Tematråd: Övergivna järnvägar

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Toubkal
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 11:00

Sv: Övergivna järnvägar

Inlägg av Toubkal »

"Mer nedlagda är smalspårslinjen Nässjö-Vetlanda-Åseda. Länk till Ösjöbols station http://www.banvakt.se/sok.php?bild=382"

Nässjö-Vetlanda är inte nedlagd och inte smalspår. Här kör bland annat Jönköpings länstrafik regiontåg på normalspår. Däremot kör ingen persontrafik på normalspåret Vetlanda-Åseda. Vet inte om det körs godståg. Finns massor av nedlagda normalspår och smalspår i nordöstra Småland, bla smalspåret Eksjö-Österbymo, smalspåret Jönköping Ö-Gripenberg, normalspåret Jönköping C-Ulricehamn.
Användarvisningsbild
råtta72
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 15:44

Inlägg av råtta72 »

http://72unknown.blogspot.com/2008/12/n ... ramns.html

Från när jag var ute och knallade för några månader sedan.
Användarvisningsbild
Älgben
Inlägg: 341
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 12:40
Kontakt:

Inlägg av Älgben »

Åt andra hållet (Tillberga - Enköping) ligger spåret kvar några kilometer fram till Tortuna. Jag har för mig att banstumpen användes för provkörning av fordon som servades vid TGOJ-verkstaden i Tillberga under några år. Verkstaden finns kvar och hyser en firma som målar järnvägsfordon. Obs, fritt ur minnet...

Det finns/fanns även en del kvar i närheten av Orresta, spår vid stationsområdet samt några kontaktledningsstolpar på golfbanan(!).
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

Vagnar som inte rullat på ett bra tag :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
myller
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 29 sep 2008, 15:29

Inlägg av myller »

Ingen som har bilder på de gamla banorna utanför Göteborg som lades ner någon gång under 60/70-talen? Gärna både hur de såg ut på sin tid och hur sträckningen ser ut idag med eventuella spår (menar inte järnvägsspår i den bemärkelsen) kvarlämnade.

De banor jag känner till är
  • Säröbanan, längs väg 158
  • Västgötabanan, uppe i nordost
Användarvisningsbild
råtta72
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 15:44

Inlägg av råtta72 »

[quote=""Älgben""]Åt andra hållet (Tillberga - Enköping) ligger spåret kvar några kilometer fram till Tortuna. Jag har för mig att banstumpen användes för provkörning av fordon som servades vid TGOJ-verkstaden i Tillberga under några år. Verkstaden finns kvar och hyser en firma som målar järnvägsfordon. Obs, fritt ur minnet...

Det finns/fanns även en del kvar i närheten av Orresta, spår vid stationsområdet samt några kontaktledningsstolpar på golfbanan(!).[/quote]

http://1.bp.blogspot.com/_zRUl50ZkY64/S ... C_0085.JPG

Det stämmer det med järnvägen mot Torttuna, den till vänster på bilden. I nuläget verkar den användas som parkering för godståg, står flera hundra meter med godsvagnar där.
Användarvisningsbild
snoken
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Inlägg av snoken »

Bild

Järnvägen utanför Åminne bruk, han dock inte följa vart den försvann bakom horisonten. Hade en 1-åring på släp som tyckte det var roligare att stoppa löv i munnen än att fota rost.
westgothia
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 17:18

Inlägg av westgothia »

[quote=""CB Milton""]Säröbanan går att följa till vissa delar. Bl.a. använder spårvägen en del av gamla banvallen och samma sträckning från Linnéplatsen och ned till ungefär Marklandsgatan tror jag. Sök annars på Säröbanan på nätet. Sen finns det även en bok om Säröbanan.[/quote]

Trafiknostalgiska förlaget har både böcker o filmer i sin webbshopp!
Mycket intressanta! :)
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Har några bilder som jag samlat ihop under 2 separata besök.
http://www.pixbox.se/alb_show_id985448_page0.html

De är nog borta nu, ska köra förbi på påskdagen och kolla. Lägger isf upp nya bilder om jag hittar nåt nytt.
Skriv svar