Övergivna vägar

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Mobius
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 15:52

Inlägg av Mobius »

Det har jag missat helt.
det var ju tråkigt, men jag förstår att de vill ha bort korsningen.
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""Mobius""]Det har jag missat helt.
det var ju tråkigt, men jag förstår att de vill ha bort korsningen.[/quote]Ja, för mig är det faktiskt bra. Jag åker både moped och traktor till Säter ibland, och som det är nu måste jag ut och vingla på riksvägen ett hundratal meter innan jag kan svänga av igen.
Användarvisningsbild
Ärlige Harry
Inlägg: 410
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 20:12

Inlägg av Ärlige Harry »

[quote=""Saddam""]I Ronneby finns en väg som byggdes för flera år sedan men inte används till någonting, i pappersvarianten av dagens Sydöstran finns en bild på vägen.

Artikeln på deras hemsida:
http://sydostran.se/index.79015---1.html

Vad händer om inte ridhuset blir av, kommer vägen rivas eller kommer den lämnas kvar där den är?

Har ingen aning om var den här vägen finns, någon som vet mer?[/quote]

Det nya ridhuset ska ligga i området Påtorp (sydöstra delen av R-by) så den överblivna vägen borde ligga där. Har inte närmare info, men du som bir hyfsat nära skulle kanske kunna svänga förbi och kolla?
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Ärlige Harry""]Det nya ridhuset ska ligga i området Påtorp (sydöstra delen av R-by) så den överblivna vägen borde ligga där. Har inte närmare info, men du som bir hyfsat nära skulle kanske kunna svänga förbi och kolla?[/quote]
Tackar. Använde hitta.se men fann inte vägen, dock syns den i t.ex. Google Maps... koordinater: 56.1908, 15.3088
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Hittade denna ruinväg på ett annat forum. Eftersom skåningar verkar vara på hugget är den kanske redan nämnd här? Kunde dock inte hitta den via sökfunktion. Kunde vara tagen ur JJ:s kapitel om Ostpreuessen i nya boken

http://www.omnibuss.se/forum/index.php? ... #msg204711
Användarvisningsbild
maja02
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 10:00

Inlägg av maja02 »

Jag och min styvpappa var ute å hämtade grus med en av hans gamla lastbilar i vårt grustag som ligger på en gammal grusväg upp förbi vår gård, sen såg vi en dold väg bakom några buskar i grustaget så vi körde in på den å längs den vägen såg vi lite övergivna bilar, maskiner å en läskig lada vi körde typ 3 timmar på den vägen tills vi kom till en ett gammalt hus å det stog lite bilar sen stog det en skylt här slutar allmän väg å det såg ut som man kunde köra ännu längre...

Någon som kan förklara för mig vad det är? lixom varför en skyllt mitt ute i skogen på en lång grusväg vid en ödegård sätta en skyllt :/ finns det mer sånna ställen? nån som sett? frågetecknen snurrar i huvudet på mig...och det var kändes lite obehagligt över det stället, har int kunnat släppa det, har tänkt å tänkt.. nån som vet? :/
Det finns inget skrot, allt skrot är bara gamla mojänger och molioxer som kan användas på nya sätt :)
Flash
Inlägg: 177
Blev medlem: tor 08 jul 2010, 21:04

Inlägg av Flash »

Dom där skyltarna där det står "Här slutar allmän väg" brukar oftast finnas i början/slutet på mindre byar ute i skogen, skyltarna är där eftersom det brukar vara skogsbolag/kommunen som äger och sköter väger som sedan fortsätter och vill väll inte att folk ska hålla på och köra där, för att nöta på vägarna.
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""maja02""]Jag och min styvpappa var ute å hämtade grus med en av hans gamla lastbilar i vårt grustag som ligger på en gammal grusväg upp förbi vår gård, sen såg vi en dold väg bakom några buskar i grustaget så vi körde in på den å längs den vägen såg vi lite övergivna bilar, maskiner å en läskig lada vi körde typ 3 timmar på den vägen tills vi kom till en ett gammalt hus å det stog lite bilar sen stog det en skylt här slutar allmän väg å det såg ut som man kunde köra ännu längre...

Någon som kan förklara för mig vad det är? lixom varför en skyllt mitt ute i skogen på en lång grusväg vid en ödegård sätta en skyllt :/ finns det mer sånna ställen? nån som sett? frågetecknen snurrar i huvudet på mig...och det var kändes lite obehagligt över det stället, har int kunnat släppa det, har tänkt å tänkt.. nån som vet? :/
[/quote]

Det innebär helt enkelt att den allmänna vägen* slutar där. Fortsätter vägen efter skylten är den biten av vägen en "enskild väg" (privat väg).

Här är ett exempel på en dylik skylt. Den här skylten har några år på nacken, de nya brukar ha vit bakgrund. (Ladan var för övrigt rätt övergiven och innehöll en hel del godsaker...)
PICT0017.jpg
* Definition av allmän väg. Ur Väglag (SFS 1971:948) 1§
Allmän väg är, förutom väg som anläggs enligt denna lag eller enligt lagen förändras till allmän, sådan för allmän samfärdsel upplåten väg som av ålder ansetts som allmän eller enligt äldre bestämmelser anlagts som eller förändrats till allmän och som vid denna lags ikraftträdande hålls av staten eller en kommun.

/Byråkraten
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
maja02
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 10:00

Inlägg av maja02 »

[quote=""Ragnar Svedje""]Det innebär helt enkelt att den allmänna vägen* slutar där. Fortsätter vägen efter skylten är den biten av vägen en "enskild väg" (privat väg).

Här är ett exempel på en dylik skylt. Den här skylten har några år på nacken, de nya brukar ha vit bakgrund. (Ladan var för övrigt rätt övergiven och innehöll en hel del godsaker...)

[attachment=]6579[/attachment]

* Definition av allmän väg. Ur Väglag (SFS 1971:948) 1§
Allmän väg är, förutom väg som anläggs enligt denna lag eller enligt lagen förändras till allmän, sådan för allmän samfärdsel upplåten väg som av ålder ansetts som allmän eller enligt äldre bestämmelser anlagts som eller förändrats till allmän och som vid denna lags ikraftträdande hålls av staten eller en kommun.

/Byråkraten[/quote]

Precis en sån skyllt var det fast den var äldre och smutsigare..... var ju nästan ute på fjället
Det finns inget skrot, allt skrot är bara gamla mojänger och molioxer som kan användas på nya sätt :)
Skriv svar