Tematråd: Övergivna järnvägar

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Tematråd: Övergivna järnvägar

Inlägg av Ragnar Svedje »

Med inspiration från andra trådar startar jag en tråd om övergivna järnvägar. Gamla banvallar, tunnlar mm som inte längre används


------

Dessa två tunnlar blev överflödiga när Södra stambanan byggdes ut till dubbelspår norr om Norrköping på 60-talet. Numera verkar de mest användas till att promeneras igenom, att folk vågar då det har rasat ner en hel del bergmaterial...okej jag cyklade igenom, men jag hade hjälm :)
PICT0114.jpg
PICT0102.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Delar av gamla Inlandsbanan vilar i frid i någon sorts Törnrosasömn:

/B

http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... aStrackan/
Användarvisningsbild
Ärlige Harry
Inlägg: 410
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 20:12

Inlägg av Ärlige Harry »

[quote=""benkar""]Delar av gamla Inlandsbanan vilar i frid i någon sorts Törnrosasömn:

/B

http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... aStrackan/[/quote]

Mycket trevliga bilder!
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""Ärlige Harry""]Mycket trevliga bilder![/quote]

Instämmer till fullo!
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Ärlige Harry""]Mycket trevliga bilder![/quote]

Tack! Gamla nitade stålbroar är helt magiska, och sommarbilder får mig att längta efter sommaren, hellre myggor, knott och svett, än svinkalla och korta vinterdagar.....

Samt ett tack till min gode vän/utflyktskamrat "J" som var med, med järnkoll på gamla järnvägar, och gamla goda terrängkartan (och GPS) där man kan följa gamla spår på ett relativt enkelt sätt :)

/B
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Ragnar Svedje""]Instämmer till fullo![/quote]

Intressant med dina bilder också. Hört lite vagt om några "övergivna" tågtunnlar söder om Norrköping, men inte norr om stan. Trevligt se dina bilder :)

/B
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""benkar""]Intressant med dina bilder också. Hört lite vagt om några "övergivna" tågtunnlar söder om Norrköping, men inte norr om stan. Trevligt se dina bilder :)

/B[/quote]

Tackar för det. Söder om Norrköping måste nog vara fel och vara norr om Norrköping för järnvägen mellan Norrköping och Linköping går på slätten.

[OT on]
Det har varit väldigt mycket skriverier kring de "nya" tunnlarna norr om Norrköping under hösten då det problem med rasrisk från tunneltaket. Ett tag var tunnlarna helt avstängda för reparation.

Får jag vara lite konspiratorisk tror jag inte att hela sanningen kommit fram i tidningarna och att det gömmer sig mer än bara vanlig järnväg inne i tunnlarna. Det är bara en känsla jag fått och jag har ingen egentlig substans för det påståendet
[OT off]

Tunneln på den första bilden har tidigare varit gömd i skogen, men kom fram i samband med "trädsäkringen"
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

I Finspång finns det en bit övergiven järnväg. Det är sträckan som går upp till Siemens Norrmalmsverkstad som ligger lite avsides då den byggdes för att hantera utrustningen till kärnkraftverken. Det är en rätt brant sträcka på ca 1,5 km. Hur länge sträckan har varit övergiven vet jag inte
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""Ragnar Svedje""]Tackar för det. Söder om Norrköping måste nog vara fel och vara norr om Norrköping för järnvägen mellan Norrköping och Linköping går på slätten. [/quote]

Söder om norrköping fanns förr smalspår till söderköping. Söder om söderköping finns det en del lämningar. Nån raserad bro och en massa banvall som bitvis används som väg. Man ska visst kunna gå hela vägen till valdemarsvik utan några större problem. den är hårt besprutad och vägrar envist att växa igen. Har dock inte hittat nån tunnel.
Skriv svar