Tematråd: Övergivna järnvägar

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Saddam""]Tänkte likadant när alla medier rapporterade om Greenpeace och deras "stresstest" av svensk kärnkraft. Överallt på både foton och videoklipp kunde man se dessa små gula skyltar som bl.a. informerar om fotoförbud. Suck, är alla journalister analfabeter eller har de dålig syn?

Kärnkraftverk är alltid skyddsobjekt...

Ja det gäller att plåta ett järnvägsspår som faktiskt är övergivet och inte bara ser ut så. Som denna:
[/quote]

Fyller på med ordentligt övergivna spår. Har ev lagt upp denna tidigare, minnet sviker.
Stället runt omkring andas östoffensiv 1942 med mycket spår och lastplatser...mitt i spenaten och nära öst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Lägger upp ett föremål idag. Vet inte hur övergiven järnvägen är. På wiki står att delar är i dåligt skick och att man återgick till koleldade lok på 80-talet. Ganska ovanligt att gå tillbaka.

Hur som helst tycker denna upprivna syll-del från Rhodesia Railway har ett visst intresse för järnvägsnördar. Notera att hela syllen var gjord i ädelträ. Kanske mahogny eller teak. Fast det var ju det trädslaget som fanns och dessutom rätt tåligt mot termiter etc
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Elagabalus""]Lägger upp ett föremål idag. Vet inte hur övergiven järnvägen är. På wiki står att delar är i dåligt skick och att man återgick till koleldade lok på 80-talet. Ganska ovanligt att gå tillbaka.

Hur som helst tycker denna upprivna syll-del från Rhodesia Railway har ett visst intresse för järnvägsnördar. Notera att hela syllen var gjord i ädelträ. Kanske mahogny eller teak. Fast det var ju det trädslaget som fanns och dessutom rätt tåligt mot termiter etc[/quote]

Ah, läckert... :)
Ser ut att vara en skalle till en syllskruv, rälsspikens efterföljare.
Då användes fortfarande träslipers, inte fula betongklumpar där rälsen sitter med "hundskit", som rallarna kallar fjäderbygeln idag.

Kul med präglingen, det är sällan man ser så den så utförlig.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""jpkrax""]Ah, läckert... :)
Ser ut att vara en skalle till en syllskruv, rälsspikens efterföljare.
Då användes fortfarande träslipers, inte fula betongklumpar där rälsen sitter med "hundskit", som rallarna kallar fjäderbygeln idag.

Kul med präglingen, det är sällan man ser så den så utförlig.

JP[/quote]

I all sin enkelhet en av mina favoritprylar. Var en firma som sålde dessa. Tror de flesta av mina kompisar fått en av mig i present. Perfekt på skrivbordet som tyngd över viktiga papper. Eller bara känna tyngden i handen
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Elagabalus""]I all sin enkelhet en av mina favoritprylar. Var en firma som sålde dessa. Tror de flesta av mina kompisar fått en av mig i present. Perfekt på skrivbordet som tyngd över viktiga papper. Eller bara känna tyngden i handen[/quote]

Trevligt. :)
Jag har sett såna förut, dom är väl inte vanligt förekommande men de dyker upp då och då.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Är lite järnvägsnostagiker och tycker att det är synd att man lägger ner fler järnvägar. Samtidigt förstår man att om få åker så går det inte. Att underhålla en banvall och material är säkert rätt dyrt. Billigare att slänga upp ännu en buss på våra vägar. Svårt att fatta hur mkt järnväg det funnits. Skara hade visst fyra elller fem linjer som möttes. Ett ställe på Gotland hade fyra....
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Tematråd: Övergivna järnvägar

Inlägg av htiawe »

Med risk för att ställa en underlig fråga, vad kostar det egentligen att underhålla en järnväg?
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Det vet nog JP. Men man kan ju misstänka att det är rätt dyrt. Banvall och räls måste inspekteras och repareras med vissa intervall. Signalsystem osv. Till det kommer det rullande materialet som lok och vagnar där inga säkerhetsbriste får förekomma. Statonshus bör väl finnas. Hyrs väl av Jernhusen för en viss summa

Att köra en landsvägsbuss på vägar som underhålls av andra är säkert betydligt billigare - men tristare.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Elagabalus""]Det vet nog JP. Men man kan ju misstänka att det är rätt dyrt. Banvall och räls måste inspekteras och repareras med vissa intervall. Signalsystem osv. Till det kommer det rullande materialet som lok och vagnar där inga säkerhetsbriste får förekomma. Statonshus bör väl finnas. Hyrs väl av Jernhusen för en viss summa

Att köra en landsvägsbuss på vägar som underhålls av andra är säkert betydligt billigare - men tristare.[/quote]

Tyvärr har jag ingen koll på vad det kostar.
Jag kan bara vad det kostar på vår lilla museibana här hemmavid.
Men en träsliper kostar ca 300:-, arbetstiden att byta den manuellt är ca
20 minuter, och det är ca 60 cm cc mellan dom.
Det är i första hand slipen och ballasten som kräver underhåll.
Men gissningsvis skulle jag kunna tänka mig 100 kr/meter och år
på stambanenätet.
Trafikverket förfogar över ca 12 000km järnväg......

I runda slängar 1.5 miljarder i underhåll.

Vad sen gäller Skara, så var det norra europas största smalspåriga bangård.
Vi hade under glansdagarna 6 linjer ut från Skara.
Göteborg, Lidköping, 2 st till Kinnekulle samt Skövde och Timmersdala.
För den som vill gotta sig lite:
http://www.historiskt.nu/smalsp/vgj/vgj/vgj.html

JP
Senast redigerad av 1 jpkrax, redigerad totalt 0 gånger.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Skriv svar