Tematråd: Övergivna järnvägar

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

[quote=""Saddam""]Än en gång har Mats Areskoug på DN skrivit om "osevärdheter", denna gång om spårvägsspår på Lidingö:
[ Osevärdheter - länk ]

Kanske finner någon detta intressant.[/quote]

Jodå, detta är helt klart intressant.

En annan intressant plats på temat övergiven spårväg (i närheten av artikeltipset) är resterna av spårvägslinje 4 i Valhallavägens östra ände. Åtminstone för 5 år sedan låg spåren kvar i vändslingan vid Hakberget och några hundra meter västerut, se kartlänk

Linje 4 var en av de fyra sista kvarvarande innerstadsspårvägslinjerna i Stockholm som lades ner inför Dagen H, den 3 september 1967. Mellan Hakberget och Skanstull följde linjen samma sträckning som dagens busslinje 4. Idag är spåren i Valhallavägen de troligen sista synliga övergivna spårvägsspåren i Stockholm.

Men historiens utveckling har ju en förmåga att svänga, och kanske kommer Valhallavägen återigen att trafikeras med spårvagnar med linjenummer 4 inom en överblickbar framtid. Busslinje 4 är överbelastad och allt fler argument hörs för att göra om linjen till spårväg.

Eventuellt kan övergivna spårvägsspår i Stockholm även finnas i Heleneborgsgatan närmast Långholmsgatan, men det var över 10 år sedan jag spanade in dem och de kan vara borta eller överasfalterade idag. Finns det kanske någon spanare i närområdet där som kan bekräfta eller dementera ifall spåren finns kvar...?
Användarvisningsbild
Sincro
Inlägg: 589
Blev medlem: lör 08 aug 2009, 00:41

Inlägg av Sincro »

[quote=""Forsis""]Eventuellt kan övergivna spårvägsspår i Stockholm även finnas i Heleneborgsgatan närmast Långholmsgatan, men det var över 10 år sedan jag spanade in dem och de kan vara borta eller överasfalterade idag. Finns det kanske någon spanare i närområdet där som kan bekräfta eller dementera ifall spåren finns kvar...?[/quote]
På hitta.se:s gatubild finns de kvar :)

"Efter regnet kommer solsken, det tycker jag är så jättebra!"
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

[quote=""Sincro""]På hitta.se:s gatubild finns de kvar :) [/quote]

Tack för klarläggandet. Lite konstigt att jag inte själv kom på att kolla gatubilderna :confused:

Ännu en spårvägsarkeologisk lämning i Stockholm är fd Korpmossevägens hållplats vid östra tunnelmynningen mellan Hägerstensåsen och Telefonplan på tunnelbanans röda linje. Den nuvarande T-banesträckan mellan Telefonplan och Fruängen trafikerades fram till 1964-04-04 med spårvagnar.

Korpmossevägens hållplats låg mellan spåren och nåddes med trappor från berget intill. Som framgår av flygbilden så är avståndet mellan spårmitt påfallande stort här. Hållplatsen lades ner när tunnelbanetrafiken inleddes.

På andra sidan tunneln finns fler spårvägslämningar. Från början vände linjen vid nuvarande T-stationen Hägerstensåsen, som under spårvägstiden hette Personnevägen. Söder om plattformen kan man skönja konturer i terrängen av var vändslingan låg.

Tips apropå kartlänken; gå in på "Inställningar" (kugghjulet) i verktygsraden och klicka på "Markera centrumkoordinat".

/Forsis
FHH
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 05 apr 2015, 21:39

Inlägg av FHH »

Siemensstadt, Berlin:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tera
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 18 jul 2015, 16:06

Inlägg av Tera »

Jag har precis nyss kommit på detta fantastiska nöje att på cykel utforska gamla järnvägar och vill jättegärna ha tips om ställen kring Dalarna/Bergslagen.

Mina rekommendationer:

I Hedemora kommun har ni resterna efter BLJ (Byvalla-Långshyttans Järnväg).
Banvallen är ca 20km lång och till ~90% framkomlig och där den inte är det så finns vägar nära att tillgå. Långa sträckor perfekt att cykla. Naturskönt och några enklare broar. En övergiven kalkugn med perronger i skogen. Går igenom gammal bruksmiljö i Stjärnsund.

I förrgår cyklade jag Fors-Garpenbergs banvall, fantastisk dag. Ca 20km lång, några strapatser, överväxta delar, nybyggen och stängsel längs vägen men inga större hinder. Varierande miljö. Landsbygd, åkrar, storskog, sjöar.


Har sett en intressant sträcka som verkar gå Norberg-Avesta. Tänker även cykla Sala-Gysinge längre fram. Kräver lite mer planering då det blir en längre vända.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Övergiven järnväg in till Tempelhof flygfält. Troligen för gods även om det står att det fanns en station för passagerare men gissar att man menade en U-Bahnstation

Går ej att bifoga bilder. Måste använda mitt flickr

https://www.flickr.com/gp/25993084@N06/620796
Skriv svar