Sida 32 av 33

Sv: Tematråd: Övergivna järnvägar

Postat: tor 05 sep 2013, 12:19
av htiawe
S*atan vad dyrt! Jag gick i tankarna, som säkert många delar med mig (får jag hoppas), att när väl rälsen är lagd så kostar det inget. Jäklar anamma.

Postat: tor 05 sep 2013, 12:27
av emm
Många av de gamla järnvägarna bör ju kunna användas med för godstransporter istället för lastbilar. Många järnvägar är väl framdragna till större industrier utan att användas nu för tiden. Borde ju trots allt bli billigare att bevara om man tror att någon kommer vilja köra där framöver än att bygga nytt om behov finns i framtiden.
Det pratas ju t.ex om att köra malmtåg till Lysekil.

Postat: fre 06 sep 2013, 00:21
av Saddam
[quote=""Elagabalus""]Svårt att fatta hur mkt järnväg det funnits.[/quote]
Börjar man fördjupa sig i ämnet inser man ganska kvickt att det funnits en djävla massa järnvägslinjer kors och tvärs genom vårt avlånga land. Har sett några gamla kartor från 50-talet i övergivna industrier där södra Sveriges alla järnvägar är utritade... oj oj oj, kartan måste vara ganska stor för att man ska ha någon nytta utav den. :D
[quote=""emm""]Många av de gamla järnvägarna bör ju kunna användas med för godstransporter istället för lastbilar. Många järnvägar är väl framdragna till större industrier utan att användas nu för tiden . . . [/quote]
Det handlar om lönsamhet. Ett mindre företag i änden på ett spår är inte tillräckligt för att det ska gå runt. Man måste antingen ha flera firmor eller en större(t.ex. Ikea, Volvo, ett pappersbruk...).

Postat: fre 06 sep 2013, 02:06
av Osprey
När är det förresten mest rätt att säga slipers och när ska man säga syllar.?? Jag vet att det är samma sak, men ibland ser man det ena och ibland det andra, är det så att det ena används för viss typ av jvg och det andra för annan? eller är det så att det ena är vanligare i viss del av landet och det andra i annan?? eller är det bara som så att det är helt hugget som stucket vilket man använder???

[Edit] Nu slog jag upp lite själv och det verkar vara så att "sliper" är en järnvägsterm inlånad från engelskan ("sleeper", sovare), medan "syll" är en byggnadsterm som mer eller mindre är ett annat namn för stock (eller "byggnadsstock", ev. avfasad). Båda namnen går ju då att använda och en sliper är en syll, medan en syll inte alltid är en sliper. En sliper är alltså en syll speciellt avsedd för att ligga under rälsen (rälen) på en järnväg...

Postat: fre 06 sep 2013, 06:10
av Elagabalus
[quote=""Saddam""]Börjar man fördjupa sig i ämnet inser man ganska kvickt att det funnits en djävla massa järnvägslinjer kors och tvärs genom vårt avlånga land. Har sett några gamla kartor från 50-talet i övergivna industrier där södra Sveriges alla järnvägar är utritade... oj oj oj, kartan måste vara ganska stor för att man ska ha någon nytta utav den. :D

Det handlar om lönsamhet. Ett mindre företag i änden på ett spår är inte tillräckligt för att det ska gå runt. Man måste antingen ha flera firmor eller en större(t.ex. Ikea, Volvo, ett pappersbruk...).[/quote]

När tom Öland och Gotland hade ett omfattande järnvägsnät..... till detta alla industrispår som sagt. De flesta stationer hade stins och någon som sålde biljetter. Tillkom kanske någon som skulle växla vissa tåg. Var nog ganska många som fick sin utkomst här.

Lönar sig nog bara där många åker eller flera industrier delar. Samtidigt vilken kapitalförstörelse. Tänk att nyanlägga järnväg. Inlösen av fastigheter och sedan själva byggandet.

Postat: fre 06 sep 2013, 09:28
av Osprey
En stor del av järnvägsnätet grundlades ju under en tid då den enda konkurrensen kom från häst och vagn samt när det nu gick, transport på hav/sjöar/älvar/åar. Det vill säga att när de järnvägarna byggdes så fanns det i princip inget annat som tillnärmelsevis kunde lösa samma uppgifter...

Järnvägen var med andra ord väldigt viktig för infrastrukturen och på ungefär samma sätt som för kollektivtrafiken i en stad idag så kunde det säkert vara helt ok många gånger även om den gick med förlust, eftersom den var nödvändig för infrastrukturen och helheten...

Som exempel så har ju t.ex Västtrafik på senare år lagt ned rätt mycket på att bygga ut trafiken med pendeltåg och lokaltåg och för deras egen del har det tydligen inte alltid varit någon strålande ekonomisk affär. Men för regionen som helhet (storgöteborg etc.) har det varit nödvändigt för att gynna tillväxt och näringsliv. Vilket totalt sett innebär att regionen som helhet tjänar på det ändå...

Fast det var bara en tanke som slog mig, egentligen kan jag inte så mycket om det och riktiga järnvägsmän som t.ex JP kan kanske redogöra bättre för det... :)

Postat: fre 06 sep 2013, 10:17
av jpkrax
Jag tycker du redogör rätt bra för hur det började med jvg.
Kort sagt, industrialiseringen krävde transporter, och därmed byggdes det järnväg.
Tyvärr var de flesta kalkylerna uppe i det blå, så konkurserna duggade tätt i början.

Vi hade ett liknande exempel på -80talet, då skulle alla kommuner med självaktning ha en egen flygplats.
Jkpg har tex 4-5 avgångar per dag numera jämfört med -80talet då det var
ett 20tal.
Då var det Linjeflyg som stod för det mesta.

Kolla gärna in på http://www.historiskt.nu/,
där redogörs rätt bra hur det såg ut under den dåvarande jvgboomen.

Sen vill jag göra ett ödmjukt tillrättaläggande:
Jag är inte på något vis expert på järnväg, mina kunskaper i ämnet är till största delen inhämtad från vår verksamhet här i Skara.

Den är i sammanhanget rätt blygsam....


JP

Postat: tor 19 sep 2013, 12:18
av Karlos
Några bilder från de två gamla järnvägsbroarna i Edänge mellan Järvsö och Ljusdal anno 1879 resp 1915. 2000-talets bro hamnade några hundra meter nedströms...

Postat: fre 18 jul 2014, 16:47
av Saddam
Karlos: kanske lämnades bron kvar som så kallad beredskapsbro?

Två färska bilder på en sedan länge riven järnvägsbro över Helge Å, Skåne:
Bild
Bild

Postat: tis 07 okt 2014, 19:52
av Saddam
Än en gång har Mats Areskoug på DN skrivit om "osevärdheter", denna gång om spårvägsspår på Lidingö:
[ Osevärdheter - länk ]

Kanske finner någon detta intressant.