarvisningsbild
ludde08
Inlägg: 137
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 19:28

Inlägg av ludde08 »

Kraschade flygplan på Södertörn / F-18

________________________________________

Plåtskrotet på Borgberget?

Vid utflykter till grottan i Borgberget har många funderingar funnits, kring de plåtdelar som ligger utspridda över ett stort område. Skulle det kunna vara från ett flygplan eller vad för något. Efter att ha kontaktat haverikommsionen fick jag till svar att något flygplan inte hade gått ner i backen, men han skulle ändå kolla upp och höra av sig. Tiden gick och svaren uteblev.
Efter en tur ut till Borgberget för att se lite på grottan, och även passa på och kika lite på delarna, så bestämde jag mej för att ta med en del från det förmodade flygplanet.
Började med kolla på Internet men fann inte mycket. Sedan fick jag kontakt med några som höll på och renoverade ett flygplan, och utan att tveka kunde svara direkt att det var en del från ett flygplan, men kunde inte säga vad det skull kunna komma ifrån.
Men efter ett besök på nedlagda F-18 Tullinge fick jag veta att det fanns en kamratförening och fick kontakt med Lars-Erik Larsson som kunde ge ett glatt besked, han kom ihåg en incident på 60-talet. Efter ett besök hos Lars-Erik som hade letat fram material från den tidpunkten så var jag mer än nöjd.
Här nedan kommer ett sammandrag om händelsen.


1962-02-16
Under en samövning med luftvärnet kolliderade kl 0904 gruppchefen för en grupp J 29F Einar Kellgren med gruppchefen för en i försvarsjakten ingående grupp J34 Bengt Doolke. Båda omkom och flygplanen totalhavererade.

Under J29-gruppens anflygning mot F-18 erhölls stridskontakt med J34 gruppen ur försvarsjakten på omkring 4000m höjd. Striden mellan grupperna ägde rum i klart väder och blev redan från start delad i två geografiskt väl avgränsande områden, det ena mellan de båda andra-rotarna och det andra mellan de två första-rotarna där även haveriet inträffade. Striden utvecklade snabbt till en ren kurvstrid på mellan 1 000 och 2 000 meters höjd. 29-roten synes ha utfört ett flertal ´saxar´ även i form av ´dubbelsaxar´ med 360 graders sväng, som undanmanöver för 34-roten, som hotade bakifrån. Striden utmärktes av snäva banor och belastning. Undanmanövrerna som 29-roten utförde resulterade i att rotertvåan i 34-roten förlorade stridskontakten. Doolke fortsatte därefter striden ensam mot 29-roten. Omedelbart före kollisionen flög 29-roten i försvarsgruppering med rotertvåan (Bergvall) omkring 1 500 m till vänster om rotechefen Kellgren. Doolke förföljde Bergvall. I det läget kan Kellgren ha beordrat ytterligare en ”sax”. Det var under senare delen av denna ´sax´ som Doolke och Kellgren kolliderade.
Anledningen till kollisionen var att målspaning skett åt sidorna och att de två rotercheferna inte observerat att man flög på i stort sett kontrakurs och därefter inte i tid upptäckt varandra.
Skriv svar