Blanktrådslinjer

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
JakobE
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 17:45
Kontakt:

Blanktrådslinjer

Inlägg av JakobE »

Nu kan man ju alltid börja med att halvt ödmjukt fundera över att det förmodligen finns någon slags gräns vad som får anses vara UE och vad som hör hemma i ett forum som detta. Men det är ju klart, funkar övergivna vägar så...

Nåväl alla ruinspanare - detta är ju en unik möjlighet att höra efter med alla ögon som spejar runt i landets alla avkrokar.

Blanktrådslinjer ! Jaja, vi har alla (?) våra perversioner och detta är en av mina. Detta underbara gamla fenomen med telefontrådar som elegant svingar sig mellan porslinsknoppar. En relik från en tid då multiplex och optofiber var okända begrepp, en tid då ett samtal var ett trådpar

Bild

Vissa är enorma och nog är större bättre även i detta fall

Bild

Tidigare kunde man se dem lite här och var men i allmän svensk uppstädningsiver så har i princip alla dessa rivits de senaste tjugo åren. Det finns dock en och annan snutt lite här och var i landet.

Så - vad säger alla spanare ? Någon som har sett dylika och kan rapportera om var ?

Tveksam ? Kika gärna in på en dessvärre alltför liten samling

http://www.pbase.com/jakobe/old_tele_lines
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

Jag tror jag har lite bilder på blanktrådar från Danmark. Ska kolla efter när jag får tid till det.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

Blir också lite glad av att se såna där eller rester av dem som man hittar på oväntade ställen. När jag var i Hultsfred såg jag ett antal hus som fortfarande var anslutna med dessa på gaveln. Tog nog inga bilder dock.
David M
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Inlägg av David M »

[quote=""k4r4t3k4n4k4s""]Blir också lite glad av att se såna där eller rester av dem som man hittar på oväntade ställen. När jag var i Hultsfred såg jag ett antal hus som fortfarande var anslutna med dessa på gaveln. Tog nog inga bilder dock.[/quote]


Sedan stormen Gudrun 2005 har det varit en enorm nedgrävningsdrive, dock inte vad gäller teleledningar. När jag besöker släkten i Småland har de fått elledningarna nedgrävda men teleledningarna går där de alltid har gjort i luften. Det bästa (och mest själlösa) vore nog att riva ledningarna och lägga in rejäla bredbandskablar åt alla. Mobilt bredband i all ära, men förr eller senare kommer Shannons teorem (som i princip går ut på att frekvenserna kommer ta slut, jämför med om en skriker i en sal och om alla börja skrika i salen så man inte längre vinner något på att skrika) att sätta gränsen för den trafiken.
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

För din skull Jakob har jag letat runt i bildarkivet och hittat lite dansk blaktråd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

I Grängesbergs rasområde står det fortfarande några kvar.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

Ävenså Tryserum utanför Valdemarsvik har dom kvar. Tror till och med att dom är i bruk.
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Kom på att jag hade en på lager. Den är dock död, sorgligt nog.
gog094.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

Vill ni ha stolpporr så kan jag erbjuda något riktigt upphetsande. Stolpen är säkerligen från luftledningarnas glansdagar då den är allt annat än spikrak, har för mig att det syns vart kvistarna suttit också. Ska ge mig ut och ta en bild till helgen.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Skriv svar