Tematråd: Övergivna järnvägar

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Inte övergiven men en bild från en skärningspunkt. Pendeltågstationen står färdig. Strax skall Ferdinand Bobergs ( troligen han) vackra stationshus rivas. Dock fick stationen Södertörns Villastad behålla namnet till 1989. Hittade bilden på ett järnvägsforum
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Övergivna järnvägsspåret vid Eriksdal (Stockholm) har blivit grönsaksodling...
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/av ... nagot-vaxa

/B
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""benkar""]Övergivna järnvägsspåret vid Eriksdal (Stockholm) har blivit grönsaksodling...
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/av ... nagot-vaxa

/B[/quote]

Hoppas jag slipper smaka dessa grönsaker.... Med tanke på allt äckel som finns i den marken. :eek:
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""bunkrologen""]Hoppas jag slipper smaka dessa grönsaker.... Med tanke på allt äckel som finns i den marken. :eek: [/quote]

Och i luften....

/B
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""benkar""]Övergivna järnvägsspåret vid Eriksdal (Stockholm) har blivit grönsaksodling...
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/av ... nagot-vaxa

/B[/quote]

Det här är lite intressant.

Per definition är inte spåret nedlagt, och iom Jvglagen kap 9. §1. är det att utan infrastrukturförvaltares (BV) eller jvgföretags ( typ SJ, SL) tillstånd vid vite och fängelse, förbjudet att beträda spåret.
Straff?
Böter och fängelse högst 1(ETT) år........jomen allvarligt brott... :eek:
Att en så stor drake som DN går ut med bilder och namn är faktiskt rätt komiskt. Snacka om dålig faktakoll.

Vad händer den da'n tex SJ gör en VUT (VagnUtTagning)?
En sataniskt flinande lokf som bara trycker på?
DET skull jag vilja se... :D

Så tänk på det när ni är ute och plåtar övergivet längs järnvägsspår, det KAN faktiskt sluta i kurran.
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jpkrax""]Det här är lite intressant.

Per definition är inte spåret nedlagt, och iom Jvglagen kap 9. §1. är det att utan infrastrukturförvaltares (BV) eller jvgföretags ( typ SJ, SL) tillstånd vid vite och fängelse, förbjudet att beträda spåret.
Straff?
Böter och fängelse högst 1(ETT) år........jomen allvarligt brott... :eek:
Att en så stor drake som DN går ut med bilder och namn är faktiskt rätt komiskt. Snacka om dålig faktakoll.

Vad händer den da'n tex SJ gör en VUT (VagnUtTagning)?
En sataniskt flinande lokf som bara trycker på?
DET skull jag vilja se... :D

Så tänk på det när ni är ute och plåtar övergivet längs järnvägsspår, det KAN faktiskt sluta i kurran.
JP[/quote]

Ser fram mot att någon tipsar polisen, som nu på lördag då kan göra massarresteringar, både av grönsaksodlarna på ena sidan stålporten, och av tunnelvandrare på andra sidan stålporten... :D

/B
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""jpkrax""]Böter och fängelse högst 1(ETT) år........jomen allvarligt brott... :eek:
Att en så stor drake som DN går ut med bilder och namn är faktiskt rätt komiskt. Snacka om dålig faktakoll.[/quote]
Tänkte likadant när alla medier rapporterade om Greenpeace och deras "stresstest" av svensk kärnkraft. Överallt på både foton och videoklipp kunde man se dessa små gula skyltar som bl.a. informerar om fotoförbud. Suck, är alla journalister analfabeter eller har de dålig syn?

Kärnkraftverk är alltid skyddsobjekt...
[quote=""jpkrax""]Så tänk på det när ni är ute och plåtar övergivet längs järnvägsspår, det KAN faktiskt sluta i kurran.[/quote]
Ja det gäller att plåta ett järnvägsspår som faktiskt är övergivet och inte bara ser ut så. Som denna:
Bild
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Mer tågvagnar i Skåne: [LÄNK]

Ganska så okänt stationshus: [LÄNK]

BildBild
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Vad är det som är så spännande med övergivna järnvägslinjer och gamla stationer? Något speciellt är det.

"Ganska så okänt stationshus" är det det som syns från stambanan? Har för mig jag läst om det. Känns "osvenskt"
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Elagabalus""]"Ganska så okänt stationshus" är det det som syns från stambanan? Har för mig jag läst om det. Känns "osvenskt"[/quote]
Ja det är den. Okänt bland allmänheten, börjar bli känt bland oss utforskare...

Känns lite osvensk ja men den är ju samtidigt gammal, man får nog tänka i lite andra banor -den byggdes ju för snart 100 år sedan. Arkitekturen var ju lite annorlunda då, kanske har man sneglat på andra länders stil eller så har arkitekten helt enkelt varit från något annat land??? Filmade även lite, ganska märklig känsla att stationen står kvar efter alla dessa år samtidigt som tågen svischar förbi väldigt nära i hög fart stup i kvarten.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar