Tematråd: Övergivna järnvägar

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

[quote=""Saddam""]http://www.pixbox.se/alb_show_id848823_page0.html'[/quote]
Vad är det för vagn man ser på bilden?

http://www.pixbox.se/pic_show_id21847935.html
Användarvisningsbild
ludde08
Inlägg: 137
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 19:28

Inlägg av ludde08 »

Sedan dess har spårområdet i Stålboga sanerats men större delen av sträckan är kvar, med stolpar, skyltar och vissa signaler.

Åkte förbi Stålboga i sommras och såg att de rev upp de gamla spåren. Fick då höra att det var en privatperson som tänkt göra sig en hacka på det gamla stålet. Denna person har åxså köpt upp flera kåkar som hon sen försöker hyra ut, till mångas förträt. :mad:
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

lite nostalgi för tåg och militärintresserade, har letat förgäves efter spår av denna utan resultat. Finns dock en del annat att hitta i skogarna runtom.


"Krutbanan var en normalspårig grenbana som byggdes i början på 1940-talet för militära ändamål och som därför inte var utritad på vanliga kartor. Banan gick från Norra stambanan strax norr om Ulriksdals station till Tygförvaltningen för Östra Militärområdet i Ursvik. Den var 3 km lång och elektrifierad, och användes bl.a. för att frakta ammunition. Banan, som aldrig haft någon persontrafik, revs upp i slutet av 1980-talet. Banvallen är idag gång-, cykel- och ridväg och går genom Igelbäckens naturreservat. Ungefär 500 meter av banvallen närmast stambanan har blivit utplånad av grustaget Solnakrossen - ett 150 meter långt stickspår från stambanan åt väster som slutar vid grustaget är det enda som idag finns kvar av Krutbanan."


Bild

Bild
David M
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Inlägg av David M »

Är man på Österlen (där det alla konstnärskolonier till trots fortfarande finns en del förfallet skröbbel) och tar tåget/bussen till Simrishamns station kan man fortsätta gå därifrån ner till hamnen och havet på en f.d. banvall. Till 1970-talet gick det att åka direkttåg till Bornholmsfärjorna som hade en egen järnvägsstation (är dock osäker på om färjetågen hade sin start/slutstation i Malmö hela tiden till slutet). Plankorsningen i Branteviksvägen finns fortfarande kvar.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""k4r4t3k4n4k4s""]Vad är det för vagn man ser på bilden?

http://www.pixbox.se/pic_show_id21847935.html[/quote]

Min egna privata... :rolleyes:

Kan inte avslöja, då vet man var jag har varit.
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""mopedhuligan""]Söder om norrköping fanns förr smalspår till söderköping. Söder om söderköping finns det en del lämningar. Nån raserad bro och en massa banvall som bitvis används som väg. Man ska visst kunna gå hela vägen till valdemarsvik utan några större problem. den är hårt besprutad och vägrar envist att växa igen. Har dock inte hittat nån tunnel.[/quote]

Sen sista tåget gick 1966 har banvallen under kortare sträckor grävts bord eller är övervuxen med sly. Men sista milen till Valdemasvik används som gång- och cykelväg. Ja, det är är en fin promenad från Söderköping och söderut. Mest intressant är järnstommen till en bro som fortfarande ligger kvar. Tog ett foto på den:

Bild
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""Ragnar Svedje""]Just det, jag tänkte bara på Södra stambanan. Det fanns ju även smalspår med utgångsstation Östra station till Kimstad via Västra station , men där har det inte funnits några tunnlar. Det finns inte heller något speciellt att se (väldigt subjektivt) utefter de rester av banvallen som finns kvar. Från spåret ner mot Söderköping gick det även ett spår mot Östra Husby/ Arkösund, men inte heller där bör det ha funnits några tunnlar då terrängen talar emot det.[/quote]

Nej, det fanns inga tunnlar varken på Vikbolandsbanan eller banan till Valdemarsvik. Endast en del större bergskärningar, men de är ju inte särskilt spännande.
Användarvisningsbild
Ärlige Harry
Inlägg: 410
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 20:12

Sv: Övergivna järnvägar

Inlägg av Ärlige Harry »

På svt.se finns det under Öppet arkiv en underbar liten film från 1940- eller 50-talet där man åker med de östgötska smalspårsbanorna. Klart sevärd!

http://svtplay.se/v/1371209/ostergotlan ... _utan_ljud
Senast redigerad av 1 Ärlige Harry, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: En liten länk
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""Ärlige Harry""]På svt.se finns det under Öppet arkiv en underbar liten film från 1940- eller 50-talet där man åker med de östgötska smalspårsbanorna. Klart sevärd![/quote]

Jess, den är trevlig. Trisst att nästa alla lagts ned.
Skriv svar