Tematråd: Övergivna järnvägar

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Tematråd: Övergivna järnvägar

Inlägg av htiawe »

S*atan vad dyrt! Jag gick i tankarna, som säkert många delar med mig (får jag hoppas), att när väl rälsen är lagd så kostar det inget. Jäklar anamma.
emm
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 13 dec 2010, 14:24

Inlägg av emm »

Många av de gamla järnvägarna bör ju kunna användas med för godstransporter istället för lastbilar. Många järnvägar är väl framdragna till större industrier utan att användas nu för tiden. Borde ju trots allt bli billigare att bevara om man tror att någon kommer vilja köra där framöver än att bygga nytt om behov finns i framtiden.
Det pratas ju t.ex om att köra malmtåg till Lysekil.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Elagabalus""]Svårt att fatta hur mkt järnväg det funnits.[/quote]
Börjar man fördjupa sig i ämnet inser man ganska kvickt att det funnits en djävla massa järnvägslinjer kors och tvärs genom vårt avlånga land. Har sett några gamla kartor från 50-talet i övergivna industrier där södra Sveriges alla järnvägar är utritade... oj oj oj, kartan måste vara ganska stor för att man ska ha någon nytta utav den. :D
[quote=""emm""]Många av de gamla järnvägarna bör ju kunna användas med för godstransporter istället för lastbilar. Många järnvägar är väl framdragna till större industrier utan att användas nu för tiden . . . [/quote]
Det handlar om lönsamhet. Ett mindre företag i änden på ett spår är inte tillräckligt för att det ska gå runt. Man måste antingen ha flera firmor eller en större(t.ex. Ikea, Volvo, ett pappersbruk...).
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

När är det förresten mest rätt att säga slipers och när ska man säga syllar.?? Jag vet att det är samma sak, men ibland ser man det ena och ibland det andra, är det så att det ena används för viss typ av jvg och det andra för annan? eller är det så att det ena är vanligare i viss del av landet och det andra i annan?? eller är det bara som så att det är helt hugget som stucket vilket man använder???

[Edit] Nu slog jag upp lite själv och det verkar vara så att "sliper" är en järnvägsterm inlånad från engelskan ("sleeper", sovare), medan "syll" är en byggnadsterm som mer eller mindre är ett annat namn för stock (eller "byggnadsstock", ev. avfasad). Båda namnen går ju då att använda och en sliper är en syll, medan en syll inte alltid är en sliper. En sliper är alltså en syll speciellt avsedd för att ligga under rälsen (rälen) på en järnväg...
Senast redigerad av 3 Osprey, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Saddam""]Börjar man fördjupa sig i ämnet inser man ganska kvickt att det funnits en djävla massa järnvägslinjer kors och tvärs genom vårt avlånga land. Har sett några gamla kartor från 50-talet i övergivna industrier där södra Sveriges alla järnvägar är utritade... oj oj oj, kartan måste vara ganska stor för att man ska ha någon nytta utav den. :D

Det handlar om lönsamhet. Ett mindre företag i änden på ett spår är inte tillräckligt för att det ska gå runt. Man måste antingen ha flera firmor eller en större(t.ex. Ikea, Volvo, ett pappersbruk...).[/quote]

När tom Öland och Gotland hade ett omfattande järnvägsnät..... till detta alla industrispår som sagt. De flesta stationer hade stins och någon som sålde biljetter. Tillkom kanske någon som skulle växla vissa tåg. Var nog ganska många som fick sin utkomst här.

Lönar sig nog bara där många åker eller flera industrier delar. Samtidigt vilken kapitalförstörelse. Tänk att nyanlägga järnväg. Inlösen av fastigheter och sedan själva byggandet.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

En stor del av järnvägsnätet grundlades ju under en tid då den enda konkurrensen kom från häst och vagn samt när det nu gick, transport på hav/sjöar/älvar/åar. Det vill säga att när de järnvägarna byggdes så fanns det i princip inget annat som tillnärmelsevis kunde lösa samma uppgifter...

Järnvägen var med andra ord väldigt viktig för infrastrukturen och på ungefär samma sätt som för kollektivtrafiken i en stad idag så kunde det säkert vara helt ok många gånger även om den gick med förlust, eftersom den var nödvändig för infrastrukturen och helheten...

Som exempel så har ju t.ex Västtrafik på senare år lagt ned rätt mycket på att bygga ut trafiken med pendeltåg och lokaltåg och för deras egen del har det tydligen inte alltid varit någon strålande ekonomisk affär. Men för regionen som helhet (storgöteborg etc.) har det varit nödvändigt för att gynna tillväxt och näringsliv. Vilket totalt sett innebär att regionen som helhet tjänar på det ändå...

Fast det var bara en tanke som slog mig, egentligen kan jag inte så mycket om det och riktiga järnvägsmän som t.ex JP kan kanske redogöra bättre för det... :)
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Jag tycker du redogör rätt bra för hur det började med jvg.
Kort sagt, industrialiseringen krävde transporter, och därmed byggdes det järnväg.
Tyvärr var de flesta kalkylerna uppe i det blå, så konkurserna duggade tätt i början.

Vi hade ett liknande exempel på -80talet, då skulle alla kommuner med självaktning ha en egen flygplats.
Jkpg har tex 4-5 avgångar per dag numera jämfört med -80talet då det var
ett 20tal.
Då var det Linjeflyg som stod för det mesta.

Kolla gärna in på http://www.historiskt.nu/,
där redogörs rätt bra hur det såg ut under den dåvarande jvgboomen.

Sen vill jag göra ett ödmjukt tillrättaläggande:
Jag är inte på något vis expert på järnväg, mina kunskaper i ämnet är till största delen inhämtad från vår verksamhet här i Skara.

Den är i sammanhanget rätt blygsam....


JP
Senast redigerad av 3 jpkrax, redigerad totalt 0 gång.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Karlos
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 19 dec 2012, 10:30

Inlägg av Karlos »

Några bilder från de två gamla järnvägsbroarna i Edänge mellan Järvsö och Ljusdal anno 1879 resp 1915. 2000-talets bro hamnade några hundra meter nedströms...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Karlos: kanske lämnades bron kvar som så kallad beredskapsbro?

Två färska bilder på en sedan länge riven järnvägsbro över Helge Å, Skåne:
Bild
Bild
Senast redigerad av 1 Saddam, redigerad totalt 0 gånger.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Än en gång har Mats Areskoug på DN skrivit om "osevärdheter", denna gång om spårvägsspår på Lidingö:
[ Osevärdheter - länk ]

Kanske finner någon detta intressant.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar