Tematråd: Övergivna järnvägar

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Achtung""]Det ser ut som att det är Högakustenbron i bakgrunden och framför denna så går en sprillans nybyggd järnväg, Ådalsbanan, så vi befinner oss mellan avfarten på E4 och Kramfors, närmare bestämt Veda. Men jag blir inte klok på vad som lastats eller lossats där....[/quote]

Men om det är Veda, kan det vara uppfört för Bottniabanans byggnation?
Verkar varit fyllning uppifrån i öppen tank?
Bränsle kan nog uteslutas, inga överfyllnadsskydd syns till..
Nödduschen som sagt, och plexiskärm.
Nej, jag får inte ihop det heller.

edit/ Det är inte långt ned till Utansjöbruket, kan det vara frågan om lut?
Visserligen ologiskt med lastningsplats så långt bort..
Senast redigerad av 1 jpkrax, redigerad totalt 0 gånger.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Har ett praktverk om Ådalsbanan och funderar att söka spår. Den ligger ju kvar men har dragits om något tex vid Sandviken utanför Kramfors. Man byggde ny banvall vid Bollsta efter ett ras. Längre uppåt älven gick några stickspår mot grustag nära älven. Kan vara kul att leta rester. Snart stängs väl Nylandsdelen när man börjar köra på riktigt från augusti rakt fram från Bollsta. Tyvärr revs vackra magasin i gott skick och ett lokstall nyligen i Nyland men när rälsen snart rivs upp kanske det är befogat. Stationerna låg som på ett pärlband. Många dock bara med enkel träperrong men vissa hade riktiga stationshus varav en del ligger kvar.


För några år sedan gick jag ner till stationen och frågade om jag fick åka med ett timmertåg upp till Långsele från Nyland. Gick bra. Kul att åka en sträcka där reguljär persontrafik varit borta en längre tid. Sen buss hem från Långsele. Med ett glatt flin på läpparna !
Projector
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 09 dec 2011, 00:27

Inlägg av Projector »

[quote=""Achtung""]Projector!

Var någonstans har du hittat denna gömda järnvägsbro?
:) [/quote]

Den där snyggingen ligger i Näsmoarna söder om Ragunda :)
Tyvärr så hade jag väldigt bråttomt så hann inte ta så många fler bilder.
Intill fanns även en bunker. :)
Projector
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 09 dec 2011, 00:27

Inlägg av Projector »

[quote=""Elagabalus""]Har ett praktverk om Ådalsbanan och funderar att söka spår. Den ligger ju kvar men har dragits om något tex vid Sandviken utanför Kramfors. Man byggde ny banvall vid Bollsta efter ett ras. Längre uppåt älven gick några stickspår mot grustag nära älven. Kan vara kul att leta rester. Snart stängs väl Nylandsdelen när man börjar köra på riktigt från augusti rakt fram från Bollsta. Tyvärr revs vackra magasin i gott skick och ett lokstall nyligen i Nyland men när rälsen snart rivs upp kanske det är befogat. Stationerna låg som på ett pärlband. Många dock bara med enkel träperrong men vissa hade riktiga stationshus varav en del ligger kvar.


För några år sedan gick jag ner till stationen och frågade om jag fick åka med ett timmertåg upp till Långsele från Nyland. Gick bra. Kul att åka en sträcka där reguljär persontrafik varit borta en längre tid. Sen buss hem från Långsele. Med ett glatt flin på läpparna ![/quote]

Tågen kör på den nya sträcken nu bara. Så mellan Bollsta-Nyland behöver man inte vara rädd för att man inte ska märka om tåget kommer. :)

Jaså är magasinet rivet nu, undra om det är det jag tänker på.. Isf har jag haft lite möbler och en beachbuggy stående i det.
Borde åka och ta mig en titt. :)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Din beachbuggy är nog borta :-(

Magasinet låg snett över från stationen. Bakom kan man hitta rester av två spår som gick ned mot hamnen. Även en gammal kiosk står bland snåren. En rest från istravet Way back
Projector
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 09 dec 2011, 00:27

Inlägg av Projector »

[quote=""Elagabalus""]Din beachbuggy är nog borta :-(

Magasinet låg snett över från stationen. Bakom kan man hitta rester av två spår som gick ned mot hamnen. Även en gammal kiosk står bland snåren. En rest från istravet Way back[/quote]

Ja men då är det det magasinet.
Men som tur är står buggyn i fasters ladugård :D

Nu när du nämner kiosken så är det precis som jag kan tyckas komma ihåg att det stått något kioskliknande där. Att man inte var och inspekterade den när man var liten. Farsan jobbade på Nylands stationen vissa veckor så man var där lite då och då.
Stoffe-74
Inlägg: 125
Blev medlem: lör 24 sep 2011, 20:11
Kontakt:

Inlägg av Stoffe-74 »

Resterna av två små decauville banor nära mig... Den ena med rullande material kvar på spåret! :p

Rost i skogen är alltid kul! :D

http://www.pixbox.se/alb1243098

http://www.pixbox.se/alb1243099
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Stoffe-74""]Resterna av två små decauville banor nära mig... Den ena med rullande material kvar på spåret! :p

Rost i skogen är alltid kul! :D

http://www.pixbox.se/alb1243098

http://www.pixbox.se/alb1243099[/quote]

Håll det hemligt, 2-fotsnissarna orkar bära mycket dom.. ;)
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
slump
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 28 maj 2012, 17:24

Inlägg av slump »

Under ett besök i Laos för några år sedan hittades mina vänner och jag en serie mer eller mindre läskiga broar gjorda av gamla räls, i några av fallen var det enda sättet att ta sig vidare längs vägen. Kändes inte alls säkert att balansera över dem. Jag ska ha bild på loket som gick där men får se om jag hittar bilden.

Det är ju något speciellt med järnvägar och tåg så den här tråden har blivit något av en favorit för min del.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Nu åker sträckan Bollsta-flygplatsen. Har använts ganska flitigt under Ådals/Bottniabanans byggnation. Bla har det lossats virke till Väjafabriken i Nyland.

Alla kontaktledningar är nedrivna men signalsystemet lyser ännu. Jmf bilder från 2009 med den som togs idag. En bild visar också spåret norrut. Otroligt vad det växer upp snabbt.

Fanns planer på att behålla med inga industrier av vikt finns kvar. Cykelbana? Nja. Kul att stationen och den gamla vattenhästen står kvar ändå
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar