Blanktrådslinjer

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""JakobE""]Skall man vara sådär jättejobbig och otacksam så får jag påpeka att detta inte är telefonstolpar utan kraftdito. Dessa finns i rätt stor mängd.

Är man finsmakare så är man... :D

Passerade idag en kortare sträcka på Rv 68 mellan Riddarhyttan och Fagersta som fortfarande finns kvar.[/quote]

En annan sväljer allt med hull och hår ;) Här i södra Sverige tycker jag att de börjar försvinna mer och mer i takt med nedgrävningen


[quote=""Saddam""]Flera hus har sådana "porslinsgrejer" fortfarande på väggarna trots att de inte används... kvarglömda vid någon renovering???[/quote]

Utsmyckning, nostalgi eller kanske bara lathet
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""Saddam""]Flera hus har sådana "porslinsgrejer" fortfarande på väggarna trots att de inte används... kvarglömda vid någon renovering???[/quote]

Har porslinsisolatorer kvar på mitt hus som en rest efter den gamla elmatningen. I mitt fall är det hyresvärdens plånbok som är orsak till att de är kvar. Elen matas via grävd kabel sen många år. Ifall någon undrade.. ;)
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Måste tillägga att jag är ruskigt dålig på allt som har med elektronik och telefoner att göra! :rolleyes:
FH660
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 17:08

Isolering

Inlägg av FH660 »

Om man specifikt är intresserad av isolatorerna så finns det i USA en särskild förening för de som samlar på sådant.

National Insulator Association
Senast redigerad av 1 FH660, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: La till länk.
Byskebild
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 21 jan 2009, 19:27

Inlägg av Byskebild »

Inspirerad av denna tråd slängde jag ut några bilder från ett fynd.
http://www.byskebild.se UE, sidan 3 mao

/K
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

å vad trevligt med lite isolatorsnack!
själv är jag mer lagd åt kraftmatnings-sidan, och allra helst vilar jag ögonen på en blankledning för lågspänning, gärna 1-fas (2 trådar) med vita isolatorer :)
har faktiskt monterat upp en blanktrådslinje mellan mitt garage och en stolpe utanför, 2 illgröna ordentligt ärgade koppartrådar på vita isolatorer och på stolpen sitter en gammal fin lampa, till aldelles nyligen var det en modell med emaljerad plåtskärm och naken glödlampa, dock förstördes den i blåsten då den var mycket rostig, så nu är den utbytt mot en nästan lika rostig lampa utan skärm, med vit glasglob, ska ta ett foto vid tillfälle. detta är matat med 12V via en trafo, men på ett annat ställe har jag även 230v -blankledning som matar en lillstuga på tomten, där har jag kompletterat med en 3:e tråd för att dra in skyddsjord i stugan och slippa nackdelarna med en PEN-ledare.
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Skriv svar