Övergivna vägar

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Skriv svar
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Övergivna vägar

Inlägg av Ragnar Svedje »

Nu när det finns en tråd om övergivna järnvägar som det kommit igång en ordentlig diskussion i så tycker jag att det givetvis även borde finnas en för övergivna vägar. Med övergivna vägar menar jag vägar som inte längre fyller sitt ursprungliga syfte

Får väl börja med en väg själv då. I norra utkanten av Lund finns en liten stump (ca 500 meter) betongväg bevarad. Jag funderar kring om detta tidigare har varit fortsättningen på autostradan mellan Malmö och Lund, någon som vet?


PICT0001.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Ja, jag fyller väll på med dessa bilder:
Bild
Bild
Bild
Ni ser en bit f.d. landsväg vid Slätthult strax söder om Älmhult...
1/3 har blivit grusväg(dead end).
1/3 har smalnats av(går till ett par hus).
Och resten är "orörd" och används som trafikövningsplats.
Slätthult går tydligen inte att hitta via hitta.se, det ligger öst om Kongstorp.
http://www.pixbox.se/pic_show_id22826132.html
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

24 oktober 2004 så öppnades Södra länken (vägtunnel) och Årstalänken blev då en "övergiven vägstump".

Bilderna är tagna hösten 2005, men än idag ligger asfalten kvar, tror dock att man plockat bort dom sista vägskyltarna.

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sundstreum
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 05 jan 2009, 19:48

Inlägg av Sundstreum »

Kan om ett par dagar fota lite av gamla E3:an vid Skara om intresse finnes. Finns dock inte mycket som är jätteintressant, men lite finns allt!
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

I Vikingstad strax söder om Linköping finns en liten stump av gamla Riksväg 1 som gick mellan Stochholm och Helsingborg. Man kan hitta flera bitar av riksettan med betongbana i trakten, bl.a i Mantorp. Denna bit på ett par hundra meter fungerar som matargata för några villor i samhället idag och slutar med ett räcke. Idag går vägen utanför Vikingstad och är motorvägen E4. På bilden en Vedette 58 :)

Bild
westgothia
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 17:18

Inlägg av westgothia »

[quote=""Sundstreum""]Kan om ett par dagar fota lite av gamla E3:an vid Skara om intresse finnes. Finns dock inte mycket som är jätteintressant, men lite finns allt![/quote]

Ja tack! :)
borr1
Inlägg: 132
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 20:12
Kontakt:

Inlägg av borr1 »

Här i Helsingborg har vi några stumpar från gamla E4an den gick förr vid brohult den hadde gatsten sist jag körde där och gick vidare mot välaby där finns även rester vid välaby ska se om jag får tummen ur å ta ett par foto
mvh borr1
Sundstreum
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 05 jan 2009, 19:48

Inlägg av Sundstreum »

Bild
Bild
Denna skylt välkomnar dig till den lilla del av E3:an som finns vid Kålltorp utanför Skara. Vet inte riktigt om denna väg platsar i tråden då den inte är riktigt övergiven, men den gamla, präktiga europavägen fungerar numera bara som transportsträcka fram till en gård.

Bild
Bild
Inte riktigt säker på varför, men det verkar som att någon planterat nya granar precis i vägkanten.

Bild
Bild
Just denna vägsträcka är kanske 500m lång, och går precis jämte E20. Rester av E3:an kan ses på vissa andra platser i omgivningen.

Bild
Bild
Här är bokstavligt talat vägens slut. Det ligger en gård på vänstersidan, det är därför man ser hjulspåren på vägen.

Bild
Bild
Ber om ursäkt om dessa bilder inte riktigt passar i tråden, samt att jag inte fotat när isen var borta. Hoppas dock att detta var en godkänd start av en UE-noob!
westgothia
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 17:18

Inlägg av westgothia »

Jag tyckte dom va helt ok! Gamla/övergivna vägar e alltid kul o hitta! :p
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

Klart dom passade in, är själv lite fascinerad av vägar som en gång i tiden var relativt tungt belastade men numera bara står till förfall. Gillade framförallt bilden där vägen tar slut vid åkern :)
Skriv svar